• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mère de R

Jag har fortfarande inte lyckats beställa från deras hemsida men har sett att man kan beställa samma burk (bilden var samma iallafall) på e-bay.

Ni som tagit dhea, efter hur många månader lyckades ni bli gravida? Och fick ni behålla graviditeten eller slutade den i MF? Jag lyckas bli gravid kanske en gång/år mha pergo eller akupunktur men det slutar med MF :(

• mère de R

Jag har fortfarande inte lyckats beställa från deras hemsida men har sett att man kan beställa samma burk (bilden var samma iallafall) på e-bay.

Ni som tagit dhea, efter hur många månader lyckades ni bli gravida? Och fick ni behålla graviditeten eller slutade den i MF? Jag lyckas bli gravid kanske en gång/år mha pergo eller akupunktur men det slutar med MF :(

• Katt12

Mere, jag tror som jag skrev ovan att de håller på att stänga ner Sverige, så pröva att maila dem din beställning och fråga om de är villiga att ta emot den. Hoppas det går bra. Jag har inte blivit gravid m DHEA utan har två skolbarn och längtar nu efter en liten till och försöker stärka upp kroppen så mkt som möjligt.

Germany, var det prasteron eller DHEA fr DHEA.com du tog förra gången?

• germany
    mère de R skrev 2014-08-02 11:27:15 följande:

Prova Katt12 tipset. Lycka till!

Jag blev gravid efter ca 7 månaders ätande av DHEA. Födde en mkt efterlängtad dotter sommaren 2013.
  • germany

Katt 12 - Jag intog DHEA genom Prasteronet som läkare skrivit ut.  Men DHEA som beställs från den sida som ni nämner verkar seriöst innehålla det de ska. Verkar fungera mins lika bra som det preparat som läkare skriver ut.

Hejar på dig och hoppas att du får glädja dina barn snart med en stor överaskning :)

• LinneaSvea

Hej tjejer! Germany, jag har också samma TSH värde som dig. Vet du hur man kan få ner det? Hur äter du kortison? Är det receptbelagt? Och finns det något annat man kan göra för att få ner det? Tack snälla för alla svar! Nu hoppas jag att vi alla får plussa snart för jag vet inte hur länge jag orkar med denna berg och dalbana till, jag har dessutom precis fyllt 44 så oddsen är ju inte så bra.

• germany

LinneaSvea - Kortison är receptbelagt. Jag tar inte kortison för att sänka mitt TSH, utan i första hand för immunförsvaret. Men kortison kan sänka TSH och jag behöver inte sänka mitt värde så mkt, så jag hoppas att jag slår två flugor i en smäll så att säga.

Jag har inte bestämt än hur jag ska äta kortisonet, men lutar nog åt att jag börjar vid cykeldag 1 i låg dos och ökar sedan runt ÄL och trappar sedan ner något igen och fortsätter inta preparatet fram till TD och ser om det visar plus eller minus.

Annars är det medicinen Levaxin som sänker TSH, men tror att du skulle få svårt att få det utskrivet av läkare då de garanterat skulle säga att du har ett perfekt värde. Men just för att bli gravid så är runt 1,0 det optimala värdet. Jag hade även under 1.0 strax efter jag plussade.

Antar att du har kollat t4 också när du tagit prov för ditt TSH värde?

Förstår att åldern stressar dig....Men hoppas du kan glömma åldern när du dyker ner i kämpararbetet. Det är onödigt att slösa energi på något som du ändå inte kan göra något åt, lägg den på att boosta kroppen istället.

För mig så var det otroligt lugnande att ha en plan B i ryggsäcken och det var att om jag inte lyckades med mina egna ägg så var ÄD en stor möjlighet för mig att få bli mamma.

Nu behövdes inte det då jag lyckades med mitt eget ägg, men skönt att kunna luta sig mot en plan som ofta ändå ger störrre chanser att bli gravid för oss som har åldern emot oss. Och jag har kontakt med flera som gjort ÄD och som inte ångrar sig det minsta, möjligtvis att de inte bytte spår mkt tidigare Glad.

• Hannah8401

Mere de r, jag fick veta mitt låga amh i aug/sep 2012, då vi försökt i 10-11 månader. Började med dhea, 75 mg/ dag, fick mitt första plus i dec2012, blev missfall, fortsatte med dhea, fick nytt plus i april 2013, fick då också crinone och fick en son i dec 2013.

Började med dhea igen nu i april, blev gravid troligtvis någon gång i april ( så här kan ju inte dhean hunnit hjälpa) men blev missfall i mitten av juni.

Ätit dhea sen dess, har fortfarande inte fått äl efter missfallet så då är det svårt att bli gravid

Har du lyckats beställa dhea än?

• mère de R

Hannah: jag fick veta att jag hade 0,2 i amt i april 2013 och en dag senare plussade jag (hade tagit enkel dos pergo samma månad) Det slutade tyvärr i tidigt MF. Vi la sedan ner det hela eftersom läkaren sa att det var nästan kört för oss. Nu i sommar bestämde jag mig för att prova akupunktur. Jag hade testat akupunktur tidigare i samband med IVF och blev naturligt gravid med sonen två månader efter. Det verkar som att min kropp svarar bra på akupunktur för jag testade plus i torsdags, efter 4 behandlingar :) Har dessvärre fått en liten blödningen så det återstår och se hur det slutar. Smörjer med progesterAll varje dag och hoppas att det hjälper.

Planen var att testa munkpeppar fram till januari och sedan ge dhea en chans. Hoppas jag slipper det.

Hoppas din äl kommer igång snart! Rekommenderar dig att prova akupunktur också om du inte gjort det redan. Får jag fråga vad crinone är och varför du fick det?