Varför blir man hemlös?
Jag är intresserad av dina åsikter om varför man blir hemlös. Jag har själv arbetat med hemlösa och sett att det finns en stor variation inom gruppen. Men vilka åsikter om hemlösa har du? Och vilka fördomar har du?
Jag är intresserad av dina åsikter om varför man blir hemlös. Jag har själv arbetat med hemlösa och sett att det finns en stor variation inom gruppen. Men vilka åsikter om hemlösa har du? Och vilka fördomar har du?
Konishiwa girl: Jag säger inte att ALLA kan klara att anmäla sig på arbetsförmedlingen, även om det i princip "bara" är ett besök på arbetsförmedlingen som krävs. Vad jag menade var att är man hemlös och har orkat gå omkring och samla tombrukar eller vad man nu gjort, så tror jag MERPARTEN kan orka anmäla sig på arbetsförmedlingen, som någon skrev, hemlösa är ingen homogen grupp.
Sedan så har jag själv en deprimerad mamma som begravdes i räkningar ensam i sin lägenhet så jag VET att det kan vara tungt att sköta sådant som sjuk, men hon vägrade i princip vara inlagd på psyket där krävdes tvångsvård så det är en lite annan sak. Men ytterst är det väl en politiskt fråga, att de som ska ha missbruks eller psykiatrisk vård ska kunna få vård om de vill. Att någon annan då kan se till att räkningar betalas osv. men så ser det inte ut idag.
Det tycks finnas både goda och dåliga exempel på det här. Jag själv har en radda dåliga OCH en rad goda exempel runt mig. Så jag tror inte ett spår på att det överallt i Sverige är på ett visst sätt vilket vissa här vill påskina. Knaske kan man konstatera att det är orättvist(?) att det ser så olika ut i landet? Hur det gått för olika hemlösa beror väl både på typ av problem den hemlösa har, på den hemlösas personlighet, nätverk av familj, vänner mm runtomkring, personkemi mellan handläggare och hemlös kanske(?) osv osv
Anledningen till att folk blir hemlösa enl mina "fördomar" är:
Personliga problem: missbruk, psykisk sjukdom eller en kombination av båda...
I kombination med:
Samhällsproblem: brist på vårdplatser, brist på lägenheter samt bristande kunskap och förståelse för människor med den här problematiken.
Medusan: Jag kan ju visserligen bara tala för mig själv, men min handläggare sköter verkligen bara sitt jobb. Hon är ny och gör allting enligt boken. Nu är jag ju betydligt bättre, men jag tycker ändå att det känns helt sjukt jobbigt. Hade det varit för ett år sedan hade jag inte gått tillbaka dit iöht, jag hade hellre prostituerat mig för att få pengar (vilket jag seriöst övervägde ett tag, helt sinnessjukt när jag tänker tillbaka på det).
I min hemkommun har soc, Fk och psykiatrin ett nära samarbete och de träffas någon gång i månaden för att prata om patienterna. Psykiatrin erbjuder även hjälp med att sköta myndighetskontakter och det är ett helt fantastiskt system tycker jag. Det blir svårare att trilla igenom!
konichiwa girl - Visst är det väl så att handläggarna väl oftast bara gör sitt jobb enligt boken, vilket inte är konstigt. Jag tror dock att det många gånger kan vara viktigt att vara öppen för att gå utanför boken. Nu vet jag inte hur det fungerar, så jag vill inte uttala mig så mycket mer om det. Jag vet bara att många hemlösa har stora problem med soc. Om det ligger något i de hemlösas, och deras frivilligorganisationers kritik vet jag inte.
Många som mår väldigt dåligt och inte orkar med kontakten med soc reagerar nog som du, man väljer, eller i ditt fall funderar, att få in pengar på något annat sätt, ofta på brottsliga sätt vilket bara gör situationen ännu värre. Alltså är det viktigt att lösa det här problemet som gör att hemlösa ser soc som en del av problemet och inte som en del av lösningen.
Jag önskar att kommuner där det fungerar extra dåligt kunde lära sig av de kommuner där det fungerar bra.
konichiwa girl: I hear you sister. Jag har också övervägt prostitution för att slippa FK och Soc... Helt jävla sjukt egentligen. Vad bra att myndigheterna i din Kommun samarbetar, det är jätteeffektivt! Jag deltog i ett sådant projekt ett tag, men så här i retrospekt känns det ju mycket underligt att samarbete mellan myndigheterna är norm överallt. Kommunerna tjänar ju på det!
Men är man ändå inte lyckligt lottad över att leva i Sverige där man blir erbjuden så mycket hjälp som man egentligen får med tanke på hur det är i andra länder?
jag är iallafall tacksam för att jag lever och är född i Sverige för att jag vet att har en social trygghet som inte kan erbjudas i många fler länder.
Om en person inte klarar att sköta pengar så kan soc gå in och betala åt personen sk. förmedlingsmedel. Soc kan betala in hyra och liknande just för att personen inte klarar av det själv.Vad soc inte kan göra är väl att de inte kan hindra att personen blir vräkt p g a att han inte kunnat uppföra sig ordentligt och stört andra hyresgäster.
konichiwa girl och Pallas: Hur kan det vara lättare psykiskt att prostituera sig än att gå till soc eller FK? Jag förstår inte riktigt.
Trynträ: Alltså, har man en psykisk sjukdom så fungerar ju inte direkt det logiska tänkandet som det ska. Jag har problem med myndighetskontakter även när jag är ganska frisk. Så som svar på din fråga - jag hade nog antagligen mått väldigt mycket sämre av att ha prostituerat mig, men DÅ kändes det som det lättare alternativet för försörjningen.