Jag har bott i hyresrätt större delen av livet, och jag är INTE WT!
(Hade några år på fina villagatan däremellan, tillsammans med min man på den tiden jag var gift.) Så sådana slutsatser kan man inte dra. Dock är det väl ingen tvekan om att det STATISTISKT sett bor mer WT i hyreshus än i villor o radhus, samt kanske även bostadsrättslägenheter i vissa områden.
Dock tycker jag att fördelarna med hyreslägenhet överväger, och nu skulle jag aldrig flytta till någon ägd bostadsform mera:
- man slipper sköta tomt och renovering = mycket mer fritid och mindre anledning till bråk om vem som ska göra vad
- om något går sönder, ringer man bara på vicevärden. Inte kostar reparationen eller det nya kylskåpet något heller (om man inte varit grovt oaktsam själv).
- man behöver inte spara pengar till renovering, ommålning, reparationer och byte av tvättmaskin, värmepanna, frys o.s.v.. Allt sköts automatiskt, och det blir inga oförutsedda utgifter. Har man inte heller bil, så behöver man knappast ha någon buffert alls
- skiter det sig, så kan man gå till soc och få pengar direkt, utan att behöva sälja en bostad i panik först. Till förlustpriser...
- man är friare. Får man jobb på annan ort, eller vill flytta/emigrera av annan anledning, så säger man bara upp lägenheten. Efter tre månader är man fri. Har man däremot en ägd bostad, så får man allt besvär med att sälja den först. Kanske till förlust...
Dessutom händer det väldigt sällan att man verkligen blir störd av WT:t. Skulle det hända, så finns det ju störningsjour och polis man kan ringa på. Risken att råka ut för att de bryter sig in i en stor, fin villa, är mycket större.