• Anonym (är jag wt?)

Är det WT att bo i hyesrätt?

Läste runt lite på nätet och folk som tycker det är WT att bo i hyreslägenhet? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-17 21:21
    *hyresrätt ska det givetvis stå i rubriken. Men det förstod nog de flesta.

• Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?
  • The past is now
    beccagranen skrev 2012-05-18 08:51:39 följande:

Nix, 80-85kvm och ligger angränsande till stureplan.

Då måste jag säga att han är en idiot som betalar en sån hyra.
  • Anonym
    beccagranen skrev 2012-05-18 08:51:00 följande:
    Jag håller inte med om ditt resonemang. 
    Min backup är inte soc, utan min buffert. Ganska pinsamt att man ens kan ha med det som en reservplan?
    Vill vi välja huset så går det troligen snabbare än tre månader.
    Fast nu var det inte riktigt så hon skrev utan skiter sig allt. Mden men, det kanske bara är petitesser...
    I vilket fall ligger det en hel del i det som hon säger. Äger du boendet blir du nekad hjälp direkt men inte den med HR. Man sitter helt enkelt säkrare i sitt eget bo då allt skiter sig. Sen på längre sikt, måste man flytta i alla fall om hyran är alltför hög, men för kortare perioder och allt skiter sig så är den en klar fördel med HR.
  • Anonym (B)
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 08:53:10 följande:
    @ Beccagranen 

Du skrev att din bror betalade 24000 kr/månad för en hyresrätt.

Jag har ganska mkt koll då jag ska byta min lgh nu. Jag har aldrig sett så dyra lgh.

Är medlem på björnsbytare samt lägenhetsbyte och har stenkoll. 
    Det finns så dyra lägenheter. Jobbar som målare och för bara nån månad sen va jag inne i en 3a på 93 kvm som hyresvärden tänkte ta runt 24 000 för. Kan tillägga att de bara valde att måla om den lite snabbt, så inget nybygge eller riktig renovering.
  • Anonym (Är det sant?)
    beccagranen skrev 2012-05-18 08:56:38 följande:
    Bostaden ägs av banken han arbetar på, han blev förflyttad till sthlm från NY. Han har ett års kontrakt i taget, tills han hittar något på egen hand.
    Ja, men då är det väl ftg som betalar i sådana fall. Jag har som sagt var stenkoll på området då jag själv håller på att byta lgh. Just i områdena Vasastan-Östermalm.

Om han betalar så mkt är han korkad (ursäkta med det tycker jag faktiskt). Skulle hellre sätta mig i Rinkeby. 
  • Argo
    Anonym (Är det sant?) skrev 2012-05-18 08:53:10 följande:
    @ Beccagranen 

Du skrev att din bror betalade 24000 kr/månad för en hyresrätt.

Jag har ganska mkt koll då jag ska byta min lgh nu. Jag har aldrig sett så dyra lgh.

Är medlem på björnsbytare samt lägenhetsbyte och har stenkoll. 
    http://www.blocket.se/stockholm/Fullt_moblerad_trea_invid_Stureplan_uthyres_40461375.htm?ca=11&w=1

Även om det är andrahandshyra så får en sådan inte dra iväg ALLT för mycket från orginalhyran. runt 10% har jag för mig.

Men säg att annonsören lagt på 50% på orginalhyran - då är denna ändå på runt 24.000.

Vem vet, det kanske till och med är Beccas bror som hyr ut?

Det finns garanterat hyreslägenheter som ligger på de nivåerna, men de är ju inte normen.
  • Anonym (Är det sant?)
    Anonym (B) skrev 2012-05-18 08:59:03 följande:
    Det finns så dyra lägenheter. Jobbar som målare och för bara nån månad sen va jag inne i en 3a på 93 kvm som hyresvärden tänkte ta runt 24 000 för. Kan tillägga att de bara valde att måla om den lite snabbt, så inget nybygge eller riktig renovering.
    Ja, men hyrorna är reglerade så det handlar om ngt annat då. Företagsuthyrning snarare än 1:a hands kontrakt.

Hemska priser. 
  • Argo
    The past is now skrev 2012-05-18 08:56:54 följande:
    Då måste jag säga att han är en idiot som betalar en sån hyra.
    Eller rik?
  • vampyria2
    beccagranen skrev 2012-05-18 08:51:39 följande:
    Nix, 80-85kvm och ligger angränsande till stureplan.
    Min faster har en hyreslägenhet mitt i centrala stockholm, ligger fem min i från centralstationen, hon har en trea och betalar 15.000 kr i månaden, så det låter som någon lurar din bror rejält och är det hanns jobb som gör det så är det ju för jäkligt Obestämd
  • Anonym (Är det sant?)
    Argo skrev 2012-05-18 09:00:57 följande:
    www.blocket.se/stockholm/Fullt_moblerad_trea_...

Även om det är andrahandshyra så får en sådan inte dra iväg ALLT för mycket från orginalhyran. runt 10% har jag för mig.

Men säg att annonsören lagt på 50% på orginalhyran - då är denna ändå på runt 24.000.

Vem vet, det kanske till och med är Beccas bror som hyr ut?

Det finns garanterat hyreslägenheter som ligger på de nivåerna, men de är ju inte normen.
    Men vi pratar om 1:a handskontrakt nu. Det vet väl alla att andrahands uthyrning är ngt annat. Herregud. Du kan hyra ut en villa för dubbla kostnaden också. Vilken löjlig jämförelse.
  • sextiotalist

Nej, man är inte WT, inte ens om man bor i ett sämre område. Jag har själv bott i ett sk sämre område, det var många välutbildade som bodde där.

Jag har vänner som bott lägenhet, en av mina vänner (välutbildad civilingenjör, högre chef) bodde många år i Skärholmen i en hyresrätt (ja, hon var chef redan då).

En gammal bekant till mig var jurist på ett större bostadsbolag och hon kunde berätta att det var flera som kunde köpa hus kontant som bodde i hyresrätter (och då i förorterna), de tar ju UC.    

Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?