• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • Anonym (kram)

Vad trist det låter, speciellt som det är viktigt för dig, och sedan att du ska behöva ringa runt och avstyra det hela själv. Som andra sagt behöver det ju inte heller kosta någon stor summa om man bakar själv och kokar kaffe/te, mat och dryck kan ni ju strunta i.  Kram  på dig, TS.

• Anonym (kram)
    Petrellie skrev 2012-06-07 15:00:53 följande:
    Eller så kunde du fattat vad jag egentligen menade istället för att påpeka något så onödigt.
  • Anonym

Jag var i samma sits för ca tio år sedan. (Hjälp vad tiden går!)

Hade inga egna pengar och mamma och pappa kunde inte hjälpa till. Hade vit skjorta (kostade kring 100 kr på HM) och vanliga jeans och skor. Blev ingen student-mössa och inget foto heller. Vi (mamma, pappa, jag och pojkvännen) hade fika hemma efter -- det var allt.

Vet inte vad jag kan säga men det blir bättre sen! Allt känns stort just nu, men detta kommer spela liten roll senare i livet. Jag tröstar mig med att de flesta nog inte minns sin student-dag i alla fall!

Jag hoppas dock att allt ordnar sig!

Kram.

• Anonym

Jag tycker egentligen att det är ganska fånigt att fira "Studenten" idag, eftersom det inte handlar om några studentskrivningar längre - det togs ju bort på 1960-talet. Utan även de som går enkla (jag menar akademiskt enkla) praktiska program med halvbra betyg säger ju att de "tar studenten" idag. Så egentligen är det ingen stor grej, och absolut inte "livets lyckligaste dag" - det vore väl sorgligt om man aldrig skulle prestera eller uppleva något större! 

Jag skulle nog trycka på att jag inte är intresserad av någon mottagning, för att jag inte tycker att det är något märkvärdigt att fira, helt enkelt. Kanske kan du sjukskriva dig på själva avslutningsdagen, så att du inte blir den enda som inte har mössa och vita kläder..? Och så att du slipper lomma hem ensam när andra blir hämtade..?

Sedan tycker jag också att dina föräldrar har prioriterat galet, i och med att det här var viktigt för dig...    

• förstapyret

Jag hade ingen mottagning efter min student då det faktiskt kostar med kläder, blommor o annat också.
    Ja valde att fira med mina vänner på dagen utan nått som kostade utan vi njöt bara av varandra, att skolan va slut och att prata om framtiden. Sedan åt jag en god middag med mina föräldrar, syskon o pojkvän hemma.
    Förstår faktiskt inte varför de ska va massa massa massa hela tiden. 

• förstapyret

Kanske ska säga också att det var dumt av dina föräldrar att först säga att det var okej sedan inte.. Så menar inte nått dumt alls emot dig!

• Anonym (gelehallon)
    Anonym skrev 2012-06-07 17:17:27 följande:
    Jag skulle nog trycka på att jag inte är intresserad av någon mottagning, för att jag inte tycker att det är något märkvärdigt att fira, helt enkelt. Kanske kan du sjukskriva dig på själva avslutningsdagen, så att du inte blir den enda som inte har mössa och vita kläder..? Och så att du slipper lomma hem ensam när andra blir hämtade..?

Sedan tycker jag också att dina föräldrar har prioriterat galet, i och med att det här var viktigt för dig...    
    Men TS har ju mössa och vita kläder, står det i första inlägget. Hon behöver fixa ihop lite käk och dricka till gästerna bara.
  • Wittra
    Anonym skrev 2012-06-07 17:17:27 följande:
    Jag tycker egentligen att det är ganska fånigt att fira "Studenten" idag, eftersom det inte handlar om några studentskrivningar längre - det togs ju bort på 1960-talet. Utan även de som går enkla (jag menar akademiskt enkla) praktiska program med halvbra betyg säger ju att de "tar studenten" idag. Så egentligen är det ingen stor grej, och absolut inte "livets lyckligaste dag" - det vore väl sorgligt om man aldrig skulle prestera eller uppleva något större! 

Men driver du med oss eller? Du tipsar alltså seriöst om att sjukskriva sig och hålla sig borta? För att TS föräldrar så jävla lata att de inte ens kan skramla ihop till en tårta och lite saft?!

Skrikandes

Jag blir helt vansinnig när jag läser om sådant här. JA man kan ha det jättedåligt ställt men herregud, vi pratar tårta. Går att baka hemma. Vi pratar om saft/cider, finns urbilliga varianter. Vi pratar om plakat ( går faktiskt att ta en bit kartong själv och skriva på! Det har både jag och min bror fått, de var jättefint målade och hemgjorda! 

men TS föräldrar väljer att köpa mobiler eller TV o annan skit framför att fira att sitt barn går ur gymnasiet. Fy fan! Att man inte åker utomlands, köper dyra märkeskläder, etc är väl en sak men att fira sina barns student/examen och deras födelsedagar + jul anser jag vara det minsta man kan göra för sina barn.

och har man inte ens råd med detta, ja då ska man fasen inte heller ha nån ny mobil!!!           
  • Sara 191

stackars dej Ts, jag förstår att du är väldigt ledsen!
    Men snälla plugga vidare bli akademiker på hög nivå och res dig ur elden.

när du sedan om du vill, får barn. så kan du ge dom allt det du saknat och sååååå mycket mer därtill. 

Svar på tråden Ingen studentmottagning :(