• Anonym (sjuksköterska)

Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?

Jag är 26 år, tvåbarnsmamma och utbildad till sjuksköterska vilket jag har jobbat som i 2 år. Jag har egentligen aldrig varit riktigt nöjd med mitt yrkesval, jag var inte ens speciellt glad den dagen jag tog examen. Så här i efterhand kan jag tänka att den egentliga anledningen till att det blev just ssk som jag läste till var att jag var nybliven mamma som precis tagit studenten och behövde att arbete. 

Jag vet att jag inte jobbat särskilt länge, men jag är redan trött på det, speciellt på obekväma arbetstider, helger och helgdagar, och den ständiga stressen och känslan av att aldrig ha gjort riktigt tillräckligt.

Jag har funderat på att plugga vidare till distrikssköterska, då ökar i alla fall möjligheterna till att få bättre arbetstider, men samtidigt är jag inte sugen på att läsa ytterligare drygt ett år för näst intill ingen löneökning. Är inte heller säkert på att det är rätt att lägga ytterligare tid på ett yrke som jag är såpass osäker på....

Men VAD ska jag göra istället? Eller ska jag stanna kvar och fortsätta läsa till distriktssköterska? Jag hade bra betyg på gymnasiet och är inte främmande för att hoppa på en helt annan utbildning. Kanske finns det till och med något  där jag kan ha användning för den utbildning och kompetens jag har. 

Vad jobbar DU med, och varför skulle du rekommendera just det yrket?  

• Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?
  • Anonym (sjuksköterska)

Beroende på var man bor kan det vara olika svårt att hitta varianter på ssk-jobb. Jag flyttade från orten där jag pluggade - där fanns i stort sett bara sjukhuset och en del vårdcentraler, äldreboenden etc. - till Stockholm och har arbetat med en mängd olika saker. Som konsultchef, hyrt ut vårdpersonal på olika bemanningsföretag. Jätteroligt och ganska bra betalt. Jag har även arbetat som säljare, sålt förband för ett av de största företagen. Där är det en del resor, kan vara svårt med småbarn men det finns en del företag som erbjuder deltid även i den branschen. Finns många förutom läkemedelsföretagen, där man oftast måste ha en vidareutbildning - LIF.  Ex, företag som säljer diabeteshjälpmedel etc. Nu sitter jag också på en säljtjänst men på ett vårdbolag, roligt att kunna använda sina kunskaper på andra sätt också. Bra tider och, tyvärr mycket bättre betalt. Jag kommer att gå tillbaka och arbeta i den vanliga vården så småningom om, men i nuläget är detta kul.
    Ett tips är att titta in direkt på de olika företagens hemsidor och se om man söker folk. Även de stora vårdbolagen söker ofta till administrativa tjänster. Titta även på bemanningsföretagens hemsidor om de söker någon till sina kontor.
    Lycka till   

• Anonym (Undrar)

Hur har det gått för er? Karriärsbyten? Studier?

• Anonym (sjuksköterska 2)

Jag är kvar på samma ställe... Varken bättre arbetsvillkor eller lön, och fortfarande lika ambivalent. Funderar på att studera till lantmäteriingenjör med början till hösten, men vi får se. Är man för gammal för att börja läsa igen när man är 28?

• Anonym (sjuksköterska 2)

Varför heter jag sjuksköterska 2 helt plötsligt??

Ja, ja, skulle bara lägga till att jag iaf kommit in på barnmorskeutbildningen tre ggr (!) men inte hoppat på pga att jag inte har lust att "grotta ner mig" mer i vården, när man aldrig får bättre lön eller villkor... 

• Anonym (utbränd bm)
    Anonym (sjuksköterska 2) skrev 2013-10-16 14:02:21 följande:
    Varför heter jag sjuksköterska 2 helt plötsligt??

Ja, ja, skulle bara lägga till att jag iaf kommit in på barnmorskeutbildningen tre ggr (!) men inte hoppat på pga att jag inte har lust att "grotta ner mig" mer i vården, när man aldrig får bättre lön eller villkor... 
    Jag är förlossningsbarnmorska, och det är ett mycket speciellt yrke som kräver extremt mycket utav en. Lönen är skit, arbetstiderna suger och arbetsbördan är katastrofal. Men brinner man för yrket, så gör man. men det passar inte alla. Men vill man ha lite mer lugn och ro kan man söka jobb på  mödravården, ungdomsmottagningen eller kanske IVF-klinik, men där är det inte lika lätt att få jobb. Vanligast som ny är nog att man hamnar på BB och gyn, och förlossningen över sommaren, och då blir det 3-skift och en massa stress.

