Varför blir man hemlös?
Jag är intresserad av dina åsikter om varför man blir hemlös. Jag har själv arbetat med hemlösa och sett att det finns en stor variation inom gruppen. Men vilka åsikter om hemlösa har du? Och vilka fördomar har du?
Jag är intresserad av dina åsikter om varför man blir hemlös. Jag har själv arbetat med hemlösa och sett att det finns en stor variation inom gruppen. Men vilka åsikter om hemlösa har du? Och vilka fördomar har du?
Jag tycker det är tragiskt att vi i Sverige ska ha hemlösa här överhuvudtaget,sveriges regering har misslyckats rejält,eftersom de inte erbjuder alla hemlösa hjälp
jag ger inte hemlösa som tigger pengar,men skänker däremot en slant varje månad till stadsmissionen, och min man har köpt fika/mat till en del hemlösa han mött på stan,det ska jag ochså göra nästa gång jag är i stan.
Missbruk och att man är med i betalningsregister som gör det svårt att få bostad. Ingen bostadsförmedling längre. För det flesta tror jag det.
Det jag funderar på när man blir hemlös är såna som inte skött sina betalningar och därför blir vräkta. Eller svårt alkoholiserade eller missbrukare eller förståndshandikappade som inte har förmågan att tala för sig eller betala räkningar eller spenderar pengar på annat och därför halkar efter med hyror och så .Möjligt att detta är en fördom från min sida.
men jag säger som många andra är att det är för jäkligt att det ska behöva finnas folk som bor på gatan i ett land som sverige som säger sig vara ett välfärdsland
För ett antal år sedan så hade jag väldigt mycket fördomar och hade ingen som helst förståelse för hur dom levde. Jag tyckte bara att dom fick skylla sig själva och var övertygad om att det var drogerna som hade gjort dom flesta hemlösa.
Det hela ändrade sig dock på en natt då jag och en kompis satt på McDonalds och åt samtidigt som det kom in två hemlösa och bad personalen om lite värmande kaffe. Dom fick kaffet och satte sig vid ett bord en bit bort. Några minuter senare så flyttade dom över till vårt bord och började prata. Till en början så blev vi väldigt less och irriterad men sen fastnade vi där och plötsligt så hade över två timmar gått. Dom berättade öppet och ärligt hur dom hade hamnat utanför samhället och hur deras liv var idag. Från att ha varit i sverigetoppen i en stor idrott med egna sponsorer till att bryta sig in i förråd och tågvagnar för att ha någonstans att sova. Och det var mitt i denna uppgivenhet och utanförskap som alkoholen och drogerna kom in. Det blev en riktig vändning för mig vad gäller min syn på hemlösa.
Jag ger fortfarnade inte pengar till folk som ber mig på stan men däremot så går jag inte omvägar när jag ser någon. Möts våra blickar så hejar jag eller ger dom ett leende. Jag har helt enkelt börjat visa dom en annan respekt mot för hur jag gjorde förut.
men folk som "sköter sig" blir ju inte hemlösa hursomhelst?
man vaknar ju inte en dag och bara är hemlös heller?
det är en låååång väg dit, faktiskt.
Ni som är insatt kanske kan svara på vad dessa människor har gjort för att det ska gå så långt att inte ens socialen vill eller kan hjälpa dem?
Självklart är det synd om dem, men vad är det som har hänt?
Jag tror inte att man helt plötsligt står där utan bostad och pengar utan resan dit är lång. Det sker oftast inte på 1 månad eller tre.
Vad kan vi (samhället) göra för att förhindra det hela?
Hur ser hjälpen ut idag?
Men en del missbrukare får väl skylla sig själva ändå tycker jag nog, det är ju ingen som tvingat dem att dricka eller knarka.
alla hemlösa har sina historier om varför de är hemlösa, det kan handla om missbruk, misskötsel av ekonomi, psykisk eller fysiskt handikapp mm... oavsett vad så är det oerhört tragiskt och jag blir så jävla förbannas rent ut sagt när jag hör människor somresonerar att de får skylla sig själv. de har själva försatt sig i den situationen de befinner sig i (Ingen i denna tråd)
Problemet idag är att hemlösheten ökar i sverige... den borde gå ner men icke... istället ser vi nya grupper som blir hemlösa, däribland barnfamiljer.
Fk har en roll i det hela, soc har en annan, A-kassan en 3:e och jag kan vid gud inte förstå att det verkligen inte går att få ett sammarbete tillstånd mellan dessa myndigheter.
Jag VET flera fall där FK har friskförklarat personer men som a-kassan ansett vara arbetsoförmögna, summan av detta blir att personen inte får någon ersättning eller ekonomisk bistånd någonstans ifrån. Vad händer då? Jo betalningsanmärkningar, soc kräver att de ska göra någon form av arbetsåtgärd som personen inte kan gör pga sjukdom, ersättning fryser och sedan går det runt i ett moment 22. Rent ut sagt förjävligt!!
Men nu hamnade jag kanske lite OT... iaf det finns fördommar mot hemlösa... kraftiga sådana... och när man läser de inläggen som är skrivna här så värmer det mitt hjärta iaf, att se och läsa att det fortfarande finns godhjärtade människor här i Sverige.
jag har inga fördomar mot hemlösa.
men jag vet att det är deras eget "fel", man blir inte vräkt och nekad bostad hur somhelst.