• Anonym (Va?)

Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!

Hur ska jag göra??

Jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha.... jag är nu kallad på intervju nästa vecka.....superkul.... Jobbet är som socialsekreterare och jag är utbildad socionom... har dock aldrig jobbat som det, fick examen 2009... har haft ströjobb här o där sedan dess... samt småkurser via AF....

MEN

Jag satt inne för dråp under åren 1999-2005....och har därför ett stort hål i mitt CV som de garanterat kommer att fråga om...

VAD SKA JAG SÄGA??

Sanningen eller ska jag ljuga och säga att jag ex varit utomlands? Vad tycker du?         

• Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!
  • Anonym
    Lavish skrev 2012-03-29 11:01:49 följande:
    Jag har inte påstått att det var självförsvar. Det räcker med att hon kände sig trängd av sin situation i stort tycker jag.

Men självklart kan TS vara ett troll som hittat på varje ord i hela TS.

Men om du för en stund föreställer dig scenarion att vi har en kvinna som blivit misshandlad psykiskt och fysiskt i 5 år av en man (för du vet att det förekommer även om TS kanske ljuger). Tycker du då att hon har lika liten rätt att slå ihjäl honom som vem som helst annars?
    Jag menar inte att ts trollar här i tråden, det finns ett liv utanför tråden , samt att jag diskuterar om huruvida enkelt det är att skrika att man blir misshandlad och göra det rättfärdigt att ta livet av en annan människa.
  • Anonym

Om du är säker på att det aldrig kommer komma fram, så ljug.
    För precis som du säger sjäv så är chansen näst intill obefintlig att du får jobbet om de får reda på sanningen.

Men att du var utomlands hjälper ju inte luckan i CV:t. Vad gjorde du utomlands liksom? Jobb eller plugg i utlandet är ju lika mycket merit som jobb eller plugg i sverige så det ska ju i allra högsta grad med ändå. Om du utelämnar det och säger att du var tex i USA då så kommer de ju undra om du bara slappade dessa 5 år i usa, om du inte har någon jobbmerit därifån. 5 års lucka i utlandet är lika illa som 5 års lucka i sverige.
    Jag pluggade tex tre års kandidatexamen i usa men skulle jag utelämna det bara för att det inte var i sverige så skulle jag ta bort den viktigaste komponenten i mitt CV. Och säger du att du bara lallade runt i olika länder i 5 år så kommer de undra vad du är för drömmare. ett år ok, men inte 5.

Jag skulle sagt att jag varit sjuk eller något. Eller att du ängnade dig åt att skriva en bok men att den inte blev publicerad haha

Men hur kan du vara så säker på att de inte kommer kolla brottsregistret? Hörde senast idag på ekot att de blir allt vanligare att man kollar upp folks brottsregister innan anställning. Bra tycker jag.

• Lavish
    Anonym skrev 2012-03-29 11:25:53 följande:
    Jag menar inte att ts trollar här i tråden, det finns ett liv utanför tråden , samt att jag diskuterar om huruvida enkelt det är att skrika att man blir misshandlad och göra det rättfärdigt att ta livet av en annan människa.
    Men du pratar om en annan sak än jag.

Jag skriver att OM det stämmer att TS verkligen blev misshandlad så som hon beskriver, så tycker jag att hon hade den moraliska rättigheten att försvara sig även om det ledde till hans död.

Du menar att vi inte kan veta om hon talar sanning eller inte. Det är två olika frågor. Förstår du hur jag menar att det är två olika frågor?
  • Anonym
    Anonym (Va?) skrev 2012-03-28 22:04:45 följande:
    Som sagt så vet jag inte vad jag ska göra... jag ska verkligen fundera.. tack för alla era tankar...

Men OM jag väljer att ljuga en vit lögn och de senare upptäcker det.. kan jag bli uppsagd då eller kanske rent av anmäld till polis?

Jag har aldrig gjort något kriminellt före eller efter denna händelse....   
    Jag tvivilar på att det har något att anmäla dig för, bara fär att du dragit en lögn. De kan nog bara säga upp dig. Och lämna dåliga referenser inför nästa arbetsgivaren. så jag vet vad jag hade gjort.

säger du sanningen så är risken att du inte får jobbet stor.
    ljuger du så är chansen att du får jobbet större, men det finns en risk att du sen förlorar jobbet för att du ljugit.
  • Anonym (Varför inte)
    Anonym skrev 2012-03-29 11:25:53 följande:
    Fast faktum är, att sådana förhållanden tar man hänsyn till i en rätt. Det blir förmildrande omständigheter, och det är väl egentligen ingen här som påstår att det är fullt ut rättfärdigat. Däremot så kan det ses som förståeligt. Sen kan det ju givetvis vara svårt att greppa hur en människa kan reagera på långvarit fysisk och psykisk press. Det är en solklar skillnad på att under ett krogbråk hugga kniven i någon, jämfört med att man utför handlingen på någon som under flera år utsatt en för misshandel eller/och övergrepp.

