• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • Trekk
    J a d e d skrev 2012-05-29 12:15:40 följande:
    Tråkigaste är ju att han väcker så många bra frågor men får så få svar.
    Här finns den gyllene chansen att få oss att förstå men ingen tar den. Vad hände med dawah? Obestämd

Angående att vända sig mot quibbla tänker jag lite på slakten också, vad händer med det kött som kommer från djur som inte slaktats enligt konstens alla regler (vänts mot mekka och fått bönen uttalad över sig), kanske man inte lyckats pricka rätt där heller eller det stått för många träd i vägen. Blir det helvetet då för de muslimer som inte tagit reda på hur det ligger till med Ivars kycklingfilé utan bara går på halalmärkningen?    
    Halalmärkningen är förädisk och endast kött slaktat inom synhåll från de heliga platsen kan man lita på
  • J  a  d  e  d
    Trekk skrev 2012-05-29 18:08:57 följande:
    Halalmärkningen är förädisk och endast kött slaktat inom synhåll från de heliga platsen kan man lita på
    Ja helst av Adbullah eller Abdullahs farfar med ikeakniven. Så man vet.
    Jeddan
  • oOOo  oOOo
    J a d e d skrev 2012-05-29 18:10:21 följande:
    Ja helst av Adbullah eller Abdullahs farfar med ikeakniven. Så man vet.
    Jag är också nyfiken på vad som händer med köttet när det är fel slaktat Drömmer

Varför är Allah kinkig med maten?
  • J  a  d  e  d
    oOOo oOOo skrev 2012-05-29 18:14:23 följande:
    Jag är också nyfiken på vad som händer med köttet när det är fel slaktat Drömmer

Varför är Allah kinkig med maten?
    En av de officiella förklaringarna brukar lyda att det är som med allt annat- avsikten.
    Men ska man gräva lite djupare (som man iofs aldrig ska göra i islam) så blir ju frågorna bara fler och fler. Drömmer 
    Jeddan
  • oOOo  oOOo
    J a d e d skrev 2012-05-29 18:22:54 följande:
    En av de officiella förklaringarna brukar lyda att det är som med allt annat- avsikten.
    Men ska man gräva lite djupare (som man iofs aldrig ska göra i islam) så blir ju frågorna bara fler och fler. Drömmer 
    Haha, sant
  • J  a  d  e  d
    Trekk skrev 2012-05-29 18:07:09 följande:

Man bör vara försiktig och inte visa ben och armar, det kan göra Allah vred och då är han inte rolig :( 
    Örsnibbar är också sjukt uppkåtande grejer. Måste döljas till varje pris.
    oOOo oOOo skrev 2012-05-29 18:26:02 följande:
    Haha, sant
    Glass?

Jeddan
  • Digestive

Vilket hårklyveri! Som om lidandet inom slaktindustrin står och faller med dödsögonblicket för djuret och huruvida det sker genom en luftrycksbult som penetrerar deras hjärna eller med djupa precisonssnitt i halspartiet.

Hur ställer ni er till fisket, där fiskarna helt enkelt får dö lite hur som helst och så bäst de vill?

Jag förstår verkligen inte sådant här. Man verkar verkligen anstränga sig till max för att få någon liten minut över för att kunna beklaga sig över andra. Den som äter massproducerade köttprodukter bryr sig inte mycket om huruvida slaktdjuren lider eller inte - den som påstår något annat måtte te sig väldigt förvirrad - och att fokusera på just dödsögonblicket känns aningen torftigt, när ämnet handlar om djurets lidande.

• J  a  d  e  d
    Digestive skrev 2012-05-29 18:41:12 följande:
    Nu missade jag visst hela diskussionen i all hast. Vilken dag..

Obestämd 
    Hektiskt?
    Jeddan
  • Digestive
    J a d e d skrev 2012-05-29 18:43:16 följande:
    Hektiskt?
    En aning men det har nog mer med mig att göra än omgivningen. En lugn strand, lukten av grillad mat och en svalkande piggelin tack!
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?