Anonym skrev 2012-03-29 11:25:53 följande:
Jag menar inte att ts trollar här i tråden, det finns ett liv utanför tråden , samt att jag diskuterar om huruvida enkelt det är att skrika att man blir misshandlad och göra det rättfärdigt att ta livet av en annan människa.
Fast faktum är, att sådana förhållanden tar man hänsyn till i en rätt. Det blir förmildrande omständigheter, och det är väl egentligen ingen här som påstår att det är fullt ut rättfärdigat. Däremot så kan det ses som förståeligt. Sen kan det ju givetvis vara svårt att greppa hur en människa kan reagera på långvarit fysisk och psykisk press. Det är en solklar skillnad på att under ett krogbråk hugga kniven i någon, jämfört med att man utför handlingen på någon som under flera år utsatt en för misshandel eller/och övergrepp.
Det är inte samma sak som att rättfärdiga, för hade man gjort det så hade inte TS blivit dömd. Poängen med TS är att hon avtjänat sitt straff, och frågan är väl om hon ska vara ärlig med sin bakgrund. Jag kan ju tycka att en människa inte på något vis behöver straffas för resten av sitt liv. Jag kan av egen erfarenhet tala, att man som anhörig till brottsoffer inte heller behöver ha den känslan. Det ger ingen livet tillbaka, och det förändrar inget som hänt.
Jag har själv förlorat en anhörig till våldet, och det var dessutom oprovocerat till skillnad från detta. Jag ser hellre att gärningsmannen tar sitt straff och sedan gör något av sitt liv. "Bara" för ett liv har gått totalt till spillo, så finns det ingen mening med att fler liv ska gå samma väg.