• Anonym (Va?)

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         

• Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
  • Anonym

Och självklart ska ts berätta för sin framtida arbetsgivare, det handlar om ömsesidigt förtroende, samt moral och styrka att stå för vad man gjort och be om en ny chans.

• Anonym (Fy!)
    Lavish skrev 2012-03-29 10:27:48 följande:
    Men om din som misshandlar sin kvinna i många år är det helt okej eller?

Självklart inte, varför skulle det vara det? Men man har inte rätt att slå ihjäl någon för det!
  • Anonym (tips)

Mitt råd till TS är att hon hör sig för anonymt hos andra soc.kontor i andra kommuner huruvida hon ska dölja sitt förflutna eller inte.
    Vad jag tycker är ointressant.

• Anonym (Varför inte)
    Anonym (Fy!) skrev 2012-03-29 10:59:25 följande:
    Självklart inte, varför skulle det vara det? Men man har inte rätt att slå ihjäl någon för det!
    Nej, och det är ju TS medveten om och även dömd för. Hon har ju tagit det straff hon fick för sin gärning. Vad mer ska hon göra? Ge upp sitt liv totalt?
  • Lavish
    Anonym skrev 2012-03-29 10:54:22 följande:
    Nej jag håller inte med dig där att hon hade den moraliska rättigheten just på grund av att jag kan inte dömma, ingen fick någon chans att dömma, Så bara för att ts säger att hon har blivit misshandlad så är det så och då har ts gjort rätt? Hon hade rätt att ta någon annans liv för att hennes ord står mot någon som inte kan försvara sig? Hon blev troligtvis dömd till 9 år av 10 möjliga. Ganska högt straff för att vara #självförsvar"
    Jag har inte påstått att det var självförsvar. Det räcker med att hon kände sig trängd av sin situation i stort tycker jag.

Men självklart kan TS vara ett troll som hittat på varje ord i hela TS.

Men om du för en stund föreställer dig scenarion att vi har en kvinna som blivit misshandlad psykiskt och fysiskt i 5 år av en man (för du vet att det förekommer även om TS kanske ljuger). Tycker du då att hon har lika liten rätt att slå ihjäl honom som vem som helst annars?
  • Lavish
    Anonym (Fy!) skrev 2012-03-29 10:59:25 följande:
    Men du tycker fortfarande att hon ska dömas till stolen för att hon försvarade sig?
  • Insatt
    Anonym skrev 2012-03-29 10:44:48 följande:
    Men vem vet vad som egentligen skett då ngn har slagit ihjäl en annan person, utan rättegång.
    Ganska "enkelt" att skrika ut att jag blev misshandlad samt psykiskt terroriserad i flera år.

Ingen har rätt att ta en annan människas liv, för som sagt vem vet vad som skett egentligen om man inte reder ut detta.

Sen hoppas jag att du förstår att jag är totalt mot våld överhuvudtaget.
    Har du ingen självbevarelsedrift alls menar du? Om någon stryper dig hade du inte försökt få tag i nått att dänga till den personen med utan bara legat där och tagit emot döden? Normalt! Intelligent!
  • Amlin

Jag tänker inte ta ställning alls till ditt yrkesval eller möjlighet att få arbeteinom området och om det skulle vara lämpligt. Jag har sett att det diskuteras i tråden men tänker att du msåte vara den som tar ställning till om du vill försöka eller inte.

I ditt läge skulle jag börja med att sätta mig ner och skissa på olika scenarion. Hur kan det se ut om du berättar, vilka reaktioner kan komma, hur tacklar du dem? Hur skulle du lägga fram det inträffade och hur skulle du hantera efterkommande diskussioner. Hur presenterar du dig själv för att visa på att detta är ett ett passerat kapitel. Vilka referenser har du som styrker det du säger? Ska du föregripa frågan och ta upp det tidigt, så att visa att du inte döljer något eller vill du vänta under intervjun för att hinna göra ett bra intryck.

Fundera sen seriöst på vilka situationer som skulle kunna uppkomma i det arbete du söker där du skulle kunna påverkas av det inträffade.  Hur tror du att du skulle kunna reagera?  Hur hanterar du det? Återigen, finns det referenser som kan styrka det du säger om dig själv? (

Från andra sidan då. Vad händer om du inte säger något? Vad gör du om det ändå kommer fram? Kan du isf släta över det i efterhand eller är det kört då? Hur förklarar du glappet? Vågar du ljuga och ta risken.   

• Anonym

Jag läste några inlägg och ts skrev hon inte kommer behöva lämna papper från belastningsregistret. En fråga, hur vet du det?
    Det är inte bara barnomsorgen det gäller som någon skrev.
    Men hur som helst när jag blev kallad sa dom inget om att behöva lämna utdrag till själva intervjun men när man sedan blev erbjuden tjänsten skulle man ta med det i ett oöppnat kuvert som skulle öppnas tillsammans med chefen innan man fick skriva på papper. Nu är jag inte straffad men det kan komma att dom begär det i efterhand så jag skulle inte våga ljuga.
    Men däremot antar jag ts att du har fått genomgå en hel del behandlingar eller vad de nu kallas, man brukar väl kolla så risken minimeras att något sådant här ska ske igen. Om du har ett utlåtande som är till din fördel, ta med den i fall att.
    Jag hoppas du får jobbet

• Anonym
    Insatt skrev 2012-03-29 11:10:34 följande:
    Har du ingen självbevarelsedrift alls menar du? Om någon stryper dig hade du inte försökt få tag i nått att dänga till den personen med utan bara legat där och tagit emot döden? Normalt!Intellegent

Jag anser mig själv att jag tänker sunt, att man inte dödar någon annan människa. Nu stack hon kniven i ryggen på honom.

Jag jobbar inom vården och har stort tålamod, kan få ta emot både slag och glåpord. Men aldrig att jag blivit arg.
    Hade det varit fara för  mitt liv, tex strypning så hade jag försvarat mig. Men jag hade aldrig stuckit kniven i ryggen på någon. Jag hade gått för länge sen, jag har den gränsen. Nu får jag gå innan det går illa .
Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!