• Anonym (sjuksköterska)

Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?

Jag är 26 år, tvåbarnsmamma och utbildad till sjuksköterska vilket jag har jobbat som i 2 år. Jag har egentligen aldrig varit riktigt nöjd med mitt yrkesval, jag var inte ens speciellt glad den dagen jag tog examen. Så här i efterhand kan jag tänka att den egentliga anledningen till att det blev just ssk som jag läste till var att jag var nybliven mamma som precis tagit studenten och behövde att arbete. 

Jag vet att jag inte jobbat särskilt länge, men jag är redan trött på det, speciellt på obekväma arbetstider, helger och helgdagar, och den ständiga stressen och känslan av att aldrig ha gjort riktigt tillräckligt.

Jag har funderat på att plugga vidare till distrikssköterska, då ökar i alla fall möjligheterna till att få bättre arbetstider, men samtidigt är jag inte sugen på att läsa ytterligare drygt ett år för näst intill ingen löneökning. Är inte heller säkert på att det är rätt att lägga ytterligare tid på ett yrke som jag är såpass osäker på....

Men VAD ska jag göra istället? Eller ska jag stanna kvar och fortsätta läsa till distriktssköterska? Jag hade bra betyg på gymnasiet och är inte främmande för att hoppa på en helt annan utbildning. Kanske finns det till och med något  där jag kan ha användning för den utbildning och kompetens jag har. 

Vad jobbar DU med, och varför skulle du rekommendera just det yrket?  

• Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?
  • Anonym (Mix)

TS, rannsaka dig själv, vad är det i ssk-yrket du inte trivs med? Ska du vidareutbilda dig, eller byta bana helt? JAg bytte bana i livet och gick från ssk till socionom. Jag blev färdigexad socionom då jag var 30 Trivs mycket bättre med jobbet nu.

• Anonym (sjuksköterska)
    Anonym skrev 2012-04-03 10:23:41 följande:
    Vårdlärare på gymnasiet? Läs till pedagogiken

Barnmorska?

Ambulansen?

Tänk dock såhär, om du nu är missnöjd eller ja, inte helt nöjd. Kanske ska du satsa på något helt annat? Du har ju alltid din andra examen att falla tillbaka på och för din egen personliga utvecklingsskull så kanske du borde utveckla andra färdigheter.
    Vårdlärare har jag tänkt på, frågan är bara hur mkt jobb det finns. Då kanske jag får läsa in ett ämne till i så fall, så att jag kan undervisa i flera ämnen.

Barnmorska hade varit jätteroligt, men samtidigt drar de ner mkt på förlossningsvården på flera håll, och de barnmorskor jag känner är inte heller riktigt nöjda (med villkoren, själva arbetet tycker de flesta väldigt bra om). 
  • Anonym (sjuksköterska)
    Anonym (Mix) skrev 2012-04-03 12:47:43 följande:
    Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt som du skriver med tiderna. Jag känner flera ssk inom landstinget som har en önskan om att bara jobba dagtid, men det är ingen som fått igenom det.

Du skriver även att det inte ingår helger på en vårdcentral, det stämmer inte heller - iaf inte här där jag bor. Beroende på vilken vc de arbetar på arbetar de var 6:e till var 10:e helg. Förvisso färre helger än inom landstinget, men ändock helgarbete.
    Lite så jag tänker också, och med tanke på att tillgängligheten ständigt ska öka så undrar jag om det inte kommer bli allt vanligare med vc som också har öppet på obekväma tider.
  • Anonym

Jobba som administrativ personal kanske kan vara något? Som hälso- och sjukvårdssekreterare har du inte högre lön men generellt bättre arbetstider. Finns bra distansutbildningar och är man ssk i grunden är man säkert ganska attraktiv efter utbildningen.

• Anonym (Emma)

Åh jag går och funderar i exakt samma bana TS! Byta helt eller plugga distrikt... Men visst är distrikt 1,5 år? Inte lätt när man är småbarnsmamma heller :( Men just nu hatar jag fan mitt jobb, jobbar inom psyk...

• Anonym (F)
    Anonym skrev 2012-04-03 21:56:53 följande:
    Du ska byta jobb. Människor som hamnar i psykvården kan ta direkt skada av att hamna i din vård. Nu vet jag ju inte hur du jobbar inom psyk men jag som legat inne under tvångsvård kräks när jag läser hur du hatar ditt jobb. Man är så jävla utlämnad att det borde vara förbjudet att folk jobbar där som inte vill och tar sitt jobb på allvar. Blir bara argare och argare ju fler gånger jag läser din sista mening...
    Fast så måste det inte vara, jag jobbade inom handels och hatade mitt jobb men mitt dåliga mående tog jag ut på mig själv och överkompenserade på jobbet för att göra extra bra ifrån mig, ge extra bra kundvård osv. Och det slutade faktiskt på psyket till slut. Så i det läget var det rätta att byta yrke men inte för att jag inte tog mitt jobb på allvar utan för att det gjorde mig sjuk.
  • Anonym (Mix)
    Anonym skrev 2012-04-03 21:56:53 följande:
    Du ska byta jobb. Människor som hamnar i psykvården kan ta direkt skada av att hamna i din vård. Nu vet jag ju inte hur du jobbar inom psyk men jag som legat inne under tvångsvård kräks när jag läser hur du hatar ditt jobb. Man är så jävla utlämnad att det borde vara förbjudet att folk jobbar där som inte vill och tar sitt jobb på allvar. Blir bara argare och argare ju fler gånger jag läser din sista mening...
    Fast bara för att någon skriver på ett forum att de hatar sitt jobb, så behöver det ju inte gå ut över patienterna? Jag har dagar när jag känner: "Näe, nu har jag ingen lust at gå till jobbet" - men det går aldrig ut över klienterna! Jag ger alltid mitt allt när jag är på jobbet.
  • Anonym

Att läsa till distriktssköterska tar drygt ett år. Om man startar i slutet av augusti så är man färdig i början av november året därpå.
    Jag arbetar på vårdcentral och vi arbetar inga helger. Kan se olika ut på olika ställen. På vissa ställen bemannar vårdcentralens personal jourcentralen. På andra ställen har jourcentralen egen personal. 

• Anonym
    hallandsliv skrev 2012-04-03 11:36:20 följande:
    Det kanske finns möjlighet till att undervisa på något närliggande lärosäte som utbildar sjuksköterskor? Ta kontakt med forskningsavdelningen på ditt sjukhus och se om du kanske kan börja forska? Någon form av administrativ tjänst, schemaläggning, vårdadministration? Bara några tankar om var du kan passa in och få andra arbetstider än du har nu. Lycka till!

För att forska krävs master
  • JA77
    Anonym skrev 2012-04-03 22:22:05 följande:

Min erfarenhet är ändå att det går ut över patienterna och med vissa patientgrupper kan det vålla enorm skada. Känner man att man hatar sitt jobb på det sättet som det beskrivs i inlägget tror inte jag att man är på rätt ställe. Men visst, jag kan ha fel.
    Ja, du har fel. En av mina kollegor sade just upp sig för att hon hatade sitt jobb. Något vi andra inte märkt!
Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?