• Anonym (sjuksköterska)

Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?

Jag är 26 år, tvåbarnsmamma och utbildad till sjuksköterska vilket jag har jobbat som i 2 år. Jag har egentligen aldrig varit riktigt nöjd med mitt yrkesval, jag var inte ens speciellt glad den dagen jag tog examen. Så här i efterhand kan jag tänka att den egentliga anledningen till att det blev just ssk som jag läste till var att jag var nybliven mamma som precis tagit studenten och behövde att arbete. 

Jag vet att jag inte jobbat särskilt länge, men jag är redan trött på det, speciellt på obekväma arbetstider, helger och helgdagar, och den ständiga stressen och känslan av att aldrig ha gjort riktigt tillräckligt.

Jag har funderat på att plugga vidare till distrikssköterska, då ökar i alla fall möjligheterna till att få bättre arbetstider, men samtidigt är jag inte sugen på att läsa ytterligare drygt ett år för näst intill ingen löneökning. Är inte heller säkert på att det är rätt att lägga ytterligare tid på ett yrke som jag är såpass osäker på....

Men VAD ska jag göra istället? Eller ska jag stanna kvar och fortsätta läsa till distriktssköterska? Jag hade bra betyg på gymnasiet och är inte främmande för att hoppa på en helt annan utbildning. Kanske finns det till och med något  där jag kan ha användning för den utbildning och kompetens jag har. 

Vad jobbar DU med, och varför skulle du rekommendera just det yrket?  

• Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?
  • JA77
    Anonym skrev 2012-04-03 12:03:37 följande:
    Men att arbeta på en vc är ju inte på helger...
    Finns en massa olika man kan prova på som ssk, i tex psykiatrin, äldreomsorg eller vad som.

Du kan arbeta på mottagningar...

Att arbeta inom vården BEHÖVER inte vara på obekväma tider.
    Ha en dialog med din chef, berätta om hur du känner ang schema att det inte passar dig men skulle vilja jobba ekonomitid?... Det brukar kunna finnas folk som hellre jobbar på ena eller andra sättet... Kanske finns nån som kan ta dina kvällar.
    Cheferna kan tro det eller ej ställa upp i såna krisartade lägen.
    Sen finns det de chefer som säger men tack och hej dörren är där om du inte trivs.

Jobbar du i vården?

Jobbar man på en sjukhusavdelning med dygnetruntverksamhet, innebär det obekväm arbetstid, punkt. De flesta föredrar ju dagtidsjobb, så en chef kan aldrig tillgodose ett sådant behov för en enskild. Inte ens av familjeskäl. Men visst är det så att det alltid är några som gillar helger och kvällar, men de kan sällan täcka alla pass.

TS! Vill du bli dsk enbart för tiderna?     
  • varmland

Jag hade jobbat som distriktsköterska i 15 år och vantrivts i många av dem. Men är ju inte så enkelt att byta jobb när man har en lång utbildning och allt. Men för två år sedan orkade jag bara inte av vården mer. Omskolat mej och jobbar nu som skogsplanläggare.  men jobbar med det mesta inom skogen . Jag jobbar i sambons företag och STOR trivs. skulle aldrig och inte då heller gå tillbaka till vården.  Trivs man inte så ska man verkligen våga pröva något annat. Utbildningen har man ju kvar om man som en trygghet.

• Anonym (konditor)

Jag jobbar som konditor, ett jätteroligt arbete tycker jag =), jag gör allt från småkakor till bröllopstårtor och figurtårtor.
    Och ibland om det fattas bagare så hoppar jag över till dem och bakar bröd en dag.

