• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Katt12

LS, AMH kollade jag senast förra sommaren, men övriga hormoner inkl testosteron nu i sommar just för att kolla effekten av DHEA.

• germany

LinneaSvea - Kollade DHEA-S och TSH. Hade lågt DHEA-S första gången jag kollade, men bättre / högre andra gången. Kollade också progestron, men hann ej få svar på det då jag blev gravid och ändå tillsatte extra progestron de första 3 månaderna av graviditeten. Remiss för AMH samt FSH hade jag också, men vågade inte kolla av rädsla för att slås ned och bli besviken och ge upp hoppet....Jag kämpade ändå för att få rätsida med mina låga chanser och till slut lyckades jag då och det på egen hand (med hjälp av min man förstås :)

Helt klart ska man försöka få till att få kolla lite hormonprover när man tar DHEA (även om IVF läkarna ej förespråkar det eller ens bryr sig om att ta prover innan de skriver ut prasteron till sina patienter.) Men det är inte alltid lätt att få möjlighet att ta dessa, men står man på sig och också vänder sig till olika läkare så är det absolut fullt möjligt.

Katt12 - Hur går det för dig? Tar du kortison vid dina försök? Hoppas det lyckas för dig så småningom. Tycker att det ofta är så att trägen vinner till slut, och det gäller för många! Glöm ej det Solig

• LinneaSvea

Åh vad roligt Germany, hur gammal är den lilla/lille nu?? Och får man fråga hur gammal du var när du blev gravid? Jag fyller ju 44 nu till sommaren så det känns lite kört men ska orka försöka lite till, hoppet är ju det sista som dör.

Hade du slutat med DHEA om du hade högt S-DHEA?? och hur länge åt du det? Och gjorde du något mer eller åt något mer för att boosta dig? Kram!!

• Stockholmsmilen

Jag tog inga DHEA prover. Däremot en massa andra saker varav många hade jag fått tips om här. Gjorde AHA vid tredje IVF - behandlingen. Svårt att säga vad det var som gjorde att jag lyckades, troligen en kombination av omständigheter.

Minns inte riktigt hur jag doserade Prednisolonet men jag har fått allt utom DHEA utskrivet av läkare på riktigt. Akupunktur körde jag sista gången bara inför ÄP och dagen efter ÄP. Tror inte att det var det som gjorde att jag lyckades. Var även hos Ludmilla i Sundsvall. Inget vin och kaffe under behandlingen. Jag tror mest på AHA, DHEA och tilläggsmedicinerna. Inte så mycket på kaffet, vinet eller akupunkturen.

LinneaSvea skrev 2014-06-23 09:08:16 följande:

Germany, tog du några hormonprover under tiden som du åt DHEA??

Katt12, när testade du ditt AMH och de andra proverna senast?

Stockholmsmilen, har du också tagit prover när du åt DHEA??

• LinneaSvea

Hej stockholmsmilen, tack för svaret. Idag har jag varit och tagit flera hormonprover som androstendion, dhea, testosteron shbg och amh. Hoppas jag hinner få dem innan semestern. Men vad är AHA som du gjort??

• Stockholmsmilen
    LinneaSvea skrev 2014-06-23 20:55:44 följande:

Hej stockholmsmilen, tack för svaret. Idag har jag varit och tagit flera hormonprover som androstendion, dhea, testosteron shbg och amh. Hoppas jag hinner få dem innan semestern. Men vad är AHA som du gjort??

Assisted hatching med laser. De gör ett litet håll i skalet/tunnar ut på äggen för att hjälpa dem på traven. Bad att få prova vid tredje försöket och det gick kliniken men på. Kan ha varit pricken över i. Kan tillägga att jag de två senaste försöken fått 2 fina 4-celliga ägg att sätta tillbaka. De har varit sådan kvalité att det skulle gått att frysa. Nu är det dock ett tag sedan så nu vet jag inte om det går alls. Jag blev ju gravid i december 2012 så det är ju ett tag sedan. Ska bli spännande att se hur kroppen reagerar. Tar det med ro. Blir det inget så får vi vara glada över det barn vi fått. Sist hängde det mycket mer på liv eller död då hade vi ju inget barn. Det är en sak att misslyckas när man fått ett barn nyligen, en helt annan om man inte har något barn.
  • LinneaSvea

Aha, tack sthlmsmilen, vi kör ju bara med hemma försök så då var det inget för mig. Jag skulle dock gärna vilja göra en hysteroskopi men får ingen som vill göra det. Verkar helt hopplöst!

