• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • Dr Mupp

Knytkalas eller bara bjud på lite enkel gräddtårta med saft. Det ät ju sällskapet som är det viktiga. Min studentmottagning bestod av saft, kaffe, gräddtårta och lite bullar och kakor. Hemresan gjordes i gamla skruttiga bilen, men med stora björkslanor som stack upp genom de öppna fönstren. Klart jag också hade velat ha en jättebrakfest men med lågavlönade föräldrar så fanns inte pengarna till det. 

I vilket fall som helst, grattis till studenten.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym

Ts. jag känner igen mig lite. När jag tog studenten så fick jag en mössa och en klänning. Kunde inte gå på balen, studentmiddagen eller någon studentfest för vi hade inte råd helt enkelt.

Men vet du vad? Jag överlevde ändå och idag har jag bra ekonomi och ett bra jobb. Idag kanske det känns superjobbigt att du inte får det du velat ha för din student, och visst kan man tycka att dina föräldrar borde satt dig först. Men samtdigt så går du ut i vuxenlivet nu och får göra det som är bäst för DIG.

Så mitt förslag är att du antingen försöker låna ihop lite pengar för att baka en kaka, eller ställer in och hänvisar till dina föräldrar. Det är ju bara de närmaste som ska komma så de förstår säkert att detta inte är något du kan styra över.

• Acelise
    Anonym skrev 2012-06-07 14:35:46 följande:
    Ts. jag känner igen mig lite. När jag tog studenten så fick jag en mössa och en klänning. Kunde inte gå på balen, studentmiddagen eller någon studentfest för vi hade inte råd helt enkelt.

Men vet du vad? Jag överlevde ändå och idag har jag bra ekonomi och ett bra jobb. Idag kanske det känns superjobbigt att du inte får det du velat ha för din student, och visst kan man tycka att dina föräldrar borde satt dig först. Men samtdigt så går du ut i vuxenlivet nu och får göra det som är bäst för DIG.

Så mitt förslag är att du antingen försöker låna ihop lite pengar för att baka en kaka, eller ställer in och hänvisar till dina föräldrar. Det är ju bara de närmaste som ska komma så de förstår säkert att detta inte är något du kan styra över.
    Faktiskt. Det är sjukt viktigt när man är mitt uppe i det, och självklart ska det vara så.
    Men redan dagen efter har det liksom blekat. Och då ligger du före alla andra, då du har en streetsmarthet och en känsla för saker som inte dina kompisar har.
    Du kommer klara dig bra! 
  • Mariohn
    Anonym skrev 2012-06-07 14:35:46 följande:

Precis. Det viktiga är inte att bli bjuden på en massa. Det tror jag inte att någon tycker! De kommer för att fira dig på en stor dag i ditt liv TS. De tar säkert gärna med sig till ett knytkalas. De är ju dina vänner? 
  • Fridayyy

Hur många gäster är det? Jag tycker nog att din mamma är väldigt okänslig. De borde inte köpt en TV, det kan man ju nästan få gratis nu när ingen vill ha tjock-tv. Det kan ju inte kosta många kronor att baka en tårta, ex pinocciotårta. Och kaffe och drickaback till det.

• eembla

Du har ingen annan släkt eller vänner som kan hjälpa dig?
    Sen kan du ju baka eget fikabröd, tårta och sånt :) gör pastasallad som mat, det är enkelt och inte alls speciellt dyrt.

• Anonym

Mina föräldrar hade råd men de brydde sig inte tillräckligt mycket för att ens fixa ett plakat eller komma till skolan. När jag sa att jag tar studenten så svarade de bara "vad roligt", men mer än så var det inte. Roligt när alla klasskompisarna sprang ut och hade sin familj där medan jag inte hade någon. Så jag förstår dig TS...  Kan du inte slå ihop din mottagning med en väns? Och kanske låna lite av dom eller av en släkting?

• Petrellie
    Anonym skrev 2012-06-07 14:45:57 följande:
    Mina föräldrar hade råd men de brydde sig inte tillräckligt mycket för att ens fixa ett plakat eller komma till skolan. När jag sa att jag tar studenten så svarade de bara "vad roligt", men mer än så var det inte. Roligt när alla klasskompisarna sprang ut och hade sin familj där medan jag inte hade någon. Så jag förstår dig TS...  Kan du inte slå ihop din mottagning med en väns? Och kanske låna lite av dom eller av en släkting?
    Jag blir så jäkla ledsen när jag läser det här. Jag önskar jag hade varit där med det fetaste plakatet i hela världen. Jag är inte så mycket för cyberkramar men dig vill jag ge en.
  • Anonym

Ja, fira ihop med en vän, det tycker jag var ett bra förslag!
  • Anonym
    Så var det för min sambo också. Bedrövliga föräldrar det finns.
Svar på tråden Ingen studentmottagning :(