• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • Celes
    nevermind skrev 2012-06-07 20:56:13 följande:
    Men hur FAN kan se köpa ny tv istället för att ha en studentmottagning???!!!! Jag blir så ARG!!!

Försök låna pengar och ordna själv. Föräldrarna behöver inte komma tycker jag. Du bjuder ju vem du vill.
    Absolut. Ha en trevlig fest utan pucko-päronen.
  • Anonym (Hmm)
    Tigern86 skrev 2012-06-07 20:45:42 följande:
    Shit hoppas det där bara är påhittade summor? eller så måste du bo i någon byhåla eller något? för dom där priserna? jisses!

balen/studentmiddagen: Dom flesta av oss som va med på den hade samma kläder som vi skulle ha på studenten,då denna föll in rätt tight på våran student. vi hade då en via skolan och en via någon skolförening på någon krog i stan.

Kläder för mig: 0 jag hade tur som hade syrrans ex jag kunde låna av       

Mat: 500????!!!!!! Vi betalade 50spänn, och då ingick fördrink,massa kallskuret,3 olika varmrätter och efterrätt till maten ingick då 2 glas vin alt 2 öl

hade man valt någon lokal skolförenings tillställning,hade man för samma sak betalat mellan 2-350 spänn.    

limo? WTF? här kom vi alla i olika bilar, allt från gamla 740is till någon med bättre ställt som kom med en BMW eller något.

fixa håret ute?! det har man väl någon släkting alt kompis som kan göra? alt få fram ett fast pris om man e flera som kmr?

Studenten:

kläder samma sak där lånade 0kr

500 spänn för studentflak? nu hade vi turen att vi gick transport o kunde använda skolans bilar. vi betalade 40spänn var(32elever) för att täcka upp lite blommor osv + betala våran DJ vi hade på flaket. men har aldrig hört talas om någon klass som behövt betala 500/person för ett flak?

studentmössa: 1000spänn?!!!!! är den gjord i guld? vi betalade typ 500 max 600 för ett paket om 1 studentmössa med tryck fram o bak,visselpipa,sverigeband,T-shirt,Boxershorts(tro sor till tjejerna då) och ett champagneglass i plast. så 1000spänn? wtf?!

400spänn för plakat? vissa gör dom själva(vilken min familj alltid gjort,och som vi gjorde till brorsan) men har aldrig sett så dyrt? runt 200spänn brukar dom flesta ta för ett normalstort plakat med bild o text på  

Och nu valde jag helt enkelt att inte ha någon mottagning,utan vi firade alla tillsammans ute på krogarna på kvällen långt in på natten :)    

Dom hade bal på grand för hela skolan då inträde och mat och dryck kostade 500kr för alla elever. Hon ville fixa håret och gjorde det för egna pengar samma sak med limousin. Mamma frågade om hon ville åka en väns raggarbil men dom skulle åka limmo. Hon betalade det själv. Jag skrev att jag inte vet exakt om du läser igen ex ang PLAKATET Flört
  • Anonym (Hmm)
    Tigern86 skrev 2012-06-07 20:45:42 följande:
    Shit hoppas det där bara är påhittade summor? eller så måste du bo i någon byhåla eller något? för dom där priserna? jisses!

balen/studentmiddagen: Dom flesta av oss som va med på den hade samma kläder som vi skulle ha på studenten,då denna föll in rätt tight på våran student. vi hade då en via skolan och en via någon skolförening på någon krog i stan.

Kläder för mig: 0 jag hade tur som hade syrrans ex jag kunde låna av       

Mat: 500????!!!!!! Vi betalade 50spänn, och då ingick fördrink,massa kallskuret,3 olika varmrätter och efterrätt till maten ingick då 2 glas vin alt 2 öl

hade man valt någon lokal skolförenings tillställning,hade man för samma sak betalat mellan 2-350 spänn.    

limo? WTF? här kom vi alla i olika bilar, allt från gamla 740is till någon med bättre ställt som kom med en BMW eller något.

fixa håret ute?! det har man väl någon släkting alt kompis som kan göra? alt få fram ett fast pris om man e flera som kmr?

Studenten:

kläder samma sak där lånade 0kr

500 spänn för studentflak? nu hade vi turen att vi gick transport o kunde använda skolans bilar. vi betalade 40spänn var(32elever) för att täcka upp lite blommor osv + betala våran DJ vi hade på flaket. men har aldrig hört talas om någon klass som behövt betala 500/person för ett flak?

studentmössa: 1000spänn?!!!!! är den gjord i guld? vi betalade typ 500 max 600 för ett paket om 1 studentmössa med tryck fram o bak,visselpipa,sverigeband,T-shirt,Boxershorts(tro sor till tjejerna då) och ett champagneglass i plast. så 1000spänn? wtf?!

