• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    UmmHamza skrev 2012-05-17 12:03:35 följande:
    Det händer ingenting förutom att bönen blir ogiltig om man gör det med flit eller ber och inte vet vilket håll man ber åt. Man ska be mot Mekka, det är ett av villkoren för bönen. Tror man att man har bett åt rätt håll men sen upptäcker att man bett åt fel så får man göra om bönen.
    Man gör inte fel om man ber i fel inriktning. Man ska försöka hitta den rätta riktningen, hittar man inte den då är ok att be i den riktning man förmodar vara den rätta. Och nej, man behöver inte göra om bönen om man upptäcker att man bett åt fel håll. 

And to Allah belongs the east and the west. So wherever you [might] turn, there is the Face of Allah . Indeed, Allah is all-Encompassing and Knowing. [2:115]
  • FabulousMom
    Simon 681 skrev 2012-05-17 07:00:51 följande:
    Prova denna

www.al-habib.info/qibla-pointer/

Tack! Denna verkar jag klara av att tyda. Stort tack för hjälpen!

Någon som kan svara på om jag måste ha en bönematta?  Eller kan jag be direkt på golvet, eller ett lakan typ? Jag går efter sunna's inriktning om det finns olika  syn på detta. Tänkte köpa en bönematta så fort jag åker in till stan (inom nån månad) men jag vill börja be med en gång.
  • Simon 681

Be utan matta tills du skaffar en. Det viktiga är vad som är i ditt hjärta.

• UmmHamza

Man måste inte ha bönematta, det täcker att du ber på en ren plats. På salat.se finns en utförlig video på hur man ber :)

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    Simon 681 skrev 2012-05-18 02:38:27 följande:
    Be utan matta tills du skaffar en. Det viktiga är vad som är i ditt hjärta.
    Indeed men att be på en ren plats, tvaga sig väl och be rätt är också viktigt. Vad som är fint med islam är att den är flexibel. Har man tex inte tillgång till vatten kan man tvaga sig med jord. Är man på resa kan man bara stiga ur bilen och be ute. Är man på flyget så kan man be sittande. Det är så fint tycker jag med den här flexibiliteten som islam erbjuder. Det krävs inte mycket för att praktisera den religionen alhamdulillah.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Mariamx skrev 2012-05-18 04:36:47 följande:
    Må Gud välsigna dig syster.
    Ameen!

Lycka till TS med bönen och känn ingen press på dig. Ta det steg efter steg tills du utför en fullkomlig bön i framtiden. Glöm oss inte från din du´a i bönen!
  • FabulousMom
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-18 15:41:59 följande:
    Indeed men att be på en ren plats, tvaga sig väl och be rätt är också viktigt. Vad som är fint med islam är att den är flexibel. Har man tex inte tillgång till vatten kan man tvaga sig med jord. Är man på resa kan man bara stiga ur bilen och be ute. Är man på flyget så kan man be sittande. Det är så fint tycker jag med den här flexibiliteten som islam erbjuder. Det krävs inte mycket för att praktisera den religionen alhamdulillah.

Instämmer helt.

Bönen är så pass viktig att jag vill börja med en gång, vill inte behöva dra ut på det för att jag "måste köpa ett kompass eller bönematta". Klädsel och plats har jag (rent, utan foto i rummet osv.) så får jag köpa de andra sakerna sen. Tusen tack för hjälpen, länkar och tips. Må Allah belöna er! {#emotions_dlg.flower} 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    FabulousMom skrev 2012-05-19 00:42:18 följande:
    Instämmer helt.

Bönen är så pass viktig att jag vill börja med en gång, vill inte behöva dra ut på det för att jag "måste köpa ett kompass eller bönematta". Klädsel och plats har jag (rent, utan foto i rummet osv.) så får jag köpa de andra sakerna sen. Tusen tack för hjälpen, länkar och tips. Må Allah belöna er! {#emotions_dlg.flower} 
    Ameen!

Klokt sagt! Bönen är så viktig att den första fråga vi kommer att möta på domedagen är "har du bett?" Det behövs inga förberedelser innan så länge man uppfyller villkoren. Vem vet, du kanske kommer att få en bönematta och en kompass som present av någon syster eller granne som vi fått Vi har cirka 3-4 bönemattor som vi fått som presenter. Dock använder vi inte dom. Vi ber bönerna gemensamt på en sovrumsmatta för att en bönematta är bara för en. Praktiskt.
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?