Scratchy skrev 2012-03-28 21:34:27 följande:
Hade jag varit i TS's situation hade jag sagt sanningen om de frågat. Jag skulle ha svårt att sova på nätterna om jag fått jobbet och hela tiden riskerade att det blev upptäckt. Om de frågar så kan du ju också ta tillfället i akt att förklara hur detta kan vara en fördel, då du faktiskt har erfarenhet av ett förhållande som liknar de du kommer i kontakt med som socialsekreterare. Det är en merit som de flesta andra socionomer inte kan matcha.
Hur som helst, lycka till!!!
Jag vet inte, tror man ska vara lite försiktig med att framhäva sina tidigare brottsliga gärningar som något som gör att man skulle vara en bättre socionom än de som hållt sig inom lagen. Det finns endel socionomer med såna där resonemang o jag kan säga att det går inte hem överallt. Möjligtvis att det funkar hos en chef som själv är gammal missbrukare med kriminellt förflutet men det är inte lika säkert att det går hem hos en chef som pluggat hårt, arbetat hårt och skaffat sig kunskap och erfarenhet och är duktig utan att ha begått kriminella gärningar eller skadat sin kropp genom missbruk. Man kan liksom se på saker ur olika perspektiv. Jag tror absolut att egen erfarenhet av missbruk kan vara bra om man jobbar med missbrukare förutsatt att man verkligen bearbetat detta (vilket tyvärr inte alltid är en självklarhet inom den branschen). Jag köper dock inte att man per automatik skulle vara en bättre socionom för att man varit missbrukare eller kriminell.
I TS fall så vet jag inte hur jag skulle ha reagerat om jag var med i rekryteringsgruppen. Som jag ser det har hon två saker som talar emot henne. Dels att hon har ett allvarligt brott i sitt bagage men även att det nästan gått tre år sedan examen utan ett arbete. Det är mycket för att vara socionom. Som socionom får man jobb om man bara är beredd att se sig om lite i landet. Därför tror jag väl inte att ärlighet kring brottet kommer att vara till fördel. Dock tror jag inte heller på att mörka eller ljuga. Riktigt svårt faktiskt att säga hur man ska göra för att ha störst chans att få jobbet. Tror det beror jättemycket på vem det är som ska anställa, som alltid i såna här fall.