• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Katt12
    mère de R skrev 2014-08-03 19:17:33 följande:

Hannah: jag fick veta att jag hade 0,2 i amt i april 2013 och en dag senare plussade jag (hade tagit enkel dos pergo samma månad) Det slutade tyvärr i tidigt MF. Vi la sedan ner det hela eftersom läkaren sa att det var nästan kört för oss. Nu i sommar bestämde jag mig för att prova akupunktur. Jag hade testat akupunktur tidigare i samband med IVF och blev naturligt gravid med sonen två månader efter. Det verkar som att min kropp svarar bra på akupunktur för jag testade plus i torsdags, efter 4 behandlingar :) Har dessvärre fått en liten blödningen så det återstår och se hur det slutar. Smörjer med progesterAll varje dag och hoppas att det hjälper.

Men grattis, vad kul! Då behöver du kanske inte beställa ngt alls, dåGlad! Hoppas nu blödningen bara är ngt tillfälligt och ofarligt. Måste fråga dig ang ProgesterAll, som jag också kör nu sedan förra cykeln. Får väldigt ömma bröst av den, är det ngt du känner igen? Har tagit Crinone och Lutinus i samband m IVF tidigare, så jag har ju tagit progeterontillskott, men inte fått dessa ömma bröst förrän nu med ProgesterAll.

Det låter ju oxå som att du fått tag på en bra akupunktör, inte helt lätt. Får jag fråga om du möjligtvis bor i Sthlm? Tar tacksamt emot tips på akupunktör i så fall.
  • mère de R
    Katt12 skrev 2014-08-03 22:04:25 följande:

Men grattis, vad kul! Då behöver du kanske inte beställa ngt alls, då! Hoppas nu blödningen bara är ngt tillfälligt och ofarligt. Måste fråga dig ang ProgesterAll, som jag också kör nu sedan förra cykeln. Får väldigt ömma bröst av den, är det ngt du känner igen? Har tagit Crinone och Lutinus i samband m IVF tidigare, så jag har ju tagit progeterontillskott, men inte fått dessa ömma bröst förrän nu med ProgesterAll.

Det låter ju oxå som att du fått tag på en bra akupunktör, inte helt lätt. Får jag fråga om du möjligtvis bor i Sthlm? Tar tacksamt emot tips på akupunktör i så fall.

Jag började ta progesterall i torsdags när jag plussade och visst har jag lite ömma bröst men vet inte om det beror på graviditeten eller krämen.

Jag bor i Göteborg men jag har läst här på FL att många varit hos nån som heter dr Ma i Stockholm. Googla honom/henne.

Lycka till!
  • Snart lycklig
    Katt12 skrev 2014-08-03 22:04:25 följande:

Men grattis, vad kul! Då behöver du kanske inte beställa ngt alls, då! Hoppas nu blödningen bara är ngt tillfälligt och ofarligt. Måste fråga dig ang ProgesterAll, som jag också kör nu sedan förra cykeln. Får väldigt ömma bröst av den, är det ngt du känner igen? Har tagit Crinone och Lutinus i samband m IVF tidigare, så jag har ju tagit progeterontillskott, men inte fått dessa ömma bröst förrän nu med ProgesterAll.

Jag kan rekommendera Dr Han. Han kör med nålar som verkligen känns i de nedre trakterna, han vrider lite tills det verkligen ilar till. Man vet att de sitter rätt. Han gör samtidigt en s k Tuijna-massage, en massage på muskelfästen etc, för att få bort blockeringar och "stopp". Han håller till snett mitt emot Hard Rock Café.
  • Snart lycklig

Var köper ni ProgesteronAll? Inboxa mig gärna. Har köpt via nätet, men tror det finns att köpa "bakom disk" här i Sthlm.

• LinneaSvea

mer de R: jättegrattis till plusset, hoppas verkligen det bara var falskt alarm och att du har en härlig 9 månaders tid att se fram emot. Jag bor också i Göteborg, får jag fråga vilken akupunktör du går hos i Göteborg? Får jag dessutom fråga hur gammal du är? Fyllde 44 förra  veckan så det känns som om tiden håller på att rinna ut. Ska försöka tänka lite som Germany tipsade om. Har precis haft ÄL men tyvärr hann vi bara få till det en gång och det var förmodligen lite för tidigt för att det ska finnas en chans. Typiskt när det är sista omgången Pergo jag får ta, nu måste jag ha en paus.