Jätteroligt yrke som jag trivs som handen i handsken med. Är fast anställd med 135:-/tim 

• Anonym (Emma)

Apropå debatten om mitt uttalande att jag hatar mitt jobb: jag är den mest uppskattade sjuksköterskan på min arbetsplats, både bland patienter och kollegor. Hade nyss lönsamtal och chefen lovprisade mig och jag får 2000 mer detta år (mycket inom vår bransch). Så nej- det går inte ut över patienterna det är inget man bara kan förutsätta! Jag har jobbat inom mitt område i flera år nu och jag känner att det äter upp mig inifrån. Jag var sjukskriven förra året pga psykisk utmattning. Den som inte jobbat med tung psykisk sjukdom kan omöjligt veta hur mycket det tar. Kanske inte på alla iof men på MIG. Dessutom har jag psykiskt sjuka inom familjen, jag får aldrig vara "ledig". Det är iaf MIN orsak till att vilja byta inriktning. Och bara för att man hatar jobbet så betyder det inte att man hatar patienterna, de allra flesta är faktiska underbara på sitt sätt men jag orkar inte med dem!!!

• NooneBird

Har du funderat på anestesi, operation eller röntgensköterska? Dessutom så tjänar du bra mycket bättre. Har en vän som är chefsjuksköterska på ett sjukhus i sthlm och de skriker efter opsköterskor, de får betalt under utbildningen och lönen är grym!
    Jag läser själv till sköterska och kommer inte stanna vid allmänsköterska pga stressen och den kassa lönen. 

• Anonym
    NooneBird skrev 2012-04-05 23:31:46 följande:
    Har du funderat på anestesi, operation eller röntgensköterska? Dessutom så tjänar du bra mycket bättre. Har en vän som är chefsjuksköterska på ett sjukhus i sthlm och de skriker efter opsköterskor, de får betalt under utbildningen och lönen är grym!
    Jag läser själv till sköterska och kommer inte stanna vid allmänsköterska pga stressen och den kassa lönen. 
    Röntgen blir nog svårt för ts eftersom det är en egen grundtbildning, dvs ingen vub.
  • JA77
    Anonym skrev 2012-04-05 23:15:18 följande:

Öh, nä jag tror inte jag har fel. Jag har som sagt erfarenhet av att blivit "vårdad" av folk inom psykvården som är trötta på och hatar sina jobb. DET VÄRSTA JAG VARIT MED OM HELA MITT LIV. Visst kan det finnas undantag men det kan gå riktigt illa. Sen skrev jag oxå att jag reagerade på hur hon uttryckte sig när hon skrev om sitt jobb. Jag skulle inte vilja ligga inlagd med henne som sköterska. Självklart har man förståelse för att det kan finnas jobbigare dagar men i grunden måste man nog ändå känna att man trivs om man ska jobba med människor som hamnar i svåra kriser. Om man inte jobbar med människor ser det såklart annorlunda ut.

Trist att du haft så dåliga erfarenheter av vården, hoppas att det inte svärtar ner alla!
  • Anonym (sthlm)
    NooneBird skrev 2012-04-05 23:31:46 följande:

Vad menar du med grym lön? Jag jobbar i Sthlm på operation, opsyrror tjänar 26000 som nyexaminerade, men det stämmer att utbildningen är betald. Röntgensjuksköterska kan man inte vidareutbilda sig till, man måste gå utbildningen från grunden. Kom ihåg att jobba ett par år innan du läser vidare, t.ex en narkos-ssk utan erfarenhet som ssk, blir inte alls bra.
  • Ebba Caroline
    Anonym (sthlm) skrev 2012-04-06 10:23:23 följande:
    Vad menar du med grym lön? Jag jobbar i Sthlm på operation, opsyrror tjänar 26000 som nyexaminerade, men det stämmer att utbildningen är betald. Röntgensjuksköterska kan man inte vidareutbilda sig till, man måste gå utbildningen från grunden. Kom ihåg att jobba ett par år innan du läser vidare, t.ex en narkos-ssk utan erfarenhet som ssk, blir inte alls bra.
    Fick höra av våra lärare på skolan att man visst kan vidareutbilda sig till röntgensjuksköterska på en del universitet.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (bytt karriär)

Håller med.

Gör man sitt jobb riktigt bra och är helt engagerad riskerar man att ätas upp av otillräcklighet och stress.
    En orsak varför kvinnor kommer tillbaka till skolbänken och byter karriär.

Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?