• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • Anonym (singelmamma)
    elmadumle skrev 2012-06-07 22:10:13 följande:
    Det behöver inte kosta massor heller att ordna studentmottagning, vi hade smörgåstårta och tårta till kaffet när dottern tog studenten förra året. Det som kostade mest pengar var mössan, kläder och skor till studenten samt balklänningen och håret till balen. Dessutom kostade balen 300 kr.
    Hoppas det löser sig för dig ts.
    Köpte ni hår till balen?

Som flera skrivit;   studentskorna kan hjälpa varandra med eventuella håruppsättningar -  det kan bli några trevliga timmar av gemenskap.
  • Nape

Min student:

Jag köpte den billigaste klänningen jag hittade och hade gamla skor till.

Mamma och styvfar hämtade mig i deras vanliga bil. "Hoppa in, skynda dig, snart blir det trafikstockning och vi vill hem fort."

Precis innan vi kom fram: "Du, jag köpte bara en liten glasstårta. Det är ändå ingen som kommer."

Jag fick i alla fall ett tunt guldhalsband (199:- på Guldfynds rea). Hela släkten hade skramlat? (Får inte ihop det. Vi är en STOR släkt. Har de skickat mynt på posten?)

Jag stack ut och hade i alla fall roligt den kvällen.

Fyra år senare tog min kusin studenten. Min mamma var med(!) och fixade mat och donade innan. Kusinen hämtades enligt konstens alla regler och det var många gäster. Överdådig present, min mamma lade 500:- och ville ha samma summa från mig till presenten.

Och, som kronan på verket- efter cirka en timme, såg hon stolt på min kusin och utbrast "Åh, tänk att du tog studenten. Den första i vår släkt i Sverige!"

Sånt här sitter kvar faktiskt. Inte så jag ligger i fosterställning och gråter om nätterna. *s* Men visst fan har jag känt mig bortglömd och inte lika mycket värd som andra.

TS- ring din farmor, moster, faster, kusin. Be om hjälp  till en knytis! Det kan bli hur mysigt som helst! Det är inte viktigt VAD man äter, men att man är några stycken som faktiskt firar DIG.

Ha en underbar student! Du är värd att firas!

• Anonym

Knytkalas är en bra idé.

Men TS, jag känner verkligen med dig. Det är så himla trist när ens föräldrar så tydligt prioriterar allt utom sitt barn. Hoppas du har andra runt omkring dig som kan visa dig uppskattning. Kram. 

• Anonym (H)

Fy vad tråkigt TS, tycker att det är rent av elakt att du ska ringa runt till de som är bjudna. Nu vet jag inte om det är någon på skolan som känner till din situation. Men min mamma jobbar på en gymnasieskola och hon har via majblomman hjälpt en hel del elever som har haft en liknande situation. Hjälpt dem att handla examenskläder osv. Tycker inte att det skulle kunna vara helt orimligt att du skulle kunna få hjälp med ett bidrag till mat och dryck till din studentuppvaktning. Ta kontakt med skolan om de kan hjälpa dig, alternativt till majblomman direkt eller kyrkan.

• Anonym (spara)

Jag tycker som så att vill man ta studenten med allt det innebär kan väl den blivande studenten själv börja att spara i tid?

Jag fattar inte detta jippo kring studenten. Själv tog jag studenten mitt i vintern (januari) då jag gick hälso-och sjukvård för att bli undersköterska. Jag var en av många syskon till en ensamstående mamma och förväntade mig inget. Jag hade ingen mottagning och fick inga gåvor. Det var inget jag beskyllde mina föräldrar för eftersom jag själv inte hade någon lust att fira. Tio år senare tog jag studenten på nytt efter att ha läst in treårig linje med samhäll- och humanistisk inriktning. Jag hade ingen fest eller firade då heller.

Jag menar inte att jämföra mig med TS, alla människor är olika och har olika behov och önskemål. MEN jag reagerar  starkt på att det ska kosta en massa pengar att ta studenten och att det alltid förväntas vara föräldrarna som ska betala kalaset. Varför kan inte studenterna själva börja spara i förväg när de vet att det är så kostsamt och att föräldrarna kanske inte har råd?

Svar på tråden Ingen studentmottagning :(