Germany, jag vet, det säger att mina värden ser jättebra ut så levaxin lär jag nog inte få. Har precis börjat äta melatonin 3 mg som ska förbättra äggkvaliteten men är det någon som vet om jag bara ska äta dem mellan mens och ÄL eller om man kan knapra dem hela tiden?? Börjar även ta trombyl denna månaden.

Tyvärr är ÄD inget alternativ eftersom min sambo vägrar något annat än naturligt, han tycker vi är för gamla helt enkelt. Så där har jag inget direkt stöd heller.
    Ska också börja med progesterall nu men jag beställer över nätet och jag får också jätteömma bröst av den cremen men fick det också när jag tog lutinus. Jag tycker cremen ger alla graviditetssymptom man kan tänka sig, känner mig gravid varje månad men det är alltid falskt alarm tyvärr..

Sköt om Er!

• Katt12

Hej LS, du kan ta melatonin hela mån. Dock har jag läst att melatonin kan hindra ÄL genom att stoppa LH stegringen. Det bör handla om betydligt större doser men jag gör ändå så för säkerhets skull att jag kör clearblue nya ÄL tester som även visar östrogen höjning innan ÄL och när testet börjar blinka östrogen höjning gör jag uppehåll m melatonin några dagar till den gett fast sken (LH stegring) och börjar igen ngn dag efter det.

• mère de R

LinneaSvea, jag är 35 år. Min akupuntör heter Tuula Partanen på Akupunkturcentrum nära Redbergsplatsen. Hon är fantastisk! Lugn och jätte duktig. Förutom nålarna har vi har haft jätte bra samtal om att handskas med barnlöshet och annat som skapar stress.

Jag har börjat noja mig för att krämen hindrar en ev mf-blödning. Om min blödning var ett MF, tror ni att krämen kan stoppa blödningen, alltså inte stoppa missfallet utan bara skjuta på det så det inte sätter igång på riktigt?

• LinneaSvea

Hej alla!
    Och tack för inputs!

Nu har jag precis fått reda på provsvaren på mina prover, DHEA-S, testosteron och androstendion. alla var tydligen väldigt höga och låg bra över referensvärdena. Jag har därför slutat ta prasteron nu men vet i sjutton om det kommar att hjälpa!

Fick dessutom svar på mitt AMH som jag tog i mitten av juni och det var 0,7  i april var det 1,4 så det har alltså försämrats så mycket på bara ett par månader.... Känner mig jättedeppig, allt verkar vara helt kört.

Kram på er så länge!

• Snart lycklig
    LinneaSvea skrev 2014-08-06 10:46:11 följande:

Hej alla!

Och tack för inputs!

Nu har jag precis fått reda på provsvaren på mina prover, DHEA-S, testosteron och androstendion. alla var tydligen väldigt höga och låg bra över referensvärdena. Jag har därför slutat ta prasteron nu men vet i sjutton om det kommar att hjälpa!

Fick dessutom svar på mitt AMH som jag tog i mitten av juni och det var 0,7  i april var det 1,4 så det har alltså försämrats så mycket på bara ett par månader.... Känner mig jättedeppig, allt verkar vara helt kört.

Kram på er så länge!

AMH kan faktiskt variera mellan olika månader och även beroende på vilken cd provet tas.
  • germany

LinneaSvea - Fick du provsvaren med siffror eller fick du bara veta att de var höga?
    Nyfiken på vilka värden du låg på och då i siffror :)

Vilken cykeldag kollade du AMH? Som SL skriver så kan AMH tydligen variera. Och AMH bör kollas en viss dag i cykeln.

Och även om ditt AMH har sjunkit så lugn bara Glad, du har högre än många av oss som har lyckats bli gravida. Jag hade sist jag kollade AMH 2011 ett värde på 0.29.

Så ge inte upp riktigt än (även om det känns tungt ibland). Man får resa sig många ggr under den här barnlöshetens brokiga och långa resa och man gör det - gång på gång - ....något som förundrat mig och som verkligen gör att jag ser ALLA kämpande kvinnor som otroligt starka ändå!