• Anonym (Va?)

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         

• Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
  • Anonym

Det är lite problematiskt tycker jag att ts verkar ha gått direkt fårn anstalten till socionomutbildningen. Har hon verkligen bearbetar sina upplevelser och hur det påverkar hennes yrkesroll?

• NadiaMi
    Anonym skrev 2012-03-29 12:27:17 följande:
    Det är lite problematiskt tycker jag att ts verkar ha gått direkt fårn anstalten till socionomutbildningen. Har hon verkligen bearbetar sina upplevelser och hur det påverkar hennes yrkesroll?
    Man kan väl rimligtvis anta att hon under tiden på anstalten har fått både tid att processa misshandeln, tid att tänka igenom sitt liv och en möjlighet till samtalskontakt.
  • Argo
    Freckels skrev 2012-03-29 12:21:58 följande:
    TS jag hade sagt att de var en tid i livet när du hade det lite trassligt, mådde dåligt el. liknande. Det fick dig sen att vilja arbeta med människor. Du har ju då inte ljugit men kanske inte berättat allt.

Men jag måste fråga alla ni andra en annan sak. Jag jobbar med psykiskt sjuka. Min arbetsgivare säger att han FÅR INTE kolla upp personer i belastningsregistret inför anställning. Ljuger han? Eller är det vissa arbetsgivare som får kolla upp sådant andra inte? Beroende på typ av jobb man söker.
    Arbetsgivaren är fri att BEGÄRA att du själv tar ut ett utdrag och visar upp.

Du är fri att VÄLJA att inte göra det.

Sedan kan du ju gissa om du får jobbet, eller inte. 

Så har vi situationen inom ex barnomsorgen där det väl(?) är lag på att arbetsgivaren skall kolla brottsregistret.
  • Freckels
    Argo skrev 2012-03-29 12:30:11 följande:
    Arbetsgivaren är fri att BEGÄRA att du själv tar ut ett utdrag och visar upp.

Du är fri att VÄLJA att inte göra det.

Sedan kan du ju gissa om du får jobbet, eller inte. 

Så har vi situationen inom ex barnomsorgen där det väl(?) är lag på att arbetsgivaren skall kolla brottsregistret.
    Aha! Tack för det
  • Argo
    Lavish skrev 2012-03-29 12:23:47 följande:
    Hon har redan tagit sitt straff för det. Då hon har valt den här banan för sig själv antar jag att hon redan har funderat på hur det  kan komma att påverka henne i yrkesutövningen.

Jag tycker faktiskt inte hon ska straffa sig själv resten av livet för något hon knappt ens rådde för. Att arbetsmarknaden antagligen kommer att göra det om hon ger den chansen är skälet till att jag tycker hon ska förtiga det. Om vi hade haft en schysst arbetsmarknad i Sverige hade problemet inte uppstått.
    Ja, det antas mycket i tråden, det gör det.

Det är bara att konstatera att du och jag tycker olika.

Jag tycker att arbetsgivaren har rätt att få göra ett så välinformerat beslut som möjligt och att det inte är helt oproblematiskt med en anställning som socialsekreterare där den sökande har huggit ihjäl en annan människa.
  • Flaminia
    Lavish skrev 2012-03-29 12:18:05 följande:
    Ja, om det man ljuger om eller förtiger kommer att påverka ens förmåga att utföra arbetsuppgifterna. T.ex om man söker jobb som ekonomichef och påstår att man har flera lämpliga universitetsexamen och erfarenhet som detta men i själva verket suttit hemma och matat sina 48 katter de senaste 10 åren.  Då kommer detta gå ut över arbetsuppgifterna vilket kommer skada företaget och dessutom riskerar att gå ut över och skada andra medarbetare.
    Och om den som söker jobbet som ekonomichef är dömd för ekonomisk brottslighet, t..ex. förskingring, anser du fortfarande att man kan lita på honom om han får jobbet i fråga?
  • Lavish
    Flaminia skrev 2012-03-29 12:36:39 följande:
    Och om den som söker jobbet som ekonomichef är dömd för ekonomisk brottslighet, t..ex. förskingring, anser du fortfarande att man kan lita på honom om han får jobbet i fråga?
    Tja, jag kan förstå att företaget skulle tycka att det vore intressant men jag kan också förstå att han vill förtiga det om möjligt. Som sagt, företaget ser efter sina egna intressen, varför ska inte privatpersonen få göra det? Så länge han inte förskingrar denna gång kommer ju inte hans förflutna påverka hans yrkesutövning. (Givetvis om han söker jobbet i UPPSÅT att förskingra är ju det moraliskt förkastligt)
  • Anonym
    NadiaMi skrev 2012-03-29 12:29:38 följande:
    Man kan väl rimligtvis anta att hon under tiden på anstalten har fått både tid att processa misshandeln, tid att tänka igenom sitt liv och en möjlighet till samtalskontakt.

Domen och straffet samt hur det har påverkat henne menar jag. Många som söker till socionom är inte klara med sin egen bearbetning och det kan bli väldigt fel när man sedan ska arbeta med människor.
  • Lavish
    Argo skrev 2012-03-29 12:35:22 följande:
    Ja, det antas mycket i tråden, det gör det.

Det är bara att konstatera att du och jag tycker olika.

Jag tycker att arbetsgivaren har rätt att få göra ett så välinformerat beslut som möjligt och att det inte är helt oproblematiskt med en anställning som socialsekreterare där den sökande har huggit ihjäl en annan människa.
    I så fall tycker jag det vore bättre att införa att man tar ut brottsregister till alla sådana jobb än att kräva att arbetssökanden ska hugga sig själva i foten frivilligt.
  • NadiaMi
    Anonym skrev 2012-03-29 12:44:22 följande:
    Domen och straffet samt hur det har påverkat henne menar jag. Många som söker till socionom är inte klara med sin egen bearbetning och det kan bli väldigt fel när man sedan ska arbeta med människor.
    Absolut. Detdär är en viktig poäng.
    Men det är ju också något som den som sköter intervjun behöver ha någon slags magkänsla för.

Det är också därför jag tycker att personer som jobbar med den sortens yrke bör få en samtalskontakt på rutin som del av jobbet. Helst någon utomstående (från någon annan slags verksamhet om än liknande) som inte i övrigt är inblandad i jobbet eller arbetsgruppen.

Även om man inte är traumatiserad sedan tidigare så kan det ju bli jobbigt att höra om andra människors olycka, oavsett om det handlar om missbruk, fattigdom, svält, sjukdom, misshandel eller annat.
Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!