• Anonym (är jag wt?)

Är det WT att bo i hyesrätt?

Läste runt lite på nätet och folk som tycker det är WT att bo i hyreslägenhet? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-17 21:21
    *hyresrätt ska det givetvis stå i rubriken. Men det förstod nog de flesta.

• Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?
  • Saralito

Om vår underbara hyreslägenhet med uteplats mot stor, grön innergård utan minsta biltrafik är WT, då är jag wt med glädje. Jag ÄLSKAR att hyra Skrattande

• Anonym (Söderbönan)

Jag har en hyresrätt på Södermalm i Stockholm. Skulle gärna ha bostadsrätt, roligare att göra fint i sin "egna" lägenhet. Skulle kosta ca 5 mkr att köpa vår lägenhet på bostadsrättsmarknaden vilket jag inte är beredd att betala, om den ombildas kommer vi kunna köpa den för under 3 mkr. Tror många skulle vilja ha min lägenhet på över 100 kvm och högt i tak... 

Sätter inte stämpel på något boende, skulle vara glad om alla hade någonstans att bo...    

• Anonym (WT-trend)
    Anonym (är jag wt?) skrev 2012-05-17 21:18:45 följande:
    Läste runt lite på nätet och folk som tycker det är WT att bo i hyreslägenhet? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-17 21:21
    *hyresrätt ska det givetvis stå i rubriken. Men det förstod nog de flesta.

Utan att ha läst andras inlägg: nej verkligen inte. Varför skulle det vara WT? I den stad jag bor finns det då knappt bostadsrätter och det är inget konstigt alls med hyresrätt. Må hända kan det vara annorlunda i andra städer, men att gå ut och påstå att hyresrätter är WT? Har man inte tagit hela denna sjukt snedvridna WT-trend lite för långt då?

Finns det NÅGOT som är så WT som att slänga sig med just det uttrycket i tid och otid, bara för att förnedra andra? 
  • cloudberry79

Jag älskar att hyra. Vi har ganska låg hyra (lägre än avgifterna i bostadsrätterna som är bredvid oss, en del av beståndet är alltså omvandlat) och ett jättefint och lugnt område. På innergården har vi gemensamma odlingsytor, lekpark, stor gräsmatta och på vintern en pulkabacke. I kvarteret bor nästan bara pensionärer och en och annan barnfamilj. Det är aldrig några störningar i princip. Sedan omvandlingarna har vi dessutom fått extra mycket tvättstugetid, så nu kan man boka tvättstugan hela dagar om man vill. En stor fördel med att hyra är ju att man inte behöver ha någon boendebuffert, går kylen sönder eller om kranen droppar ringer jag värden. Det enda jag skulle önska är en liten bofond så man hade kunnat tapetsera om efter önskemål istället för efter behov. Å andra sidan är jag inte särskilt inredningsintresserad, jag satsar hellre min tid på annat. Snart ska dock vårt fina område rivas pga gruvverksamheten här i kommunen, då måste vi antingen köpa bostad eller hyra i dyra nybyggen och det känns inte särskilt lockande alls.

Alla hyllningar åsido så upplever jag ibland att folk undrar NÄR vi ska köpa eget boende, det verkar som om det är självklart att man ska bo i villa när man har barn, men jag förstår inte varför man vill ta på sig något som är så tids- och pengakrävande när man istället kan hyra... 

Sur, grinig och på smällen.
  • Argo
    Lapsang skrev 2012-05-18 07:41:31 följande:
    Argo: anonym menar att man får ett avdrag på priset på villan som är så stort att 200 000 låter som kaffepengar. I o m att villan är värd mer än man betalat har man då tjänat dessa pengar (om man säljer)
    Så kan det iofs också fungera. Man kan SPARA pengar på inköpet av villan om man kan lämna något i ersättning.

Denna typ av transaktion måste dock även den vara lika försvinnade liten som det andra scenariot jämfört med alla som säljer sina brf:er med vinst.