400spänn för plakat? vissa gör dom själva(vilken min familj alltid gjort,och som vi gjorde till brorsan) men har aldrig sett så dyrt? runt 200spänn brukar dom flesta ta för ett normalstort plakat med bild o text på  

Och nu valde jag helt enkelt att inte ha någon mottagning,utan vi firade alla tillsammans ute på krogarna på kvällen långt in på natten :)    

Ta det lungt, jag skrev cirka pris på studenten då jag inte har en aning jag har inte betalat det! Utan hon ... inte jag ... jag vet inte exakt pris. Andas.. Efter mottagningen ska hon ut med kompisar på krogen också, LÅNG IN PÅ NATTEN ANTAGLIGEN MED Flört
  • KimPossible

Vill man som tonåring lägga till eget förtjänade pengar är det så klart helt ok. Sen kan man ju tycka att det är synd att ungarna ska "behöva" det för att platsa i gänget, såklart. Det känns inte bra det heller.

Nu var ju fokus på någon som faktiskt blir bortprioriterad av sina föräldrar, och det tycker jag är under all kritik.

No offence, jag tror de flesta av oss i den här tråden är ense vad gäller grundfrågan. 

• Anonym

vilka jävla idioter till föräldrar du har som prioriterar tv istället för din mottagning..

beställ all mat på nätet i dina föräldrars personnummer så får de en fet räkning om en månad som de får betala bäst de vill. www.mathem.se skickar ut faktura, tror de flesta andra mataffärer på nätet gör det också.

Önskar jag kunde hjälpa. Vart bor du? Hjälper dig gärna att fixa en paj, tårta, bullar eller liknande.

• Anonym

Mina föräldrar hade det också dåligt ställt när jag växte upp. Oftast fick mina föräldrar mitt studiebidrag så att familjen kunde klara sig. 

Vi hade ingen mottagning hemma. Vi hade inte råd och jag skämdes. Jag såg till att ett plakat köptes in så att mina föräldrar kunde stå där vid skolan när jag sprang ut.

Jag letade länge efter en billig vit klänning som jag tyckte om. Men det fanns ingen som jag gillade. En vecka innan studenten så hittade jag en ful vit klänning på Lindex som såg ut att kunna ha på studenten. Jag hatade den klänningen men det var något jag hade råd med.

Att dina föräldrar inte planerar något och inte ens pratade med dig om hur vi ska kunna spara ihop till kostnaderna för studenten visar på att de är dåliga föräldrar som du inte kan lita på.

När du får barn så vet du redan nu att du inte kan lita på dem. De kommer inte att engagera sig i dina barn.

Jag hoppas att du får en bra studentdag i alla fall. Kan du inte ringa runt till släktingarna och fråga om de kan hjälpa till att betala lite till ett plakat och om de kan stå utanför skolan och vänta på dig. 

• Anonym (Hmm)
    KimPossible skrev 2012-06-07 21:18:39 följande:
    Vill man som tonåring lägga till eget förtjänade pengar är det så klart helt ok. Sen kan man ju tycka att det är synd att ungarna ska "behöva" det för att platsa i gänget, såklart. Det känns inte bra det heller.

Nu var ju fokus på någon som faktiskt blir bortprioriterad av sina föräldrar, och det tycker jag är under all kritik.

No offence, jag tror de flesta av oss i den här tråden är ense vad gäller grundfrågan. 
    Hon tjänar egna pengar ja. Hon gjorde det för att hon ville det och gjorde inte för att platsa i "gänget" då det inte finns något. Hon ville göra det för att hon ville det helt enkelt. Alla prioriterar vi olika saker och hon tyckte väll det var en rolig grej att klä upp sig jätte fint och åka limmo och skit för en kväll. Hennes val Glad
  • Anonym (Hmm)
    KimPossible skrev 2012-06-07 21:18:39 följande:

Håller med... därför tycker jag att folk kan sluta hoppa på det jag skrev då jag ville lägga fokus på att det är sjukt hur mycket pengar som ändå faktiskt läggs ner på detta helt utan att det egentligen behövs. Peace!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hmm) skrev 2012-06-07 21:21:02 följande:
    Hon tjänar egna pengar ja. Hon gjorde det för att hon ville det och gjorde inte för att platsa i "gänget" då det inte finns något. Hon ville göra det för att hon ville det helt enkelt. Alla prioriterar vi olika saker och hon tyckte väll det var en rolig grej att klä upp sig jätte fint och åka limmo och skit för en kväll. Hennes val Glad
    Hon är dessutom 20, har gått om och har gött med pengar då hon jobbar varje helg på nätterna och på lager på kvällar OB  och pluggar Duktig tjej det där Drömmer
  • Frökenolson
    Anonym skrev 2012-06-07 21:23:10 följande:
    Kanske lite elakt att planera en överaskningsfest, och samtidigt be TS själv ringa till alla och lämna återbud...?

mycket elakt, men man kan ju hoppas.. alternativet är ju att de är egoistiska rötägg till föräldrar som inte kan försaka något för sitt eget barns skull..
Svar på tråden Ingen studentmottagning :(