Det är inte samma sak som att rättfärdiga, för hade man gjort det så hade inte TS blivit dömd. Poängen med TS är att hon avtjänat sitt straff, och frågan är väl om hon ska vara ärlig med sin bakgrund. Jag kan ju tycka att en människa inte på något vis behöver straffas för resten av sitt liv. Jag kan av egen erfarenhet tala, att man som anhörig till brottsoffer inte heller behöver ha den känslan. Det ger ingen livet tillbaka, och det förändrar inget som hänt.

Jag har själv förlorat en anhörig till våldet, och det var dessutom oprovocerat till skillnad från detta. Jag ser hellre att gärningsmannen tar sitt straff och sedan gör något av sitt liv. "Bara" för ett liv har gått totalt till spillo, så finns det ingen mening med att fler liv ska gå samma väg.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-29 11:41:55 följande:
    Jag tvivilar på att det har något att anmäla dig för, bara fär att du dragit en lögn. De kan nog bara säga upp dig. Och lämna dåliga referenser inför nästa arbetsgivaren. så jag vet vad jag hade gjort.

säger du sanningen så är risken att du inte får jobbet stor.
    ljuger du så är chansen att du får jobbet större, men det finns en risk att du sen förlorar jobbet för att du ljugit.

Men vad skulle hon ljugit om då? Om hon väljer att inget säga på intervjun så betyder det inte att hon ljuger, det betyder att hon inget säger.
  • Indianica
    Anonym skrev 2012-03-29 11:38:05 följande:
    Om du är säker på att det aldrig kommer komma fram, så ljug.
    För precis som du säger sjäv så är chansen näst intill obefintlig att du får jobbet om de får reda på sanningen.

Men att du var utomlands hjälper ju inte luckan i CV:t. Vad gjorde du utomlands liksom? Jobb eller plugg i utlandet är ju lika mycket merit som jobb eller plugg i sverige så det ska ju i allra högsta grad med ändå. Om du utelämnar det och säger att du var tex i USA då så kommer de ju undra om du bara slappade dessa 5 år i usa, om du inte har någon jobbmerit därifån. 5 års lucka i utlandet är lika illa som 5 års lucka i sverige.
    Jag pluggade tex tre års kandidatexamen i usa men skulle jag utelämna det bara för att det inte var i sverige så skulle jag ta bort den viktigaste komponenten i mitt CV. Och säger du att du bara lallade runt i olika länder i 5 år så kommer de undra vad du är för drömmare. ett år ok, men inte 5.

Jag skulle sagt att jag varit sjuk eller något. Eller att du ängnade dig åt att skriva en bok men att den inte blev publicerad haha

Men hur kan du vara så säker på att de inte kommer kolla brottsregistret? Hörde senast idag på ekot att de blir allt vanligare att man kollar upp folks brottsregister innan anställning. Bra tycker jag.
    Man kan ju t ex säga att man var hemmafru utomlands, inte så hög status i Sverige, men kanske bättre än att man suttit inne för dråp???
    Sedan vet jag inte om det är positivt att "bara" fläckfria ska få chans att få ett arbete, vilket kan bli en konsekvens av att alltid kika på belastningsregistret.
  • Anonym

Jag vill inte moralisera över ditt brott, utan bara svara på frågan. Jag tror att om du på en direkt fråga av typen "Har du någonsin dömts för ett brott" ljuger och säger nej, så kan du få sparken senare, ja. Men om ingen frågar och de inte begär ett utdrag ur brottsregistret har du ju inte ljugit och har alltså inte gjort något fel. Om de undrar över vad du gjorde under den tiden kan du ju svara att du inte vill prata om det, att du mådde väldigt dåligt, osv, dvs säga något för att undvika frågan men utan att ljuga. Det är ju värt ett försök. Men ljuger du där gäller det samma som om du ljuger angående din brottsbelastning.

• Anonym

Jag undrar hur ts kan vara så säker på att hon inte kommer att få lämna in registerutdrag? Jag är själv snart färdig socionom och det är ganska vanligt inom socialt arbete och inte bara när man arbetar med barn och unga(då det är ett måste).

Sverige är litet så att ljuga ihop anställningar skulle inte jag våga göra.

• Anonym

Jag brukar visa upp intyg över att jag jobbat utomlands i 4 år. Det är nog mer vad man sysslat med och vilka språkfärdigheter man har som folk vill veta. Att man varit utomlands räcker liksom inte som förklaring. Jag tror det kommer fram, jag tror inte du får jobbet.

Svar på tråden Anställningsintervju - fängelsedom för dråp!!