• FabulousMom

Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?

Kanske fel forum att fråga, men jag är bara medlem här. Och har ingen i mitt umgänge IRL som jag kan fråga. Jag undrar hur jag vet vilken rikting jag ska vända mig när jag ska be? Jag vill helst lösa det på en gång, inte behöva beställa bönekompass osv. alltså inte dra ut på tiden. Någon som kan hjälpa mig att förklara hur jag ska göra för att veta vilken riktning det är?

Jag undrar även om jag måste ha en bönematta? Och så undrar jag om det finns nån sida på internet där man kan se rörelserna och orden för bönen. Jag tror att jag kan dem, men tyvärr var det ett tag sen, så jag vill helst dubbelkolla att jag inte gör nåt misstag.    

Mycket tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-06-10 21:53:29 följande:
    När du kränker min tro så kränker du mig. Vad du än försöker övertala dig själv med att du gör något annat.
    Jag tror att talet Pis första siffror är 3.14159. 
    Om du påstår att det är 3.17223 så kränker du min tro, men inte mig.

Du håller på Hammarby, Jag på Gais. Du säger att Hammarby är bättre än Gais. Du har kränkt min tro, men inte mig.

Du tror på Allah, jag gör det inte. Du säger att Allah finns och pratar om att jag lever i en värld utan andlighet. Du respekterar inte min tro, men du kränker inte mig.

Innehållet i Koranen är dock direkt kränkande mot mig personligen som icke-troende och mot allt vad kvinnor heter.

Dina trosbröder förstörde att förhållande för mig, berövade mig på min käresta, slog mig och henne och hotade mig till livet.

Detta är per definition en grov kränkning av både ära, person och av mig som människa.

Nej det var inte du som kränkte mig personligen men utövare av din religion som smällde upp Korancitat på allehanda språk i mitt ansikte från sol upp till sol ned.

Din religions doktriner och vissa av dess utövare har således direkt kränkt mig ytterst grovt.

Ändå är det inte jag som sitter här med offerkofta och välsmakande läktarkorv i högsta hugg.
  • M C
    Digestive skrev 2012-06-11 21:33:35 följande:
    Låt mig gissa - det blev ingen sömn för dig?

Somnade som ett barn och sov för första gången på flera veckor mer än 6 timmar, så det hade tydligen en tvärtomeffekt.
    Som att jag var synnerligen nöjd med mina svar och hur irrationella dina är.
    Trekk skrev 2012-06-11 21:46:55 följande:
    Ändå är det inte jag som sitter här med offerkofta och välsmakande läktarkorv i högsta hugg.
    Tyst

Och det här måste vara det vackraste jag hört på flera månader:
    Trekk skrev 2012-06-11 21:26:43 följande:
    Som Carl Sagan säger. Vi är universum som efter många långa miljarder år blivit medvetet. Genom oss tittar universum på sig självt. Genom oss upplever universum sitt egna väsen.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Trekk
    M C skrev 2012-06-12 08:23:21 följande:
    Jag finner Carl Sagans ord bra mycket mer fascinerande än Moses och hans högst oimponerande brinnande buske som Hitchens så fint sammanfattade det.
  • Toboas
    Trekk skrev 2012-06-12 11:18:25 följande:
    Jag finner Carl Sagans ord bra mycket mer fascinerande än Moses och hans högst oimponerande brinnande buske som Hitchens så fint sammanfattade det.
    Gillar Bablon 5's blinkning till Carl Sagan i det här klippet:

• TeeTee
    M C skrev 2012-06-11 14:10:36 följande:
    Jag blir inte lite kränkt å dina barns vägnar, kan de inte få söka själva eller?
    Jo det kan de absolut. Men min roll som Mamma är att lära mina barn rätt och fel. Att uppfostra dem till att bli bra samhällsborgare med en stabil grund och gott självförtroende. För mig ingår aftonbönen som en lika naturlig del av uppfostran som att lära dem att inte kasta maten på golvet, att säga tack, att inte cykla ut på vägen utan att se sig för etc. Men det kanske de också skall komma på själva? Vilka barn ärver inte sina föräldrars värderingar, tills de är stora nog att ifrågasätta dem? Vi kan som föräldrar bara ge vidare det som vi själva tycker är viktigt i livet. Eller hur?
  • Digestive
    Somnade som ett barn och sov för första gången på flera veckor mer än 6 timmar, så det hade tydligen en tvärtomeffekt.
    Som att jag var synnerligen nöjd med mina svar och hur irrationella dina är.
    Uppenbarligen så vaknade du som ett barn också.

You're just presenting a new kind of low here.

• Digestive
    Nej, nej - du förkastade de vetenskapliga teorierna som just underbygger utsagor av det här slaget som ingenting annat än rent flum, för bara några veckor sedan. För din del så verkar det dock aldrig ha handlat om vad någon skriver utan snarare om vem som för skriften - jag förstår dock att bristen ligger i förståelse och i att inte kunna "connect the dots" ordentligt.