Ett rätt klent argument för hyresrätt, alltså.
  • The past is now
    Anonym (WT-trend) skrev 2012-05-18 08:26:59 följande:

Utan att ha läst andras inlägg: nej verkligen inte. Varför skulle det vara WT? I den stad jag bor finns det då knappt bostadsrätter och det är inget konstigt alls med hyresrätt. Må hända kan det vara annorlunda i andra städer, men att gå ut och påstå att hyresrätter är WT? Har man inte tagit hela denna sjukt snedvridna WT-trend lite för långt då?

Finns det NÅGOT som är så WT som att slänga sig med just det uttrycket i tid och otid, bara för att förnedra andra? 

Tack!
  • beccagranen
    LillGris skrev 2012-05-18 07:53:05 följande:
    Haha OKEJ magsår kanske var liiite att ta i ;) men jag har i alla fall ingen lust att lägga mina sparpengar på skittråkiga vitvaror, de ska gå till roliga resor med min familj när sonen blir äldre :)
    Jag vill inte bo i hus, jag tycker det är skitskönt att slippa allt fix som kommer med det. Börjar blandaren läcka? Ring ring och dagen efter kommer hustomten och fixar alldeles gratis! Fick alla rum omtapetserade, nya golv i kök och vardagsrum samt nya köksluckor när jag flyttade in. Sammanlagd kostnad: 0:-, det är suveränt!

Ja och tur är väl det att vi alla har olika behov.
    Det är ju inte så att man köper vitvaror varje månad, när du väl köpt så kan man vara lugn i många år frammåt. Börjar blandaren läcka här så kollar jag läckan, stänger  av vattnet och återgärdar felet, jag behöver inte vänta på att någon ska komma hit. Personligen kände jag mig lurad av att bo i hyresrätt, det fanns inget förnuft att bo i en trerummare på andra våning för samma pengar som ett tvåplanshus med alla dess bekvämligheter som trädgår, garage och  slippa höra grannar. Samtidigt som det är en investering för framtiden, och det absolut viktigaste för mig, att mina barn växer upp i en trevlig villaidyll, och inte storstans ghettot. Även om vi bor i hus, som är inrett och ordant helt efter vårat tycke så har vi ett liv utöver, vi har ekonomi nog att resa varje år och ta utflykter på helger. Och det är långt ifrån alla hyresbolag som är så generösa som ditt. Men som sagt, det viktigaste är att man själv känner sig nöjd med sina val i livet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-18 07:44:01 följande:
    Om man får magsår av en trasig kyl så är det ganska WT, haha :)
    Om man kallar det för WT så vet man inte vad begreppet betyder.
    Det är inte det minsta slödder att bli sönderstressad av en trasig kyl, det blir villafolk också, speciellt de som saknar buffert tack vare att de bosatt sig i villan.
  • LillGris
    beccagranen skrev 2012-05-18 08:30:05 följande:
    Ja och tur är väl det att vi alla har olika behov.

Det är ju inte så att man köper vitvaror varje månad, när du väl köpt så kan man vara lugn i många år frammåt. Börjar blandaren läcka här så kollar jag läckan, stänger  av vattnet och återgärdar felet, jag behöver inte vänta på att någon ska komma hit. Personligen kände jag mig lurad av att bo i hyresrätt, det fanns inget förnuft att bo i en trerummare på andra våning för samma pengar som ett tvåplanshus med alla dess bekvämligheter som trädgår, garage och  slippa höra grannar. Samtidigt som det är en investering för framtiden, och det absolut viktigaste för mig, att mina barn växer upp i en trevlig villaidyll, och inte storstans ghettot. Även om vi bor i hus, som är inrett och ordant helt efter vårat tycke så har vi ett liv utöver, vi har ekonomi nog att resa varje år och ta utflykter på helger. Och det är långt ifrån alla hyresbolag som är så generösa som ditt. Men som sagt, det viktigaste är att man själv känner sig nöjd med sina val i livet.

Precis! Jag är alldeles för ohändig för att bo i annat än hyresrätt, min pappa får komma med slagborren såfort en hylla ska upp så ;) men som sagt, är väl perfekt att det finns olika boendeformer med tanke på att folk har olika viljor och behov.
Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?