slemtorsk i din bralla skrev 2012-06-02 21:10:12 följande:
de tar inte emot så många gånger så vitt jag vet.... samma donator får inte användas till för många par samtidigt, sen får det inte bli fler än 6 st ivf barn från samma donator och därför måste man avvakta så att ingen blir gravid emellan -finns ganska strikta regler om det från socialstyrelsen, han får läman MAX 10 gånger så han kan tjäna MAX 4000 kronor, sammantaget- skulle tro att det blir utslaget på 1,5 år eller något sånt om inte längre tid.
Varför skriver du MAX med stora bokstäver? Jag har donerat. Det är inte så strikt. Jag lämnade tio gånger, men skulle vara beredd att bli kallad att lämna fler.
Det som styr är antalet graviditeter/födda barn. Riktlinjen är att man inte ska/får ge upphov till mer än sex barn, för att minska risken att de träffar varandra och orsakar inavel. Men ifall det blir många misslyckade försök kanske mer sperma behövs, dvs fler lämnade prov.
Det kan dessutom bli fler än sex barn. Om en familj önskar syskon, så vill de oftast att samma donator används igen för att få liknande utseende. Dessa räknas utöver "kvoten".
Som sagt, jag har inte läst socialstyrelsens riktlinjer, men det var den info jag fick från örebro sjukhus, fert. avdelningen.