• Anonym (Va?)

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         

• Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
  • maaammaaa

Där har vi det! Socialtanter som knarkat hjärnan ur sig gör att de har svårt med både förståndet och bedömningsförmågan liksom andra missbrukare med permanenta hjärnskador.

Kunde bara inte hålla mig.

• Anonym
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-03-29 10:31:47 följande:
    Fast dråp handlar precis som mord om att man har uppsåt att döda, inte självförsvar som folk åberopar här.

Om min son misshandlar sin kvinna i många år förutsätter jag att folk blir förbannade, arga och vill sätta dit honom så det skriker om det, men två rätt gör inte ett fel och att uppsåtligt döda någon för att hämnas är inte direkt något som jag (eller lagen, eller socialtjänsten) hyllar.

Någon som misshandlar är kriminell och en brottsling och ska straffas enligt lagen och sist jag kollade har vi inte dödsstraff i Sverige, allra minst utfört av civilister (det tror jag inte något land har)

TS har suttit av sitt straff, men det har trots allt bedömts i rätten att han/hon har haft för uppsåt att döda någon, det gör att jag ställer mig MYCKET tveksam till personens omdöme i allmänhet.

Att jobba med ekonomiskt bistånd handlar visserligen också om omdöme men det är väldigt strikt och har tydliga riktlinjer och lagar att luta sig emot, men tyvärr... jag tror på människans förmåga att bättra sig och lära sig av sina misstag- trots det skulle jag inte vilja ha en kollega som är dömd till dråp.

Jag tror att TS ska börja se sig om efter alternativa yrkesval, man måste verkligen vara färdig med hela sin historia innan man sätter sig här, och efter en sån sak blir man inte färdig på 5-6 år.
  • NadiaMi
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-03-29 10:31:47 följande:
    Fast dråp handlar precis som mord om att man har uppsåt att döda, inte självförsvar som folk åberopar här.
    Dråp kan dock uppstå i en självförsvars-situation eftersom det inte är med 'berått mod' eller någon planerad avsikt.

Skillnaden är att mord är planerat och avsiktligt, medan dråp inte är planerat och avsiktligt utan resultatet av att man tagit en risk som innebär att personen 'kan' avlida som resultat. Alltså inget 100% avsett mål att ta någons liv utan en möjlighet/risk att ta någons liv pga det val man har gjort.

Att i en pressad situation (efter 5 år av fysisk och psykisk misshandel) ta fram en kniv (lättast till hands?) för att använda i självförsvar och använda den på ett sätt att det klassas som dråp i domstol känns som en inte helt orimlig situation - om man lever under den press man lever under om man är i ett eskalerande misshandelsförhållande.
    Det räcker i princip att den misshandlade för stunden tänkte "kan du inte bara dö så jag blir fri" så blir det i praktiken dråp istället för självförsvar.
    En hårfin skillnad när man befinner sig blödande och livrädd i underläge...
  • Anonym
    Lavish skrev 2012-03-29 10:38:22 följande:
    Ärligt talat har jag inte ett dugg svårt att förstå att man slår ihjäl en person som misshandlat och förtryckt en i flera år. Med uppsåt. Jag tycker inte alls det tyder på dåligt omdöme - tvärtom tycker jag det är en sund reaktion. Moraliskt tycker jag man har all rätt i världen.

Däremot är kan det inte vara lagligt av uppenbara skäl. Det går inte att formulera på ett sätt som ger ett fungerande samhälle, och bevisningen  blir för problematisk.

Men jag skulle inte vilja döma den kvinna som slog ihjäl min son efter flera års tortyr från honom till döden. Visst jag skulle säkert vara ledsen och känna hat mot henne. Men om jag skulle ge någon annan än honom skulden för hans död skulle det vara mig själv i första hand.

Jag tycker inte TS ska vara dömd för resten av livet p.ga det fruktansvärda hon gick igenom.
    Men vem vet vad som egentligen skett då ngn har slagit ihjäl en annan person, utan rättegång.
    Ganska "enkelt" att skrika ut att jag blev misshandlad samt psykiskt terroriserad i flera år.

Ingen har rätt att ta en annan människas liv, för som sagt vem vet vad som skett egentligen om man inte reder ut detta.

Sen hoppas jag att du förstår att jag är totalt mot våld överhuvudtaget.
  • Lavish
    Anonym skrev 2012-03-29 10:44:48 följande:
    Men vem vet vad som egentligen skett då ngn har slagit ihjäl en annan person, utan rättegång.
    Ganska "enkelt" att skrika ut att jag blev misshandlad samt psykiskt terroriserad i flera år.

Ingen har rätt att ta en annan människas liv, för som sagt vem vet vad som skett egentligen om man inte reder ut detta.