Med tanke på din tidigare inställning till dessa teoriströmningar, som bland annat Carl Sagan representerar, får man väl anta att med "vackert" så menar du ingenting annat än "en vacker dikt".

För att inte tala om hur illa det här rimmar med ditt svar på fråga 6.

Din intellektuella verklighetsuppfattning ter sig lika splittrad som en skiffergruva.

• Digestive
    Som Carl Sagan säger. Vi är universum som efter många långa miljarder år blivit medvetet. Genom oss tittar universum på sig självt. Genom oss upplever universum sitt egna väsen.
    Detta är för mig en så stor tanke att jag inte finner ord för att beskriva det.
    Hur kan inte detta räcka? Varför slänga in den nåderike eller Ganesh eller Jahve i mixen? 
    Orch-or teorin ger en sådan möjlighet ett (bland flera) vetenskapligt klädda perspektiv: http://en.wikipedia.org/wiki/Orch-OR 
    Några väldigt närliggande vetenskaplig perspektiv finner vi bland annat genom denna länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_theories_of_consciousness 

Paola Zizzi har även gett sig ann med försök till att forma en vetenskaplig teori om när universum skulle ha kunnat bli medvetet ifrån första början, alltså innan universums mer återreflektiva och viljemanifisterande medvetande kunde formas i bland annat oss (ett protomedvetande som då våra egna springer ur och på ett vis som Carl Sagan föreställer sig, i sina tankar som du presenterat här ovan): http://www.quantumbionet.org/eng/index.php?pagina=60

Tunga tankar och helt klart mer fascinerande för 2000-talets vetenskapsmedvetna människor än, som du själv skriver, Moses brinnande buske (eller vad man nu vill jämföra det med ur vår långt förgångna historia).

• oOHalalOo
    M C skrev 2012-06-11 21:23:59 följande:
    Var fick du luft ifrån?

Jag gör som du och dina, svarar på det jag har lust med.   
    Vilket otrevligt sätt att svara på, din meritlista börjar bli lång nu.

Som 'du och dina'? Vad betyder det?
  • oOHalalOo
    Jag upplever ett missnöje från din sida med att jag just nu har islam under luppen men det är möjligt att jag misstolkat dig.

Jag förklarade ju ingående varför jag respekterar människor men inte deras direkt dåliga ideer, det vore hjärtlös och ansvarslös anarki.

Vill du att jag ska skriva  الله Allah  (Subhanahu wa ta'ala) varje gång jag talar om din deitet? Kan jag också köra med er "respektfulla" (tror han gillar er lathet) förkortning "SWT"?
    Men fine, jag kan kalla honom för något av hans 99 namn hädan efter istället för att larva mig och hitta på namn

Vad säg som:
    Al-Mu'min, den trofaste?
    Rahim, den nåderike?
    Al-Basit, den utvidgande?
    Al-Khafid, förödmjukaren?

Dessa är namn från listan över hans 99 namn och således borde alla dessa vara halal.

Men låt oss lämna detta hårklyveri, du ställer en intressant fråga.

Andlig frid existerar absolut i den sekulära världen. Det värld som Hubble teleskopet visar är för mig helt magisk, lika så kan naturfenomen vara det men även småsaker. Jag kan fascineras av sparvar som slåss om mat i luften, av regnbågar, av molnens flykt över himlen. Av att lära känna nya personer, av att vara kär, av att finna en ny plats eller återvända till en kär gammal sådan. Att påverka människor och världen på ett positivt vis, att drömma, att uppskatta det faktum att allt är och att jag är.

Detta är för mig en så stor tanke att jag inte finner ord för att beskriva det.
    Hur kan inte detta räcka? Varför slänga in den nåderike eller Ganesh eller Jahve i mixen? 

Hästhuvudnebulosan är många magnituder häftigare än Profetens (Må den Nåderikes frid och välsignelser vara med honom) flygande häst Al-Buraq

Varför kommenterar du inte på det faktum att 97% av allt terrorvåld i västvärlden de senaste tio åren är islamistiskt?
    Ja du misstolkar mig precis som du gör ungefär detsamma med en del av det som du diskuterar. Du är subjektiv och utifrån det gör du din tolkning.

Det är ju det jag skrev att muslimer inte har ensamrätt på upplevelser och annat. Det delar vi alla eftersom vi är människor.
    Jag tycker inte du är respektfull alls faktiskt när du ärar och upphöjer Allah (swt) utan det blir istället en tvärtomeffekt. Så det är mycket bättre att du slutar med det.
    Det är just 'den stora tanken' som har fört mig vidare för min del.

Jag jämför inte på det sättet som du gör, utan jag respekterar istället att andra tror på annat. Jag försöker inte första deras tro, inte heller ifrågasätter jag deras val, som du faktiskt gör å din sida eftersom du undrar 'vem behöver Skaparen'? Det är att förminska andras val, inte respektera andras val. Det är inte min melodi.

Därför att jag vet att det beror på vilken statistik man väljer att läsa.
    Men 1 % är redan för mycket givetvis.
Svar på tråden Muslim; hur vet jag riktningen mot Mekka?