• Anonym (är jag wt?)

Är det WT att bo i hyesrätt?

Läste runt lite på nätet och folk som tycker det är WT att bo i hyreslägenhet? Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-17 21:21
    *hyresrätt ska det givetvis stå i rubriken. Men det förstod nog de flesta.

• Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?
  • Anonym

Flyttade från villa till hyresrätt och säger som flera andra att det är underbart skönt att slippa tänka på om något går sönder. Trasig toalett? Ring! Vips så har man en sprillans ny toalettstol. Nackdelen som jag kan se det är att man inte kan släppa ut de mindre barnen för att leka i trädgården. Å andra sidan så får man ju en spark därbak att själv komma ut till lekparken =)

• Anonym (Hyresrätt)

Jag har bott i hyresrätt större delen av livet, och jag är INTE WT! (Hade några år på fina villagatan däremellan, tillsammans med min man på den tiden jag var gift.) Så sådana slutsatser kan man inte dra. Dock är det väl ingen tvekan om att det STATISTISKT sett bor mer WT i hyreshus än i villor o radhus, samt kanske även bostadsrättslägenheter i vissa områden.

Dock tycker jag att fördelarna med hyreslägenhet överväger, och nu skulle jag aldrig flytta till någon ägd bostadsform mera:

- man slipper sköta tomt och renovering = mycket mer fritid och mindre anledning till bråk om vem som ska göra vad

- om något går sönder, ringer man bara på vicevärden. Inte kostar reparationen eller det nya kylskåpet något heller (om man inte varit grovt oaktsam själv).

- man behöver inte spara pengar till renovering, ommålning, reparationer och byte av tvättmaskin, värmepanna, frys o.s.v.. Allt sköts automatiskt, och det blir inga oförutsedda utgifter. Har man inte heller bil, så behöver man knappast ha någon buffert alls

- skiter det sig, så kan man gå till soc och få pengar direkt, utan att behöva sälja en bostad i panik först. Till förlustpriser...

- man är friare. Får man jobb på annan ort, eller vill flytta/emigrera av annan anledning, så säger man bara upp lägenheten. Efter tre månader är man fri. Har man däremot en ägd bostad, så får man allt besvär med att sälja den först. Kanske till förlust...      

Dessutom händer det väldigt sällan att man verkligen blir störd av WT:t. Skulle det hända, så finns det ju störningsjour och polis man kan ringa på. Risken att råka ut för att de bryter sig in i en stor, fin villa, är mycket större.          

• Anonym (WT?)
    Anonym skrev 2012-05-18 08:30:59 följande:
    Om man kallar det för WT så vet man inte vad begreppet betyder.
    Det är inte det minsta slödder att bli sönderstressad av en trasig kyl, det blir villafolk också, speciellt de som saknar buffert tack vare att de bosatt sig i villan.
    Dessutom är det jävligt jobbigt att stå utan kyl oavsett hur mycket pengar man har. Jag skulle bli stressad av det trots att det är hyresvärdens ansvar att fixa en ny. Om jag sen var tvungen att köpa en själv och ordna med transport av både den gamla och den nya skulle jag bli väldigt stressad. Så skönt att bara ringa så tas den gamla bort och en ny kommer på plats.
  • beccagranen
    Anonym skrev 2012-05-18 08:30:59 följande:
    Om man kallar det för WT så vet man inte vad begreppet betyder.
    Det är inte det minsta slödder att bli sönderstressad av en trasig kyl, det blir villafolk också, speciellt de som saknar buffert tack vare att de bosatt sig i villan.

Då är man inte rätt person att bo i villa, om man inte kan ha ansvar för sin ekonomi och planera sina utgifter.
  • Anonym (WT?)
    Anonym skrev 2012-05-18 08:34:32 följande:
    Flyttade från villa till hyresrätt och säger som flera andra att det är underbart skönt att slippa tänka på om något går sönder. Trasig toalett? Ring! Vips så har man en sprillans ny toalettstol. Nackdelen som jag kan se det är att man inte kan släppa ut de mindre barnen för att leka i trädgården. Å andra sidan så får man ju en spark därbak att själv komma ut till lekparken =)
    Släppa ut barnen kan man ju inte i en bostadsrätt heller. Och det är ju tydligen inte WT. 
  • Anonym (Mamma M)

Nej, tycker inte att det är det minsta WT!
    Dock finns det ju mer o mindre populära områden vad gäller hyresrätter - om det sen beror på WT eller någonting annat, det låter jag vara osagt.

Själv bor jag i hyresrättsradhus med en liten trädgårdsplätt både på framsidan o baksidan, o jag trivs som fisken i vattnet!

Är dock uppväxt i villa, o skulle gärna ha eget hus också, men så länge jag är ensamstående (med barn) så föredrar jag hyresrätt, helt klart! Känns tryggast så, för mig.

• Anonym
    beccagranen skrev 2012-05-18 08:35:55 följande:
    Då är man inte rätt person att bo i villa, om man inte kan ha ansvar för sin ekonomi och planera sina utgifter.
    Nu svarar du saft på frågan vilket väder det är samt blandar äpplen med ångbåtar.
  • Anonym

Jag gillar den friheten jag hade när jag bodde i hus, men det är också det enda jag saknar.
    Jag föredrar att bo i hyresrätt för att det är bekvämt. Jag behöver liksom inte bry mig om saker och ting på samma sätt som när man bor i hus. Dessutom är det ju skönt att kunna klaga på någon annan än sig själv när saker och ting inte blir gjorda Flört 
    Hyresrätt innebär också en viss frihet även om den är annorlunda mot friheten jag hade när jag bodde i hus.
    Vill jag flytta slipper jag all pappersexercis. Jag bor kvar under hyrestiden och sedan drar jag. Väldigt enkelt.

Är det WT-  let it be. 

• straw2008

Skulle vilja säga att det finns två olika sorters hyresrätter. De på 250 kva i innerstaden, GIVETVIS ett stort värde i dom !! De på 65 kv med höga hyror i tex rinkeby som man får utan att köa. Givetvis är den på 250 kv värd väldigt mkt, den i rinkby rissne eller oxelösund är ju inte värd speciellt mkt. Se nom det är WT eller inte beror väl på varför o vilken lägh det handlar om.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Anonym
    Anonym (WT?) skrev 2012-05-18 08:37:33 följande:
    Släppa ut barnen kan man ju inte i en bostadsrätt heller. Och det är ju tydligen inte WT. 
    Beror ju helt på var man bor och inte ägandeformen. Det är WT att inte hålla koll på sånt.
Svar på tråden Är det WT att bo i hyesrätt?