Sen hoppas jag att du förstår att jag är totalt mot våld överhuvudtaget.
    Precis, juridiskt sett måste det vara olagligt eftersom det inte går att bevisa exakt vad som hände och varför. Annars kan ju alla skylla på att de bli misshandlade och mörda till höger och vänster.

Men moraliskt sett, om det verkligen förelåg misshandel i 5 år, så tycker jag man har den moraliska rätten.

Och eftersom jag tycker TS hade den moraliska rätten tycker jag inte hon ska straffas med arbetslöshet och utanförskap för resten av livet p.ga vad som hände.

Förstår du vad jag menar är skillnaden?

Jag tycker våld ibland är en bättre lösning än en del andra. Inte den bästa lösningen i det här fallet, men bättre än att ligga ner och ta en spark till.
  • Argo
    Dohgon skrev 2012-03-29 10:40:42 följande:
    fast man kan inte heller bevisa självförsvar i en situation som denna då den andre personen är död.
    Så det kunde från grunden ha varit självförsvar och inte avsiktligt att döda utan snarare komma undan döden själv.
    Men tack vare att kniven nu sattes i ryggen kan det bli till att det var mer avsiktligt. vi vet inte vad mannen gjorde, han kanske sträckte sig efter ett vapen.

Men nu var det ändå inte det som tråden handlade om utan hurvida hon skulle berätta eller inte intervjun.

Näst efter TS själv och den dödade mannen är det domstolen som har bäst koll på detta och de har gjort sin bedömning. Att okända signaturer  spekulerar och efterhandskonstruerar i en tråd är rätt ointressant. Faktiskt.

Alldeles oavsett vad TS gjort och vilken dom hon fick anser jag att TS har en moralisk skyldighet att ge ARBETSGIVAREN möjligheten att göra ett så välinformerat val den bara kan. Det är mycket fokus på TS och hennes rättigheter här – vad sägs om att titta på det utifrån arbetsgivarens situation?

• Lavish
    Argo skrev 2012-03-29 10:49:27 följande:

Näst efter TS själv och den dödade mannen är det domstolen som har bäst koll på detta och de har gjort sin bedömning. Att okända signaturer  spekulerar och efterhandskonstruerar i en tråd är rätt ointressant. Faktiskt.

Alldeles oavsett vad TS gjort och vilken dom hon fick anser jag att TS har en moralisk skyldighet att ge ARBETSGIVAREN möjligheten att göra ett så välinformerat val den bara kan. Det är mycket fokus på TS och hennes rättigheter här – vad sägs om att titta på det utifrån arbetsgivarens situation?

Jag tycker var och en är sig själv närmast och om arbetsgivaren har rätt att rata TS för att det inte passar dem med någon med ett förflutet, så har TS rätt att se efter sina egna intressen så gott hon kan.
  • Anonym
    Lavish skrev 2012-03-29 10:48:14 följande:
    Precis, juridiskt sett måste det vara olagligt eftersom det inte går att bevisa exakt vad som hände och varför. Annars kan ju alla skylla på att de bli misshandlade och mörda till höger och vänster.

Men moraliskt sett, om det verkligen förelåg misshandel i 5 år, så tycker jag man har den moraliska rätten.

Och eftersom jag tycker TS hade den moraliska rätten tycker jag inte hon ska straffas med arbetslöshet och utanförskap för resten av livet p.ga vad som hände.

Förstår du vad jag menar är skillnaden?

Jag tycker våld ibland är en bättre lösning än en del andra. Inte den bästa lösningen i det här fallet, men bättre än att ligga ner och ta en spark till.
    Nej jag håller inte med dig där att hon hade den moraliska rättigheten just på grund av att jag kan inte dömma, ingen fick någon chans att dömma, Så bara för att ts säger att hon har blivit misshandlad så är det så och då har ts gjort rätt? Hon hade rätt att ta någon annans liv för att hennes ord står mot någon som inte kan försvara sig? Hon blev troligtvis dömd till 9 år av 10 möjliga. Ganska högt straff för att vara #självförsvar"
  • Anonym (hupp)

Ja inte tänker då jag tala om för arbetsgivare att jag rökt på några gånger och jobbat som eskort. Man har ingen moralsisk skyldighjet att fläka ut sitt liv bara för att få en anställning.
  • Dohgon

ehm.. du vet jag tycker ju faktiskt att hon skall berätta då visserligen ^^

jag ser det ur arbetsgivarens synpunkt och vet att det kan vara i dennes intresse att veta sådana saker. speciellt då det kanske finns vissa uppdrag hon inte kan utföra pga detta.

däremot så hoppas jag att arbetsgivare inte tar bort henne helt ur uttagningen heller så människor kan förbättra sig.
Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!