Nä, det hade varit bättre att läsa till nåt mindre krävande. Snickare kanske... eller elektriker. Eller varför inte trädgårdsmästare? Man ska nog följa sina drömmar mer tror jag. Om ekonomin tillåter.
  • Anonym (??)

Jobbar som ssk och är less jag med. 3 månaders erfarenhet än så länge. Har ett vik fram till juli på 100% men känner nu att jag inte orkar jobba 100 eftersom att jag inte hinner återhämta mig efter passen. Kan man gå ner till 80% under ett vik eller måste jag vänta vikariatet är över?

• Anonym (Undrar)
    Anonym (??) skrev 2014-02-16 21:15:27 följande:
    Jobbar som ssk och är less jag med. 3 månaders erfarenhet än så länge. Har ett vik fram till juli på 100% men känner nu att jag inte orkar jobba 100 eftersom att jag inte hinner återhämta mig efter passen. Kan man gå ner till 80% under ett vik eller måste jag vänta vikariatet är över?

Beklagar att du behövt uppleva verkligheten i sjuksköterskeyrket. Antar att du jobbar på sjukhus? Tror tyvärr inte du kan gå ned under vikariat-tiden.
  • Anonym (??)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-02-16 21:48:05 följande:

Beklagar att du behövt uppleva verkligheten i sjuksköterskeyrket. Antar att du jobbar på sjukhus? Tror tyvärr inte du kan gå ned under vikariat-tiden.
    Tyvärr sjukhus och det är hemskt! Vi har inte tid att äta och så jävla mkt stress hela tiden. Detta var inte den bilden jag hade av yrket. Den bilden finns någon annan stans och den vill jag leta efter. Tycler synd om människor som utsätter sig själva för sånt här lidande. Har redan upplevt bröstsmärtor under arbetspassen vilket jag aldrig tidigare haft.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (??) skrev 2014-02-16 22:21:30 följande:
    Tyvärr sjukhus och det är hemskt! Vi har inte tid att äta och så jävla mkt stress hela tiden. Detta var inte den bilden jag hade av yrket. Den bilden finns någon annan stans och den vill jag leta efter. Tycler synd om människor som utsätter sig själva för sånt här lidande. Har redan upplevt bröstsmärtor under arbetspassen vilket jag aldrig tidigare haft.

Ja det är lite knäppt egentligen. Förstår inte heller hur man frivilligt kan utsätta sig för att jobba på det viset. Dessutom för en genomusel lön, otacksam arbetsgivare och obekväm arbetstid. Jag är föräldraledig men kommer att söka mig vidare, vill inte tillbaka, särskilt inte nu när man fått lite perspektiv på allt. Vad kan du tänka dig i stället? Försök hålla ut det sista nu. Du ska inte försöka hitta ett sommarvik någon annanstans och säga upp dig ifrån detta? Visst, du kanske förstör sommarplaneringen för din nuvarande chef men han/hon förstör din hälsa genom att inte sätta stopp gentemot ledningen för de urusla villkoren. Kram!
  • Anonym (ssk 2)
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2012-04-03 10:18:34 följande:
    Jag är 26 år, tvåbarnsmamma och utbildad till sjuksköterska vilket jag har jobbat som i 2 år. Jag har egentligen aldrig varit riktigt nöjd med mitt yrkesval, jag var inte ens speciellt glad den dagen jag tog examen. Så här i efterhand kan jag tänka att den egentliga anledningen till att det blev just ssk som jag läste till var att jag var nybliven mamma som precis tagit studenten och behövde att arbete. 

Jag vet att jag inte jobbat särskilt länge, men jag är redan trött på det, speciellt på obekväma arbetstider, helger och helgdagar, och den ständiga stressen och känslan av att aldrig ha gjort riktigt tillräckligt.

Jag har funderat på att plugga vidare till distrikssköterska, då ökar i alla fall möjligheterna till att få bättre arbetstider, men samtidigt är jag inte sugen på att läsa ytterligare drygt ett år för näst intill ingen löneökning. Är inte heller säkert på att det är rätt att lägga ytterligare tid på ett yrke som jag är såpass osäker på....

Men VAD ska jag göra istället? Eller ska jag stanna kvar och fortsätta läsa till distriktssköterska? Jag hade bra betyg på gymnasiet och är inte främmande för att hoppa på en helt annan utbildning. Kanske finns det till och med något  där jag kan ha användning för den utbildning och kompetens jag har. 

Vad jobbar DU med, och varför skulle du rekommendera just det yrket?  
    Läs till företagssjuksköterska. Arbetstider mån-fre 7-16 och dina arbetsuppgifter handlar snarare om rådgivning än sjukvård. 
Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?