Haft lite annat för mig i helgen men ska försöka svara lite nu.
Anonym (Mimi) skrev 2025-05-10 15:21:54 följande:
Jag visste inte att barn under 18 gör DNA test. Min man säger att han har inget registrerat dna test på sig själv. Räcker det??? Han har en liten släkt och tror att ingen där håller på med sånt.
Hur bra eller säkert är det för dess barn att dna testa sig? Borde inte deras föräldrar förklara att det är dem som är föräldrarna? Eftersom en donator har inte rättigheter och skyldigheter mot barn som uppkommer genom donation. Snälla hjälp mig att tänka!!!
Som jag skrev kan det lika väl vara något på mammans sida man vill testa DNA för som att man är nyfiken på biologiska pappans sida. Oavsett så är han ju faktiskt biologisk pappa även om han inte har något juridisk funktion.
Föräldrarna till donatorbarn förklarar tydligt att det är de som är föräldrar. Men som du säkert märkt själv nu så kan saker i de allra tryggaste relationerna hända saker och ting. Jag vet andra som har donatorsbarn där de barnen mycket självklart vet vilka som är deras juridiska föräldrar, vilka som är deras uppväxtföräldrar och tillitspersoner. Föräldrarna har varit öppna med att de vuxit i mammans mage men att de behövde ett ägg eller en spermie från någon annan för att det skulle bli ett barn. Allt för att det ska vara naturligt och efter ålder. De jag känner närmast har inte varit så tydliga ännu då barnen inte är så stora ännu men de vet att det funnits någon hjälp. I min tur, då dessa barn är ganska nära oss, så har jag öppet pratat med mina barn om att man kan få barn på olika sätt.
Ang ditt första stycke om DNA. Så nej, det räcker inte att han inte har något registrerat DNA. En tre- eller fyrmänning som han inte har kontakt med kan ha testat sig. Jag som är väldigt mycket amatör amatör har inga problem att bygga släktträd och hitta tremänningar, fyrmänningar osv via DNA.
Så liten släkt - javisst, men om hans syssling eller pyssling (syssling = steget efter kusin, pyssling = steget efter syssling) har DNA-testat sig så finns det chans att hitta honom.
Anonym (Mimi) skrev 2025-05-10 15:34:47 följande:
Våra 3 barn är under 8 år. De kommer inte få veta någonting under deras barndom. Vi vill skydda dem och de kommer aldrig förstå varför och vad deras pappa har gjort.
Kanske när de är vuxna och har egna familjer då kan min man eller jag berätta att pappa har gjort ett misstag eller hemligt mot mamma...Vi anser nu att dessa donatorbarn är inte halvsyskon till våra barn. Dessa barn är i andra främmande familjer. De kommer inte ha syskon känsla för våra barn eller de andra donatorbarn som uppkommit i andra familjer. Alla kommer växa upp med annan kultur och värderingar etc. Hur tänker ni kring mitt resonemang?
Ibland behöver man hjälp, ibland får man använda donatorer för att lyckas få barn osv. Mina barn, nu tonåringar, är helt trygga i att man kan få barn på flera olika sätt. Naturliga vägen, donation, adoption eller till och med familjehem kan vara ett sätt att få en familj med barn. Svårare än så behöver det inte vara att förklara för dina barn.
Du skriver att de aldrig kommer förstå deras pappas val. Det har du ingen aning om för du vet inte vad framtiden bär med sig. Kanske dina barn i framtiden kommer behöva använda donator för att bli mamma och för att du ska bli mormor? Det är inte så att barnlöshet är ärfligt direkt...

Jag vet flera som använt sig av ivf men också donatorer. Det har varit mycket hysch hysch tidigare men många har börjat bli mer öppna med att de behöver hjälp på olika sätt.
Familjer kan skapas och se ut på olika sätt. Ensamstående, två mammor, två pappor, tre föräldrar, bonusföräldrar hit och dit osv. Där ska du lägga ditt fokus på dina barn. Det räcker långt för det kan mycket väl vara en framtid för dem också med kompisars familjer och så vidare. Då är det inte konstigt längre om en ny kompis har två mammor och en bonuspappa eller liknande. Lika naturligt som att en kompis i framtiden kanske berättar att han har en biologisk pappa men att det är "Krille" som är min riktiga pappa, det vill säga den kompisen växt upp med.
De kommer att vara biologiska halvsyskon vad du/ni än säger, däremot behöver de inte ha en relation. Dock är inte en uppväxt eller gener enbart miljö utan även arv. Ibland kan halvsyskon vara mer lika i sätt och stil än helsyskon. Beroende på vad man ärver.
