• Anonym (besviken)

spermadonator bakom min rygg

Jag fick reda på att min sambo ska vara spermadonator. Han har inte berättat något för mig och jag känner mig så sviken. Vad ska jag göra, ska jag berätta för honom att jag vet? Han vet att det inte är okej för mig och han gör det iaf. 

• Svar på tråden spermadonator bakom min rygg
  • Anonym (Mimi)

Vad jag har lärt mig, och min man fått en "läxa";

I en parrelation ska man alltid FRÅGA varandra. Sitta och prata med varandra tydligt, berätta. 
    Ärlighet varar längst. 

• Anonym (H)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-05-10 17:48:06 följande:

Funderar lite på om alla kvinnor här i tråden som tycker att TS man ska göra som TS vill, dvs inte donera spermier, även skulle tycka att TS skulle göra abort om hon hade varit gravid med sin man och han inte behålla barnet.... 

Gäller det att paret i relationen ska vara eniga i den här typen av viktiga frågor dvs att vill inte den ena så blir det inget, eller tycker ni att mannen alltid ska göra som kvinnan säger? 

Det är inte samma sak om du tänker efter.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Mimi) skrev 2025-05-10 17:26:32 följande:
    Våra barn är tjejer och äldre än donatorbarnen som nyss föddes. Tjejer brukar välja äldre killar hoppas jag. De är två barn i två familjer och en tredje i en annan familj på väg. Så dussin är det inte. Frysta embryon för syskonbehandling får jag och min man inte veta om det finns. Embryon får inte destrueras, det är patientens har kliniken sagt. Vi ber och hoppas att dem inte träffas och inleder relationer med varandra.
    Min man är tolv år yngre än mig...
  • Anonym (Mimi)
    Anonym (Donna) skrev 2025-05-10 17:58:55 följande:
    Min man är tolv år yngre än mig...
    Ja det finns ju. Jag vet. Men i vilken ålder träffades ni?
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Mimi) skrev 2025-05-10 17:41:19 följande:
    Helt ok för mig att skriva ärligt. 

Fast dessa barn kommer när de är 18 att först kontakta kliniken där deras föräldrar fått vård. Om deras föräldrar berättar.

Direkt efteråt får bara min man (om han lever) blir kontaktad av kliniken för att veta detta. Att kliniken nu har lämnat ut vissa uppgifter om honom. Barnen kommer inte knacka på våran dörr. Kliniken kommer att rekommendera barnen är träffas på kliniken som ett första träff. Sedan tar man det därifrån. De vill vara höra om donatorn bakgrund etc. 
    Våran äldsta barn kommer vara 26 år. Om allt går som det ska. 
    Vill donatorbarn inte träffas på kliniken så kommer de kanske kontakta via sociala medier. De kommer inte hoppa direkt på våra barn om inte min man lever fortfarande.
    De vore dumt annars. 

Ja deras pappa måste stå på vad han gjort och förklara även att mamma visste ingenting.

Vad som händer om exakt 10 år eller 18 år vet jag inte.

Så länge mina barn är under 8 år och går på skolan vill jag inte att berätta. Kanske när de är ungdomar och mogna nog att förstå relationer, värderingar, ärlighet etc. 

Jag håller med till 100 procent, det min man har gjort är inte ok någonstans!!!! Det är en jättestor process för att bli godkänd som donator. Jag läste alla hans anteckningar från intresseanmälan, till lämna spermier, blod, urin etc. Samtal med läkare och psykolog. Han lyckades i allt. Så stolt som han är över sin penis och spermier. Har jag lust varje dag att klippa hans penis!!!! Att han onenerat i ett rum minst 8 gånger under en period i vårt äktenskap gör mig FÖRBANNAD!! Varje dag hotar jag med skilsmässa och utbrott får jag ofta. Men han står ut med mig. Han är en jättebra pappa. 
    Du ursäktar honom genom hela ditt långa inlägg.
    Tror att du kommer förlåta honom och det är i sin ordning.
    Men, du kan inte bortse från det jag skrivit oavsett.

En jättebra pappa?
    Nä, det betvivlar jag starkt.
    En lögnhals snarare.
    Om han ljuger för dig så...
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Mimi) skrev 2025-05-10 17:45:06 följande:
    Anonym (Donna) skrev 2025-05-10 17:36:01 följande:
    Att ett donatorbarn behöver ett organ och din man är dess enda chans inom rimlig tid.
    Sedan händer detsamma med ert gemensamma.

Ett fruktansvärt scenario men inte en omöjlighet.

Mest för att "väcka" dig.

Nu förstår jag lite bättre. 
    Men kan du förklara lite mer tydligare??? Menar du att våra barn kanske behöver ett hjärta eller njure?

Fast spermier har en annan uppgift. En spermier ger ju liv, framtida liv - människor. Det gör inte en njure eller blod. Blod donation räddar människor. 
    Hjärtat kan man inte donera så länge man lever, men ja t ex en njure.

Det har inget med spermier att göra. Eller blod för den delen.

Summa summarum, det kan hända att ditt barn står utan donator för att din man donerat till ett donatorbarn.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-05-10 17:48:06 följande:

Funderar lite på om alla kvinnor här i tråden som tycker att TS man ska göra som TS vill, dvs inte donera spermier, även skulle tycka att TS skulle göra abort om hon hade varit gravid med sin man och han inte behålla barnet.... 

Gäller det att paret i relationen ska vara eniga i den här typen av viktiga frågor dvs att vill inte den ena så blir det inget, eller tycker ni att mannen alltid ska göra som kvinnan säger? 

Ts man skulle ha frågat vad hans fru tycker om hans idé att donera.
    Beslutet ligger  100% hos honom men han ska inte göra det bakom ryggen på mamman till sina barn.

Sedan är det upp till både ts och hennes man vad beslutet blir, men att dölja det är förkastligt.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Mimi) skrev 2025-05-10 18:01:30 följande:
    Ja det finns ju. Jag vet. Men i vilken ålder träffades ni?
    Runt 45/55.
  • Anonym (Mimi)
    Anonym (Donna) skrev 2025-05-10 18:11:47 följande:
    Hjärtat kan man inte donera så länge man lever, men ja t ex en njure.

Det har inget med spermier att göra. Eller blod för den delen.

Summa summarum, det kan hända att ditt barn står utan donator för att din man donerat till ett donatorbarn.
    Kan du förklara lite tydligare igen? Jag förstår inte; det kan hända att ditt barn står utan donator för att din man donerat till ett donatorbarn?
  • Anonym (Mimi)
    Anonym (Donna) skrev 2025-05-10 18:14:23 följande:
    Runt 45/55.
    Ja men vid denna ålder kommer mina barn veta allt redan för länge sedan. 
Svar på tråden spermadonator bakom min rygg