• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Feona

Hej tjejer, det va länge sedan jag varit här inne i tråden. Har inte orkat eller vågat då jag försökt att lägga min fokus och energi på annat än syskonförsök.

Men nu när jag är här igen ser jag att det är många med mig. Skönt att få ta del av både er som försöker såsom jag er som lyckats. Ger mig hopp samt en känsla av att inte vara ensam.

Vet inte riktigt vad jag skall skriva då jag bara haft fokus på att ta hand om mig istället för att försöka pricka in cykeldagar hit och dit men nu vill jag våga känna hopp igen.

Skall läsa ikapp lite men passar på att önska er alla god lycka i denna eller nästa cykel.

Denna veckan har tre av mina blommor här hemma börjat blomma, det var mycket länge sedan de gjorde detta sist. Det har i vissa fall gått 1-6 år emellan så jag hoppas det är ett gott tecken oavsett. Kram

• Katt12

Hannah, du tar alltså 75 mg (som ju är vad som brukar rek för prasteron) trots att det står 1-2 tabletter/dag på påsen? Visste inre om jag skulle anta att dessa var starkare på ngt sätt. För mindre blir det nog 1-2 per dag t att börja m eftersom jag fick så höga testosteron nivåer av 7 keto.

Feona, välkommen tbx, låter som ett gott tecken m blommorna;)

• Vi 5

Katt, jag som tidigare gammal trådvän vill bara skriva att jag också ätit DHEA från DHEA.com. Det verkar ha varit bra. jag lyckades bli gravid iaf Sitter nu här med min 8 månader gamla dotter som blev till mot alla odds. *hjärta* Jag började med 25 mg och stannade där i 6-8 veckor (om jag minns rätt) för jag fick mycket hjärtklappning och huvudvärk. Sedan kunde jag lka till 50. Om jag vore du, med tanke på de höga värdena skulle jag nog börja med 25 och ta nytt blodprov efter 5-6 veckor. Och du behöver ju inte vänta på mensen, men om du får ett plus ska du sluta direkt. Håller tummarna!

Feona, klokt att du tar hand om dig! Och jag håller tummarna ATG blommorna är ett bra tecken!

Germany, hej på dig! Jag tänker ofta på dig! Lycka till med syskonförsöken nu. Jag har en positiv känsla för dig! Kram!

• Hannah8401

Katt12, jag har inte läst vad som står på påsen, visste inte att det stod något. Men jag har 50mg tabletterna och delar de. Så jag tar 1,5 tablett om dagen. Det blir ju 1-2 då

Vad äter du mer för tillskott?

• Katt12

Hej Vi 5 o tack för info! Vad roligt att allt gått så bra, minns dig väl! Jag har ju den märkliga sitsen att jag har (i alla fall senast jag kollade) ok AMH o FSH men väldigt lågt DHEA. Så jag vill verkligen hitta ett preparat som funkar, blir tredje sorten jag testar nu... Men du stannade på 50 mg, gick inte upp t 75?

Hannah, aha, jag visste inte att det fanns 50 mg? Jag har beställt 25 mg och där står det 1-2 tabletter per dag på påsen, men som sagt, prasteron brukar rek 75 mg/dag så om du mår bra är det säkert ok.

Jag tar annars munkpeppar droppar fr mens t ÄL, tycker de är bra eftersom de ger fina o tydliga ÄL flytningar. Sen tar jag D vitamin, vilket jag funderar på att utöka, verkar viktigt för fertilitet o implantation. Den här cykeln har jag oxå börjat m progesteron kräm e ÄL, i komb m trombyl. Har förstått att om man är 40+ har man ofta för lågt progesteron som ju förstås är viktigt för att etablera en graviditet. O så lite omega 3 o multivit oxå... Har jag "missat" ngt som ngn annan tycker varit värdefullt, hojta gärna till:)

• NinaCamilla

Katt: Hade du endo? Jag kollar denna tråd också eftersom jag funderade på att börja med dhea men sedan vågade jag inte pga.endo. Kolla gärna din endo i så fall att den inte blir sämre - fick jag någon tips här tidigare i tråden. Lycka till!

• germany
    Katt12 skrev 2014-07-05 10:15:11 följande:

Tack germany, låter som en bra väg att gå! När ungefär har ni tänkt börja m syskonförsök? Spännande!

Första mensen har nu passerat, så vi är på gång Glad. Men kan inte boosta kroppen än med så mkt preparat då jag fortfarande ammar....Måste nog ta börja fundera på att sluta amma helt snart, så jag inte spiller alltför mkt tid. Hyser inga stora förhoppningar om att lyckas, men tänker absolut göra ett tappert försök :).

Hoppas du finner frid med att börja med DHEA och att du också då lyckas få till provtagningar så du kan få hålla lite koll på olika hormonvärden.
    Spännande att följa dig! Glad
  • germany
    Vi 5 skrev 2014-07-06 07:59:35 följande:

Katt, jag som tidigare gammal trådvän vill bara skriva att jag också ätit DHEA från DHEA.com. Det verkar ha varit bra. jag lyckades bli gravid iaf Sitter nu här med min 8 månader gamla dotter som blev till mot alla odds. *hjärta* Jag började med 25 mg och stannade där i 6-8 veckor (om jag minns rätt) för jag fick mycket hjärtklappning och huvudvärk. Sedan kunde jag lka till 50. Om jag vore du, med tanke på de höga värdena skulle jag nog börja med 25 och ta nytt blodprov efter 5-6 veckor. Och du behöver ju inte vänta på mensen, men om du får ett plus ska du sluta direkt. Håller tummarna!

Feona, klokt att du tar hand om dig! Och jag håller tummarna ATG blommorna är ett bra tecken!

Germany, hej på dig! Jag tänker ofta på dig! Lycka till med syskonförsöken nu. Jag har en positiv känsla för dig! Kram!

Hej hej! Solig
    Så roligt att höra från dig Hjärta.  Tänk att du också har ditt lilla mirakel hos dig! Du finns också i mina tankar (glömmer nog aldrig vissa av er som jag fick äran att kämpa sida vid sida med och som var sånt stort stöd) och att ni fick eran dotter är ni i er lilla familj så väl värda efter all sorg ni haft i livet med att mista ett barn.

Tänk, 8 månader redan!!! Inga mer försök för dig /er? Flört Haka på vetja ännu en gång Glad.

Sköt om dig. Kram kram.
  • Stockholmsmilen

Min dotter är 10,5 månader och idag har jag lärt känna många personer som också är föräldralediga och har barn i samma ålder. Faktum är att jag glömt mycket av alla saker jag provade när vi höll på med IVF. Delvis för att det är ett tag sedan, men framför allt av andra orsaker. När jag väl blev gravid så sökte jag mig till några gravidtrådar, som övergick till grupper på Face Book, som övergick till föräldragrupper etc. Att jag glömt så mycket är för när jag väl lyckades bli gravid/fick barn släppte jag gradvis FL och de trådar jag tidigare varit aktiv (både mentalt och känslomässigt) i till att istället träffa nya vänner och föräldralediga mammor med barn i samma ålder som mitt eget. FL i all ära då jag fått många tips som varit till hjälp och som kanske var orsaken till att jag lyckades och också anledningen till att jag är här idag för att friska upp minnet då vi ska försöka med IVF igen i höst, men söker man nya vänner att träffa och umgås med - inte nätbekanta eller andra ytliga människor utan riktiga vänner - då är det här inte rätt forum. Det upptäckte jag tidigt dessvärre.