• Anonym (sjuksköterska)

Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?

Jag är 26 år, tvåbarnsmamma och utbildad till sjuksköterska vilket jag har jobbat som i 2 år. Jag har egentligen aldrig varit riktigt nöjd med mitt yrkesval, jag var inte ens speciellt glad den dagen jag tog examen. Så här i efterhand kan jag tänka att den egentliga anledningen till att det blev just ssk som jag läste till var att jag var nybliven mamma som precis tagit studenten och behövde att arbete. 

Jag vet att jag inte jobbat särskilt länge, men jag är redan trött på det, speciellt på obekväma arbetstider, helger och helgdagar, och den ständiga stressen och känslan av att aldrig ha gjort riktigt tillräckligt.

Jag har funderat på att plugga vidare till distrikssköterska, då ökar i alla fall möjligheterna till att få bättre arbetstider, men samtidigt är jag inte sugen på att läsa ytterligare drygt ett år för näst intill ingen löneökning. Är inte heller säkert på att det är rätt att lägga ytterligare tid på ett yrke som jag är såpass osäker på....

Men VAD ska jag göra istället? Eller ska jag stanna kvar och fortsätta läsa till distriktssköterska? Jag hade bra betyg på gymnasiet och är inte främmande för att hoppa på en helt annan utbildning. Kanske finns det till och med något  där jag kan ha användning för den utbildning och kompetens jag har. 

Vad jobbar DU med, och varför skulle du rekommendera just det yrket?  

• Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?
  • mia0081

jag jobbar med diverse olika timjobb, trivs bra med det men kan inte rekommendera det till nån som behöver stabilitet och en förutsägbar inkomst... det jag vill ha sagt är att det finns många branscher där fasta anställningar i princip lyser med sin frånvaro. klart du ska byta om du inte trivs, men tänk på att fasta jobb inte växer på träd riktig överallt och går du in i en helt ny bransch så får du ju börja om från början med vikariat osv. en bransch jag jobbat inom och trivts bra är trädgårdsskötsel. jobb på dagtid och man får vara ute och röra på sig. nackdelarna är sämre betalt och att jobben oftast är på säsong. det finns fasta anställningar året runt också men dom kan man oftast inte få förrän efter flera års säsongsjobb. lycka till!

• Anonym

Det ges väldigt många förslag på hur man fortsätter som SSK. Fast TS funderade på något helt annat. Det finns andra yrken, vet ni...

Läs på teknisk högskola. Eller juridik. Eller ekonomi. Alla de tre valen ger LÅNGT mycket större möjligheter på arbetsmarknaden. Och alla går att kombinera med SSK-examen i någon yrkesroll (medicinsk teknik är stort, jurist med koll på sjukvård låter som det kan sitta som en smäck, säljare eller verksamhetsutvecklare på bolag med vård- eller medicin-anknytning funkar också). Alla alternativen ger också mycket bättre lön. Så mycket bättre att ytterligare studielån betalar sig fler gånger om...

• nurseanna

Jag tycker inte du ska vidareutbilda dig om du inte vill jobba i vården (vilket det låter som). Det finns ju massor med jobb som involverar människor. Du måste själv sätta dig ner och fundera ut vad du vill med ditt liv.

Jag vet inte vad man behöver för att  t ex undervisa på omvårdnadsprogrammet förutom pedagogiken då, men jag antar MINST magister, och då måste du ju ändå plugga in magister (i omvårdnad).
    För att undervisa på ssk-utbildningen krävs att du är minst lektor.

• stikkem
    Ebba Caroline skrev 2012-04-06 15:37:52 följande:
    Fick höra av våra lärare på skolan att man visst kan vidareutbilda sig till röntgensjuksköterska på en del universitet.
    Nope. Det ar en utbildning helt for sig. Storsta amnet man laser ar radiografi och det skiljer sig markant fran ssk:s omvardnad.

Sa, nej du kan inte vubba till rtg.ssk.
  • stikkem
    Anonym skrev 2012-04-08 16:56:51 följande:
    Det ges väldigt många förslag på hur man fortsätter som SSK. Fast TS funderade på något helt annat. Det finns andra yrken, vet ni...

Läs på teknisk högskola. Eller juridik. Eller ekonomi. Alla de tre valen ger LÅNGT mycket större möjligheter på arbetsmarknaden. Och alla går att kombinera med SSK-examen i någon yrkesroll (medicinsk teknik är stort, jurist med koll på sjukvård låter som det kan sitta som en smäck, säljare eller verksamhetsutvecklare på bolag med vård- eller medicin-anknytning funkar också). Alla alternativen ger också mycket bättre lön. Så mycket bättre att ytterligare studielån betalar sig fler gånger om...
    Riktigt bra tips. Tack, ska sjalv kolla upp dom har alternativen (jobbat inom sjukvarden sedan -05 och kraks pa det numera).
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym skrev 2012-04-08 16:56:51 följande:

Jättenyfiken på ditt inlägg. Vad menar du med att kombinera ssk-yrket m medicinsk teknik? Vad menar du då specifikt med vilken utbildning och vilka yrken kan man söka. Vilken yrkestitel får man då????

Står själv i begrepp att plugga vidare till dsk eller något annat.  
  • Ebba Caroline
    stikkem skrev 2012-04-18 10:32:25 följande:
    Nope. Det ar en utbildning helt for sig. Storsta amnet man laser ar radiografi och det skiljer sig markant fran ssk:s omvardnad.

Sa, nej du kan inte vubba till rtg.ssk.

Jo, det kan man. År upp till universitet att man får godkänna sin ssk-utbildning ich läsa till det som behävs för röntgen.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Scream2

Sitter och funderar på om ett jobb på Fonus skull vara nåt för mig om några år. Administrativt men ändå möte med människor. Tror jag skulle vara himla duktig i en sån roll med all erfarenhet man har från vården!

• Nidorina

Det är inte alls så dumt tänkt, Scream2. Två f d kollegor har tagit över varsin begravningsbyrå och en har ett extraknäck hos Fonus ibland. Skulle själv också kunna tänka mig det.

• stikkem
    Ebba Caroline skrev 2012-04-19 18:04:31 följande:
    Jo, det kan man. År upp till universitet att man får godkänna sin ssk-utbildning ich läsa till det som behävs för röntgen.
    Sa var det forut ja. Men nar utbildning andrades fran ssk. med inriktning rontgen till rtg.ssk andrades huvudamnet till radiografi. Forsta aret dom har dom tva utbildningarna en del gemensamt, sedan ar det helt olika.

Ska du bli rtg syrra far du soka programmet och gora dom tre aren aven om du kanske slipper nagra kurser (som du redan gjort pa syrre-programmet).

RTG.ssk ar specilist-utbildning idag och har valdigt lite med ssk att gora.
Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?