• Anonym (sjuksköterska)

Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?

Jag är 26 år, tvåbarnsmamma och utbildad till sjuksköterska vilket jag har jobbat som i 2 år. Jag har egentligen aldrig varit riktigt nöjd med mitt yrkesval, jag var inte ens speciellt glad den dagen jag tog examen. Så här i efterhand kan jag tänka att den egentliga anledningen till att det blev just ssk som jag läste till var att jag var nybliven mamma som precis tagit studenten och behövde att arbete. 

Jag vet att jag inte jobbat särskilt länge, men jag är redan trött på det, speciellt på obekväma arbetstider, helger och helgdagar, och den ständiga stressen och känslan av att aldrig ha gjort riktigt tillräckligt.

Jag har funderat på att plugga vidare till distrikssköterska, då ökar i alla fall möjligheterna till att få bättre arbetstider, men samtidigt är jag inte sugen på att läsa ytterligare drygt ett år för näst intill ingen löneökning. Är inte heller säkert på att det är rätt att lägga ytterligare tid på ett yrke som jag är såpass osäker på....

Men VAD ska jag göra istället? Eller ska jag stanna kvar och fortsätta läsa till distriktssköterska? Jag hade bra betyg på gymnasiet och är inte främmande för att hoppa på en helt annan utbildning. Kanske finns det till och med något  där jag kan ha användning för den utbildning och kompetens jag har. 

Vad jobbar DU med, och varför skulle du rekommendera just det yrket?  

• Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?
  • JA77
    Ebba Caroline skrev 2012-04-06 15:37:52 följande:
    Fick höra av våra lärare på skolan att man visst kan vidareutbilda sig till röntgensjuksköterska på en del universitet.

Komplettera en massa, möjligen.....
  • Anonym (DSK)

Jag tycker inte du ska plugga till DSK om du redan är tveksam till hela yrket. Jag tycker det är viktigt att man gillar sitt jobb om man ska vara med människor på dagarna. En kollega till mig ogillade redan sitt jobb som ssk men valde (som du har i tanken) att ändå plugga till DSK som någon utväg. Nu är hon klar med utbildningen men känner ju fortfarande att hon inte vill jobba i vården - och är ännu mer bitter över de år hon lagt ner på detta. Hon börjar bli ganska jobbig att ha i närheten med sitt gnäll och missnöje nu. Så snälla TS försök byt yrke om du redan känner såhär efter 2 år. Tänk hur du ska känna efter 32 år då?

• Anonym (tralala)

Ts, det måste ju finnas arbetsområden inom ditt gebit som tilltalar bättre? Skolsköterska kanske?

Själv är jag operasångerska. Det är inget jag kan rekommendera till vem som helst eftersom det kräver lite talang och förkunskaper och en extremt lång utbildning.  Det är inte bara ett yrke, utan mer ett kall.

• Anonym (Emma)

Är det någon mening att utbilda sig till vårdlärare för uskor när de tjänsterna mer om mer byts ut till syrror...? Annars hade det passat mig bra.

• JA77
    Anonym (DSK) skrev 2012-04-07 16:21:54 följande:
    Jag tycker inte du ska plugga till DSK om du redan är tveksam till hela yrket. Jag tycker det är viktigt att man gillar sitt jobb om man ska vara med människor på dagarna. En kollega till mig ogillade redan sitt jobb som ssk men valde (som du har i tanken) att ändå plugga till DSK som någon utväg. Nu är hon klar med utbildningen men känner ju fortfarande att hon inte vill jobba i vården - och är ännu mer bitter över de år hon lagt ner på detta. Hon börjar bli ganska jobbig att ha i närheten med sitt gnäll och missnöje nu. Så snälla TS försök byt yrke om du redan känner såhär efter 2 år. Tänk hur du ska känna efter 32 år då?
    Håller med om det till viss del, då en utbildning kan ge ett energitillskott, man lär sig något nytt. Men jag måste säga att jag allt oftare stöter på sjuksköterskor som vill bli DSK mestadels för att det är bra arbetstider.... Suck.
  • Anonym (DSK)
    JA77 skrev 2012-04-08 10:57:15 följande:
    Håller med om det till viss del, då en utbildning kan ge ett energitillskott, man lär sig något nytt. Men jag måste säga att jag allt oftare stöter på sjuksköterskor som vill bli DSK mestadels för att det är bra arbetstider.... Suck.
    Ja och man ska ju tänka på att det inte är solklart att man får bra arbetstider som DSK. Det blir vanligare att man arbetar i hemsjukvård eller på vårdcentraler som har öppet sent på kvällarna också. Jag tror man ska se de obekväma tiderna som en del av yrket som man får acceptera. Annars borde man välja något annat. Iofs lätt för mig att säga som tycker om att arbeta kväll/helg ibland. Jag tycker det är en bra variation till lunken som man har dagtid.

Ibland träffar jag relativt nyutexaminerade ssk som plötsligt (!) har kommit på att arbetstiderna inte alls går ihop med privatlivet då de kan vara ensamstående med små barn eller har en man som jobbar borta. Vet man inte det innan man börjar plugga till ssk??
  • Anonym
    Anonym (DSK) skrev 2012-04-08 11:09:42 följande:
    Ibland träffar jag relativt nyutexaminerade ssk som plötsligt (!) har kommit på att arbetstiderna inte alls går ihop med privatlivet då de kan vara ensamstående med små barn eller har en man som jobbar borta. Vet man inte det innan man börjar plugga till ssk??
    Familjelivet kan ha ändrats under utbildningen eller precis efter utbildningens slut.
  • Anonym (op.ssk)

Jag arbetar som operationssköterska på en privat plastikkirurgisk klinik. Jag har en månadslön på 32000 kr plus OB om jag jobbar helg eller kväll (extremt sällan dock pga att jag helst jobbar dagtid). En normal arbetsdag för mig är att jag börjar kl 7:30 eller 8 med att förbereda för dagens operationer (vi har teammöte först med kirurg, anestesipersonal och undersköterskan). Jag dukar upp det sterila och kollar att eventuella implantat finns på op.salen.
    Jag brukar vara med och ta emot patienterna när de kommer för jag gillar patientkontakten men som op.ssk kan man i princip välja bort patientkontakt helt och hållet och välja att komma in när patienten sövts.

Många av mina gamla kursare jobbar idag privat på ögonkliniker, gastric-bypass kliniker, ortopediska kliniker och som jag på plastik. men det finns såklart även jobb inom landstinget på operationsavdelningarna.  

Arbetstiderna går också att styra ganska mycket: man kan välja att bara jobba dagtid (som jag) eller så kan man jobba på sjukhuset och jobba mycket helg/kväll/natt.

Lönen är inte den sämsta sjuksköterskelönen heller, brukar ligga mellan 25-35 000.  det finns goda möjligheter att jobba i Norge och Danmark och höja lönen ytterligare.

• magelita80

Jag jobbar som handläggare på försäkringsbolag. Du kan jobba som rådgivande sjuksköterska/handläggare på försäkringsbolag

Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?