• Anonym (besviken)

spermadonator bakom min rygg

Jag fick reda på att min sambo ska vara spermadonator. Han har inte berättat något för mig och jag känner mig så sviken. Vad ska jag göra, ska jag berätta för honom att jag vet? Han vet att det inte är okej för mig och han gör det iaf. 

• Svar på tråden spermadonator bakom min rygg
  • nevermind

Eller kan det vara så att han inte vågar berätta för att han vet att TS tycker att hon ska bestämma?

Jag är i PRECIS samma situation som din man. Jag önskar nästan att jag inte berättat att jag ska donera ägg, för nu hotar dåren med skilsmässa om jag gör det. Och jag tänker göra det, för jag vill HJÄLPA ANDRA.

TS, jag tycker du ska säga att du hittade kuvertet. Och fråga varför han håller det hemligt.
    Men hans barn, det blir de inte. Det är mottagnas barn.

• LillaVanilla

Hur blir det om era och donatorbarnen hamnar i samma skola, träffas ute, blir kära i varandra. De kanske inte ens vet att de är släkt. Jag är helt för donation, men inte i samma ålder som egna barn. Antingen långt före eller långt efter. Bästa donatorerna är de som inte vill ha barn alls!
    Prata med din sambo. Och jag förstår att du läste brevet när du såg att han gömde det. Hade min man gjort samma sak hade jag tittat. Tänk om han bar allvarligt sjuk och ville bespara mig sanningen?!?!? Nu har vi inga hemligheter och kan läsa varandras brev osv. Inte för att vi gör det så ofta, men jag skulle aldrig känna att min man la sig i om han tittade. Vi delar allt. Lycka till!

• Plutteli
    LillaVanilla skrev 2012-06-03 10:53:51 följande:
    Hur blir det om era och donatorbarnen hamnar i samma skola, träffas ute, blir kära i varandra. De kanske inte ens vet att de är släkt. Jag är helt för donation, men inte i samma ålder som egna barn. Antingen långt före eller långt efter. Bästa donatorerna är de som inte vill ha barn alls!
    Prata med din sambo. Och jag förstår att du läste brevet när du såg att han gömde det. Hade min man gjort samma sak hade jag tittat. Tänk om han bar allvarligt sjuk och ville bespara mig sanningen?!?!? Nu har vi inga hemligheter och kan läsa varandras brev osv. Inte för att vi gör det så ofta, men jag skulle aldrig känna att min man la sig i om han tittade. Vi delar allt. Lycka till!
    Nu kan jag inte säga hundra men jag är rätt säker på att de brukar ordna så att den donerade sperman inte går till en familj som bor allt för nära just för att undvika sådant. Dock är det inga stora risker i att halvsyskon blir tillsammans även om det nog inte känns superkul för dem om de får veta det ;)

I övrigt brukar de som aldrig vill ha barn själva vara väldigt lågprioriterade som donatorer, ur ren donationssynpunkt är det faktiskt bättre med de som har/vill ha barn själv hur märkligt det än kan låta.
  • Anonym (Liiiii)
    Anonym (besviken) skrev 2012-06-02 19:25:35 följande:
    Jag hade lite för bråttom när jag skrev. Alltså vi hade pratat om det för att tag sedan, helt allmänt, att det finns kvinnor som blir gravida på det sättet. Då sa jag att jag inte vill att han skulle bli spermadonator. Alltså helt allmänt, det handlade aldrig om honom eller att han skulle vilja bli det. Han har aldrig pratat om det därför blev jag så förvånad och ledsen när jag såg det. 
    Visst kan han göra vad han vill med sin sperma. Frågan var-ska jag berätta att jag vet? Har jag rätt att bli ledsen och besviken på honom?

Hur hade ni reagerat om era pojkvänner/män skulle bli spermadonator bakom er rygg?

