• Anonym (Va?)

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         

• Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
  • Anonym

Jag höll i en anställningsintervju för en del år sedan. Då hade den arbetssökanden också flera års frånvaro som hon inte heller kunde förklara annat än med "varit utomlands". Vilket verkar konstigt. Hon fick inte jobbet.

• Anonym (Bästa lösningen)

I den branschen jobbar det väl mest batikhäxor, och i deras ögon är det i stort sett alltid brottslingen som är offret, så det borde inte vara några problem för dig om du bara visar dig ångerfull och framställer dig som ett offer.

För att förtydliga: Jag säger ingenting om det du gjorde var rätt eller fel, vet alldeles för lite om ditt fall.

• Anonym (Hm?)

Det finns ju en massa andra arbeten ts kan skola om sig till där hennes bakgrund inte är lika betungande. Personligen anser jag att yrken som socionom, läkare, sjuksyster, undersköterska, polis, väktare, förskolelärare, lärare, psykolog mfl. ska ställa större krav än en andra då man faktiskt tar ansvarar, vårdar och i vissa fall har hand om utsatta människor. Personligen känner jag mindre förtroende för en dråp dömd på dessa poster oberoende anledning till varför brottet begicks.

• Lavish
    Anonym (Bästa lösningen) skrev 2012-03-29 12:02:15 följande:
    I den branschen jobbar det väl mest batikhäxor, och i deras ögon är det i stort sett alltid brottslingen som är offret, så det borde inte vara några problem för dig om du bara visar dig ångerfull och framställer dig som ett offer.

För att förtydliga: Jag säger ingenting om det du gjorde var rätt eller fel, vet alldeles för lite om ditt fall.
    Batikhäxor
  • Argo
    Lavish skrev 2012-03-29 10:51:34 följande:
    Jag tycker var och en är sig själv närmast och om arbetsgivaren har rätt att rata TS för att det inte passar dem med någon med ett förflutet, så har TS rätt att se efter sina egna intressen så gott hon kan.
    Finns det något fall där du TYCKER att det är fel att ljuga/vilseleda/förtiga sådant som kan antas vara vitalt vid en anställningsintervju?
  • Lavish
    Argo skrev 2012-03-29 12:14:14 följande:
    Finns det något fall där du TYCKER att det är fel att ljuga/vilseleda/förtiga sådant som kan antas vara vitalt vid en anställningsintervju?
    Ja, om det man ljuger om eller förtiger kommer att påverka ens förmåga att utföra arbetsuppgifterna. T.ex om man söker jobb som ekonomichef och påstår att man har flera lämpliga universitetsexamen och erfarenhet som detta men i själva verket suttit hemma och matat sina 48 katter de senaste 10 åren.  Då kommer detta gå ut över arbetsuppgifterna vilket kommer skada företaget och dessutom riskerar att gå ut över och skada andra medarbetare.
  • Argo
    Anonym (hupp) skrev 2012-03-29 10:54:29 följande:
    Ja inte tänker då jag tala om för arbetsgivare att jag rökt på några gånger och jobbat som eskort. Man har ingen moralsisk skyldighjet att fläka ut sitt liv bara för att få en anställning.
    Det finns givetvis gradskillnader och skillnader beroende på vilket arbete du söker.

Til att börja med är det inte olagligt att hora i Sverige så det är en ren moralfråga. Att du har knarkat några gånger är för de flesta än mindre grej än att du har huggit ihäl någon.

En person som ska jobba som socialsekreterare ...

... ja, det känns som relvant information för en arbetsgivare att du har dödat en person. I alla fall gissar jag att arbetsgivaren kommer att tycka det när det kommer fram bakvägen o inte annat.
  • Argo
    Lavish skrev 2012-03-29 12:18:05 följande:
    Ja, om det man ljuger om eller förtiger kommer att påverka ens förmåga att utföra arbetsuppgifterna. T.ex om man söker jobb som ekonomichef och påstår att man har flera lämpliga universitetsexamen och erfarenhet som detta men i själva verket suttit hemma och matat sina 48 katter de senaste 10 åren.  Då kommer detta gå ut över arbetsuppgifterna vilket kommer skada företaget och dessutom riskerar att gå ut över och skada andra medarbetare.
    Och du tycker inte att en socialsekreterade som har huggit ihäl en annan människa är ett gränsfall där? Någonting som en arbetsgivare bör få ta ställning till själv?

Det skulle nog jag tycka.
  • Freckels

TS jag hade sagt att de var en tid i livet när du hade det lite trassligt, mådde dåligt el. liknande. Det fick dig sen att vilja arbeta med människor. Du har ju då inte ljugit men kanske inte berättat allt.

Men jag måste fråga alla ni andra en annan sak. Jag jobbar med psykiskt sjuka. Min arbetsgivare säger att han FÅR INTE kolla upp personer i belastningsregistret inför anställning. Ljuger han? Eller är det vissa arbetsgivare som får kolla upp sådant andra inte? Beroende på typ av jobb man söker.

• Lavish
    Argo skrev 2012-03-29 12:20:43 följande:
    Och du tycker inte att en socialsekreterade som har huggit ihäl en annan människa är ett gränsfall där? Någonting som en arbetsgivare bör få ta ställning till själv?

Det skulle nog jag tycka.
    Hon har redan tagit sitt straff för det. Då hon har valt den här banan för sig själv antar jag att hon redan har funderat på hur det  kan komma att påverka henne i yrkesutövningen.

Jag tycker faktiskt inte hon ska straffa sig själv resten av livet för något hon knappt ens rådde för. Att arbetsmarknaden antagligen kommer att göra det om hon ger den chansen är skälet till att jag tycker hon ska förtiga det. Om vi hade haft en schysst arbetsmarknad i Sverige hade problemet inte uppstått.
Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!