Någon gjorde en jämförelse med adopterade och det är nog en ganska bra jämförelse för dig att se det så. Det finns adopterade som växer upp i familjer och är fullkomligt nöjda med det. De vill inte veta något om deras ursprung eller biologiska familj. Sedan finns det de som vill se likheter, de som vill se var vissa gener kommer ifrån osv.
Om du tittar på dina egna barn, visst är det kul att se deras gemensamma drag och likheter, se vad de fått från dig och vad de fått från pappan? En del bryr sig inte, andra uppskattar det jättemycket. Precis så är det i både biologiska familjer som donatorsfamiljer och adoptivfamiljer.
Det är ingen som i dagsläget kan säga vad lilla bebisen Svante tänker göra om 18 år. Om han kommer vilja söka upp sin biologiska pappa eller inte.
Anonym (Mimi) skrev 2025-05-10 17:26:32 följande:
Varför ska föräldrar till donatorbarn ha ett intresse att göra dna test och söka halvsyskon till sina barn? Görs det? Låter inte klokt i mina öron. På kliniken sa de att föräldrar som blir godkända för donation blir godkända av läkare och psykolog/kurator.
Dessa föräldrar bör anse att det är de som är föräldrar till detta barn.
En donator har inga rättigheter och skyldigheter gentemot dessa familjer. Donator är bara en donator har de sagt till oss på kliniken. Så dessa föräldrar får inte heller lära ut sina barn att det finns en annan pappa där ute. Utan att de har fått hjälp via en man som varit snäll och donerat via klinik.
Låter sjukt i mina öron att ens säga att en donator är pappa eller mamma. För det är dem inte. De kommer aldrig ärva donatorns namn.
Det jag kan tänka mig att föräldarna gör DNA-test för det är om det upptäcks någon ovanlig genetisk sjukdom, där kan det vara bra om även dina barn får reda på en ev ärftlighet. Även om din man idag inte har några kända genetiska sjukdommar så kan de dyka upp senare eller via ett barn. Det händer även i familjer som din.
Det är självklart att de föräldrar som är föräldrar till donatorbarn anser att de är föräldrar till sina barn. Det måste du ändå förstå själv någonstans. De vet också att donatorn inte är någon skyldighet eller att barnen kan komma och kräva arv eller liknande. Det är självklart att de inte säger att du har en annan pappa. Det som de kan säga är att det finns en man som gav ett frö till mamman för att det skulle bli ett barn (eller nåt liknande, har läst en sådan förklaring i en artikel någonstans). För barnet var det helt okej!
Donatorn blir ju inte pappa-pappa utan biologisk pappa. Den som generna kommer ifrån.
Anonym (Mimi) skrev 2025-05-10 21:05:00 följande:
Varför ska det vara så viktigt att söka syskon när man är typ 12? Varför kan inte deras föräldrar stödja dem på olika sätt så att de får en trygg uppväxt. Det är ganska störande tycker jag om andra barn kommer och lägger sig i andras familjer när man har tillräckligt mycket att göra och vara upptagen med.
Fast pappa är en donator inte. Säger du till dina barn att de har en annan pappa?
Ja absolut det kan räcka med en träff och sedan behöver man inte ha kontakt.
Min man kommer vara närmare 60 år när dessa barn dyker upp. Kommer han orka springa efter dem och vara pappa?!
Ja det är väldigt lite pengar de får. Så det är sprida generna samt stoltheten han har som motiverade honom. Att han ska känna sig typ viktig..
Återigen handlar det inte om att det är viktigt att söka syskon när man är 12 år. Det kan handla om att man är nyfiken på var drag kommer ifrån, vilka gener man fått osv. Det kan komma senare i livet.
Det handlar inte om att komma och lägga sig i andra familjer Det är du som låst dig vid det. Det kan handla om att vet mer om sin biologiska bakgrund. Men det är inte alla som vill veta. Deras föräldrar gör nog allt för att ge dem en trygg uppväxt, det ska du nog faktiskt veta. Precis som du - utan minsta utredning av läkare, psykolog osv också gör för dina barn. Men ibland händer livet - även för den tryggaste av alla familjer som gör att saker och ting ställs på sin spets. Det kan du själv vittna om.
Detta blev ett väldigt långt inlägg, ber lite om ursäkt för det, men kände att du behöver hjälp med att bolla tankar på olika sätt för att du har låst dig vilket är fullkomligt förståeligt. Säger inget annat om det.
Det kommer ta tid att landa i detta. Oavsett vad som händer i framtiden med din man och din familj. Fokusera på dina barn och ta hand om dig själv. Du kan inte ändra historien men du kan påverka framtiden och gör det på ett bra sätt ur både ditt och kanske framförallt dina egna barns perspektiv.