Mimmi2025 skrev 2025-05-09 22:53:04 följande:
Anonym (Lena) skrev 2025-05-09 22:44:52 följande:
Man behöver inte vänta tills 18 år för att ts reda på en pappa.
Ett dna-test långt tidigare på släktforskningssidor kan lösa det fortare. Även om inte pappan/donator tagit test kan man få träffar på andra släktingar som gjort test.
Plötsligt hittar en nära släkting en kusin, ett syskonbarn som de inte vet om och sedan vet halva släkten om att han har varit donator. Så mycket för hemligheter idag...
Men hur vanligt är detta i Sverige att ett donatorbarn går och gör DNA test innan det är 18?
Varför ska en 12 åring springa och göra såna tester? Det är ju redan öppen donation i Sverige. Och om deras föräldrar väljer att berätta hur de uppkommit får de ju veta att donator är bara en donator. Föräldrar får ju också gå igenom en psykologisk utredning för att bli godkända.
Kanske inte som tolvåring men jo, det händer att folk under 18 gör det av olika anledningar. Både med och utan föräldrarnas vetskap. Även om föräldrar gått igenom allt om att man får veta när man är 18 år osv så vet man ju inte hur barnet tänker och resonerar under sin uppväxt.
Alla vet inte att de är donatorbarn, en del föräldrar är inte bekväma med att berätta det ens till barnen.
Jag har dna-testat mig för släktforskning och vet att det förekommer yngre på listorna som är under 18 år.
Det kan ju faktiskt vara något släktrelaterat på mammans sida man vill veta som gör att man tar beslutet också.
Hur du ska göra med ditt äktenskap vet jag inte. Rent tekniskt sätt har han ju inte varit otrogen. Men jag kan inte råda dig där.
Det jag endast kan säga som rör just dina barn är att du ser till att din man (eller du) berättar för era barn att de hänt när de är större. Det kan vara jobbigt att få syskon som vuxen annars och man kanske tror att pappan varit otrogen dig med en eller flera kvinnor. För era barn ska det vara ett icke anklagande betande om deras pappas val. Din och mannens relation i detta hålls helt utanför det barnen får veta. Oavsett om de får veta nu eller i framtiden.
Jag var +20 när jag fick veta att jag har halvkusiner. Min föräldrders syskon var bortadopterat som liten (född på 30-talet, så en samma nej, men ändå). Jag var besviken att jag inte fått veta det tidigare men tacksam att jag fick veta det innan dna-test. Då blev det inte en chock även om man blev lite nyfiken på vilka de är. Jag vet idag hur de ser ut och var de bor men vi har ingen kontakt i övrigt. Vi är alla nöjda där. För vi visste ju ändå att vi fanns innan dna-tester.