• germany
    LinneaSvea skrev 2014-06-23 10:34:08 följande:

Åh vad roligt Germany, hur gammal är den lilla/lille nu?? Och får man fråga hur gammal du var när du blev gravid? Jag fyller ju 44 nu till sommaren så det känns lite kört men ska orka försöka lite till, hoppet är ju det sista som dör.

Hade du slutat med DHEA om du hade högt S-DHEA?? och hur länge åt du det? Och gjorde du något mer eller åt något mer för att boosta dig? Kram!!

Den lilla blir snart 1 år och jag var några få månader ifrån att fylla 40 år när hon föddes :). Urusla AMH och FSH värden till trots så finns hon nu här hos oss, vilket vi är mkt tacksamma för.

Jag skulle nog inte ha velat sluta helt med DHEA om jag låg jättehögt i referensvärde på DHEA-S provet, hade nog hellre valt att trappa ner lite i dos. Nu låg jag inte skyhögt så jag fortsatte lugnt att preparera med DHEA (i 7 månader).

Utöver DHEA så gjorde jag en hel del (om du orkar så läs bakåt så mkt du hinner och kan). Men åt hälsosammare mat, inget kaffe, ingen alkohol, mkt frukt och grönt, glutenfritt och i viss mån laktsofritt. Vitamin tillskott såsom D-vitamin, C-vitamin,  B-12, folsyra och säkert nåt mer som jag nu har glömt bort.

Tog också kortison & trombyl innan jag lyckades plussa samt la till fragmin när jag visste att jag var gravid.

Försökte också stressa av så gott det gick och jag försökte ta hand om mig på allra bästa sätt på många vis.

Äggdonation tycker jag är en fin möjlighet också till att få barn. Jag fann ro i själen när vi ändå hade det som plan B, men så lyckades då plan A :)
  • LinneaSvea

Tack snälla Germany, Vilken härlig tid du har med din dotter nu Njut!!!

Jag gör ungefär som du med kosten. Hur länge var du så duktig?? Jag har syndar lite och dricker kanske en kopp kaffe och två glas vin i veckan. Ska sluta med det också. Jag äter massor av kosttillskott och ibland undrar jag om jag kanske äter för mycket. Jag äter också massor av Q10. Jag har precis fått trombyl utskrivet av min gyn. Hur mycket tog du och åt du det hela tiden, i flera månader? Får jag fråga om det var pga av tidigare missfall som du fick trombyl. Och varför åt du kortison?

Tyvärr är det så att min sambo eg tycker att det räcker, han har barn sen tidigare också men jag vill gärna försöka med ett syskon. Det är ok för honom att vi försöker naturligt men han kan inte tänka sig att göra någon utredningen eller något annat. Jag fick min dotter när jag precis hade fyllt fyrtio. Käkade pergotime och lyckades bli gravid vid första försöket. Det är ju inte klokt tänkter man nu när man inte fått det endaste plusset på snart ett år. Jag blir 44 nu i sommar så det är säkert därför som det inte vill sig. För gamla och dåliga ägg. Blev gravid för drygt ett år sedan men det ville sig inte hela vägen. Tänker på att den skrapningen kanske gjorde ärr som gör det svårare att fästa också. Jag vill så gärna göra en hysteroskopi men det verkar jag inte få igenom någonstans tyvärr. Gjorde du en sådan??

Tack snälla för svaret! Kram!

• LinneaSvea

katt12, nu har jag varit och testat mitt testosteron, jag hade 3,2 vilket min gyn också tyckte jag låg för högt på. Tyvärr hinner jag inte få svar på DHEA och Androstendion innan han går på semester. Mitt östradiolvärde var tydligen bra också. Usch jag vet inte om jag ska sluta äta prasteron, vad tycker ni härinne??
    Kram!