Ni, som är män, vad är det som skulle få er att bli spermadonator, även om er flickvän/sambo har något emot det?       
    Jag hade inte gillat det. varför? Jo för att jag är ego och JAG vill vara den som föder hans avkomma. Vill inte att våra barn ska ha en massa halvsyskon där ute som dom kanske aldrig får träffa.
  • nevermind
    Anonym (Liiiii) skrev 2012-06-03 11:18:53 följande:
    Jag hade inte gillat det. varför? Jo för att jag är ego och JAG vill vara den som föder hans avkomma. Vill inte att våra barn ska ha en massa halvsyskon där ute som dom kanske aldrig får träffa.
    De blir inte syskon. Kladdar han av en massa syskon på lakanet varje gång han onanerar?
  • steveo
    Plutteli skrev 2012-06-03 11:16:26 följande:
    I övrigt brukar de som aldrig vill ha barn själva vara väldigt lågprioriterade som donatorer, ur ren donationssynpunkt är det faktiskt bättre med de som har/vill ha barn själv hur märkligt det än kan låta.
    Det har med den mentala biten att göra. En person som har egna barn, och donerar för att hjälpa andra, är bättre än en person som kanske önskar egna barn men inte träffat någon partner. Istället donerar han med baktanken att det blir "hans" barn och riskerar att bygga opassande relationer om/när barnet tar reda på vem bio-pappan är.
  • Anonym (don)
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-06-02 21:10:12 följande:
    de tar inte emot så många gånger så vitt jag vet.... samma donator får inte användas till för många par samtidigt, sen får det inte bli fler än 6 st ivf barn från samma donator och därför måste man avvakta så att ingen blir gravid emellan -finns ganska strikta regler om det från socialstyrelsen, han får läman MAX 10 gånger så han kan tjäna MAX 4000 kronor, sammantaget- skulle tro att det blir utslaget på 1,5 år eller något sånt om inte längre tid.
    Varför skriver du MAX med stora bokstäver? Jag har donerat. Det är inte så strikt. Jag lämnade tio gånger, men skulle vara beredd att bli kallad att lämna fler.

Det som styr är antalet graviditeter/födda barn. Riktlinjen är att man inte ska/får ge upphov till mer än sex barn, för att minska risken att de träffar varandra och orsakar inavel. Men ifall det blir många misslyckade försök kanske mer sperma behövs, dvs fler lämnade prov. 

Det kan dessutom bli fler än sex barn. Om en familj önskar syskon, så vill de oftast att  samma donator används igen för att få liknande utseende. Dessa räknas utöver "kvoten".

Som sagt, jag har inte läst socialstyrelsens riktlinjer, men det var den info jag fick från örebro sjukhus, fert. avdelningen.

• Anonym (Donator)
    Anonym (don) skrev 2012-06-03 21:44:19 följande:
    Det kan dessutom bli fler än sex barn. Om en familj önskar syskon, så vill de oftast att  samma donator används igen för att få liknande utseende. Dessa räknas utöver "kvoten".

Som sagt, jag har inte läst socialstyrelsens riktlinjer, men det var den info jag fick från örebro sjukhus, fert. avdelningen.
    Rekommendationen från Socialstyrelsen är max sex barn. På Sahlgrenska (Göteborg) används därför samma donator till max tre familjer just ifall dessa sen vill göra syskonförsök.
  • Anonym (L.A.)
    nevermind skrev 2012-06-03 15:37:46 följande:
    De blir inte syskon. Kladdar han av en massa syskon på lakanet varje gång han onanerar?
    Visst blir de halvsyskon ju, om du inte visste det så är det sperman och äggcellen som tillsammans växer till ett barn.
  • Anonym (besviken)
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-06-02 19:57:21 följande:
    Tycker inte alls du är hemsk, för det är precis sådanna saker som man måste ha i åtanke. Betänk också att det kan vara så att ni inte får några gemensamma barn alls... men han kan då ha upp till 6 st avkomlingar - som visserligen rent hypotetiskt men ändå kan dyka upp och säga hej liksom.

Några halvsyskon är det ju inte i juridisk synpunkt för han blir aldrig pappa till dem i lagens mening, han är "bara" donator och ursprungsfader men han har inga skyldigheter gentemot barnen och de har inga rättigheter mer än att få veta vem han är, men det är ganska ofta som man säger nej till donatorer som inte själva har barn och ofta när man lever i relation blir båda parter kallade till informationsmötet.
    Jag har inte blivit kallat till informationsmötet men undrar-om jag ringer sjukhuset och berättar att jag har något emot, ska de godkänna honom då? Jag antar att de kommer att fråga om hans sambo vet och jag antar att han kommer att ljuga. Men vad händer om jag kontaktar de själv?
Svar på tråden spermadonator bakom min rygg