Trekk skrev 2012-06-11 21:26:43 följande:
Jag upplever ett missnöje från din sida med att jag just nu har islam under luppen men det är möjligt att jag misstolkat dig.
Jag förklarade ju ingående varför jag respekterar människor men inte deras direkt dåliga ideer, det vore hjärtlös och ansvarslös anarki.
Vill du att jag ska skriva الله Allah (Subhanahu wa ta'ala) varje gång jag talar om din deitet? Kan jag också köra med er "respektfulla" (tror han gillar er lathet) förkortning "SWT"?
Men fine, jag kan kalla honom för något av hans 99 namn hädan efter istället för att larva mig och hitta på namn
Vad säg som:
Al-Mu'min, den trofaste?
Rahim, den nåderike?
Al-Basit, den utvidgande?
Al-Khafid, förödmjukaren?
Dessa är namn från listan över hans 99 namn och således borde alla dessa vara halal.
Men låt oss lämna detta hårklyveri, du ställer en intressant fråga.
Andlig frid existerar absolut i den sekulära världen. Det värld som Hubble teleskopet visar är för mig helt magisk, lika så kan naturfenomen vara det men även småsaker. Jag kan fascineras av sparvar som slåss om mat i luften, av regnbågar, av molnens flykt över himlen. Av att lära känna nya personer, av att vara kär, av att finna en ny plats eller återvända till en kär gammal sådan. Att påverka människor och världen på ett positivt vis, att drömma, att uppskatta det faktum att allt är och att jag är.
Som Carl Sagan säger. Vi är universum som efter många långa miljarder år blivit medvetet. Genom oss tittar universum på sig självt. Genom oss upplever universum sitt egna väsen.
Detta är för mig en så stor tanke att jag inte finner ord för att beskriva det.
Hur kan inte detta räcka? Varför slänga in den nåderike eller Ganesh eller Jahve i mixen?
Hästhuvudnebulosan är många magnituder häftigare än Profetens (Må den Nåderikes frid och välsignelser vara med honom) flygande häst
Al-Buraq
Varför kommenterar du inte på det faktum att 97% av allt terrorvåld i västvärlden de senaste tio åren är islamistiskt?
Ja du misstolkar mig precis som du gör ungefär detsamma med en del av det som du diskuterar. Du är subjektiv och utifrån det gör du din tolkning.
Det är ju det jag skrev att muslimer inte har ensamrätt på upplevelser och annat. Det delar vi alla eftersom vi är människor.
Jag tycker inte du är respektfull alls faktiskt när du ärar och upphöjer Allah (swt) utan det blir istället en tvärtomeffekt. Så det är mycket bättre att du slutar med det.
Det är just 'den stora tanken' som har fört mig vidare för min del.
Jag jämför inte på det sättet som du gör, utan jag respekterar istället att andra tror på annat. Jag försöker inte första deras tro, inte heller ifrågasätter jag deras val, som du faktiskt gör å din sida eftersom du undrar 'vem behöver Skaparen'? Det är att förminska andras val, inte respektera andras val. Det är inte min melodi.
Därför att jag vet att det beror på vilken statistik man väljer att läsa.
Men 1 % är redan för mycket givetvis.