• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • LinneaSvea

Germany, nu har jag en fråga till. Häromdagen fick jag trombyl utskrivet till mig. Men nu när jag läser dina tidigare inlägg ska man inte blanda trombyl och prasteron, hur gjorde du? Sen läste jag vidare att man ska göra ett uppehåll med prasteron om inget hänt på 3-4 månader och  inte äta det för att efter ca 3 månader få maxeffekt, stämmer det?? hur gjorde du!!
    Tack snälla för svar!! Kram!

• germany

L.S - Jag kommer inte riktigt ihåg allt jag har skrivit tidigare och inte allt jag gjorde under den tid jag kämpade som värst:)  Säkert så hade jag någon fundering en kort stund om att ta trombyl och prasteron samtidgit, men den funderingen gick säkert över rätt så fort, skulle jag tro Glad. Det är mkt vi har ältat och funderat i denna tråd, tills vi var och en har funnit ro med vad vi tror bäst på (vilket säkert är olika för oss alla.)

Jag tror jag tog trombyl och prasteron samtidigt när jag gjorde IVF, fram tills jag visste om det blev plus eller minus. Men började inte med trombyl förrän jag gjort ET. Samma vid mitt lyckade hemmaförsök, började nog inte med trombyl förrän jag plussade, då slutade jag också med DHEA.

Jag valde att fortsätta med DHEA då jag mådde så bra av preparatet och det kändes som bäst. Men hade jag inte plussat så hade jag kanske haft ett litet uppehåll, kommer som sagt inte ihåg hur jag tänkte och kände då.

Hysteroskopi gjorde jag inte, men ev skulle jag få gjort en sådan efter min HSG röntgen. Dock så fann läkaren ingen anledning till att göra en sådan efter HSG röntgen och jag accepterade det.

Men om enl läkare säger stenhårt nej så prova med flera andra, du kan få bättre napp hos någon annan.

• LinneaSvea

Tack söta Germany! Men vad säger du om mitt förhöjda testosteron som jag precis fick reda på att jag hade, 3,2 och referensvärde är tydligen max 2 för kvinnor. Jag äter ju 3*25 mg prasteron, kanske ska ta och trappa ner lite i alla fall eller om jag ska göra ett uppehåll och käka trombyl i stället. Jag tror att du skrev att du gjorde både ock samt att du åt trombyl innan du plussade Förstår att det inte går att hålla reda på allt man exprimenterar med, stackars kropp säger jag bara. Har du börjat jobba eller är du fortfarande mammaledig??

Vad tycker du att jag ska göra med ovanstående, tar tacksamt emot tips!
    Kram!

• germany

Hej L.S Glad. Jag vet inte vad jag ska säga om ditt testosteron värde, vad sa läkaren i fertilitetssyfte? Om jag utgår från mig själv så skulle jag nog ha minskat dos men inte slutat helt.

Ang. trombyl så är jag ganska säker på att jag inte åt trombyl samtidigt med DHEA förrän just efter ET. Däremot så åt jag kortison och DHEA samtidigt mellan mina misslyckade IVF försök och hemmaförsök den sista tiden innan jag plussade. Kanske är det dom preparaten du har läst att jag tagit samtidigt lite längre tid? Annars får du gärna hänvisa inläggsnumret där du läst detta för det är bara roligt att gå tillbaka och läsa hur jag tänkte och gjorde :) Det är ju ca 1 år & 8 månader sedan jag var uppdaterad och boostade min kropp och kämpade i denna tråd med likasinnade Hjärta, därav min lite glömska (men jag ska nog gå tillbaka och uppdatera mig rejält snart för jag behöver själv veta hur jag tänkte och gjorde med allt som jag under kämpartiden kom fram till. Kan behöva boosta min kropp rejält nu och kommer att joina er andra här och kämpa som er).Glad

• Katt12

Fick just svar på mina omtagna testosteronprover (de blev ju skyhöga efter ca 6 v med 50 mg/dag av 7 Keto DHEA). Värdet var nu nere på 0,3 så uppenbarligen åkte det ner direkt när jag slutade m 7 keto DHEA. Problemet är bara att DHEA som låg på 3,4 senast jag kollade nu var på mindre än 0,41 vilket antagligen är lägsta mätbara... Suck!!! Pest eller kolera alltså! Funderar nu på om jag ska våga ta de DHEA tabletter jag beställt fr DHEA.com i våras och sen mäta testosteron efter ett tag och se om dessa möjligen ger färre biverkningar? Vad tror ni? Känns hopplöst att bli gravid med testosteron som en hel karl som jag hade för ngn månad sen, men kan man bli gravid med att knappt mätbart DHEA?

• Katt12

Är det ngn som har tagit DHEA fr DHEA.com och kan bekräfta att tabletterna är ok? Har beställt men liiiite läskigt känns det med plastpåsen som kommer i ett kuvert...

• germany

Katt 12 - Har för mig att Cff testade sitt DHEA-S värde efter användning av dom tabletterna och att hennes värde höjts, vilket tyder på att innehållet i dom är som det ska.

Att ditt testosteronvärde ökade så rejält sist men att ditt DHEA värde nu var obefintligt nästan så står du som du skriver mellan pest eller kolera. Men börja med 50 mg ändå och försök få till att ta om testosteron samt DHEA-S om 1 månad och se vad värdena ligger på då. Kanske kan du testa dig fram efter att ha fått svar och testosteronet är högt att ta 50 mg varannan dag och 25 mg varannan dag och testa värdena igen efter ytterligare 1 månad och se vart det burit hän.

• Katt12

Tack germany, låter som en bra väg att gå! När ungefär har ni tänkt börja m syskonförsök? Spännande!

• Hannah8401

Katt12, jag åt dom innan jag blev gravid med min son och äter dom nu inför syskonförsök.

Jag har inte gjort några tester, men kommer ihåg att min styrketräning gick bättre efter ett tag sist, får se om jag märker något nu med.

• Katt12

Vad bra Hannah! Då kör jag igång så fort mensen kommer. Vilken dos tog du? Hoppas du får samma effekt denna gång!!