• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • riboflavin
    Anonym skrev 2012-06-07 14:50:38 följande:
    Så var det för min sambo också. Bedrövliga föräldrar det finns.
    Usch, man blir ju ledsen när man hör sånt här. Mina föräldrar betalade iofs inget till min student, men jag hade ju bott hemifrån i flera år och försörjde mig själv. Men visst fasen kom de och syskonen med plakat och hela baletten...
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • slutatsnusa
    Petrellie skrev 2012-06-07 14:42:41 följande:
    Men du, jag skulle gärna köpa lite studentlitteratur av dig till min äldsta. Maila mig om vilka böcker du har.
    hur tänker du nu?
    antingen har ts gått i en kommunal skola och då fått böcker från skolan (finansierat via skattemedel) eller så har hon gått i en friskola och där får de knappt någon litteratur (även det finansierat via skattemedel...)
    så det finns ju inget att sälja.
    det är när man börjar högskola/universitet man köper egen litteratur.

tråkig sits ts! jag tycker att dina föräldrar borde fixa en mottagning för dig. det behöver som sagt inte kosta så mycket med hembakat och kaffe/saft.
    har inga andra idéer än att du ber dina släktingar ta med som någon ovan redan föreslagit.
    lycka till!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-07 14:52:22 följande:
    Ni som erbjuder er i tråden, tänker ni inte på att hela tråden kan komma att tas bort? TS kanske inte har läst den än och så försvinner den och alla råd och tips som andra har skrivit är borta...
    Moderatorn tar inte bort hela tråden utan bara de inlägg som bryter mot reglerna. TS har inte bett om några pengar och har därför inte brytit mot några regler heller.
  • Petrellie
    slutatsnusa skrev 2012-06-07 14:54:20 följande:
    hur tänker du nu?
    antingen har ts gått i en kommunal skola och då fått böcker från skolan (finansierat via skattemedel) eller så har hon gått i en friskola och där får de knappt någon litteratur (även det finansierat via skattemedel...)
    så det finns ju inget att sälja.
    det är när man börjar högskola/universitet man köper egen litteratur.

tråkig sits ts! jag tycker att dina föräldrar borde fixa en mottagning för dig. det behöver som sagt inte kosta så mycket med hembakat och kaffe/saft.
    har inga andra idéer än att du ber dina släktingar ta med som någon ovan redan föreslagit.
    lycka till!
    Eller så kunde du fattat vad jag egentligen menade istället för att påpeka något så onödigt.
  • sagakarlsdotter

Fy fan! Mina föräldrar hade det också väldigt knapert när jag var i studentåldern, men när de fattade att jag verkligen ville att det skulle vara lite fest och firande samlade mamma tillsammans med släkten ihop till lite tårta, några flaska bubbel och lite plockmat. Klänning och mössa hade jag sparat ihop till själv, så det fanns redan. Jag fick till och med en present, ett smycke som jag vet sved i plånboken för mamma och pappa  även om det inte var något extravagant. Det som värmde mest just den dagen var just att de ansträngde sig SÅ trots sina små marginaler. Blir så ledsen när jag läser att dina föräldrar prioriterar annat.

• slutatsnusa
    Petrellie skrev 2012-06-07 15:00:53 följande:
    Eller så kunde du fattat vad jag egentligen menade istället för att påpeka något så onödigt.
    ?
  • zemer

Usch va tråkigt! Förstår inte hur föräldrar kan göra så mot sina barn.. Okj att man inte har pengar men man kan göra nått i alla fall! Min pappa hade inga pengar alls när min bror tog studenten, visst hade han 3 år på sig, men svårt att spara när varje månad är en kamp. Jag hade flyttat hemifrån då och jobbade lite grann, så jag köpte hans kostym på rea på dressman, fixade ett plakat och nått att hänga runt halsen. Tillsammans med mina kompisar gjorde vi smörgåstårta och vanlig tårta + kaffe och dricka. Det gick inte på jätte mycket, men min bror fick en trevlig student och kunde sen gå ut och festa med kompisarna. Jag skjutsade även på natten. Min pappa slet arslet av sig för att jag skulle få en bra student (men då hade han sambo som hjälpte till) ville bara tillägga det :)

Om du bodde i samma stad eller i närheten så hade jag gärna bakat en tårta och kommit och fira dig!

• Lavish
    Mariohn skrev 2012-06-07 14:10:39 följande:
    Vilka jävla as till föräldrar du verkar ha. Kan du inte förklara det för dina nära och kära och försöka få ihop ett knytkalas? Det är väl ändå människor som bryr sig om dig och förstår? 
    Jättebra förslag faktiskt! Prova den eller ring någon annan släkting eller vän och fråga om du bara kan få låna 500-1000 kronor så att du kan fixa lite pastasallad och blandsaft.

Jag blir faktiskt riktigt arg och besviken på dina föräldrar å dina vägnar. Det är en sak om de verkligen inte har råd (vilket ska mycket till för att man inte ska kunna spara till). Men då borde de ha vetat det redan när de lovade dig en mottagning. Då borde de ha sagt att det inte gick eller att du tyvärr måste fixa pengarna själv.  Dom trodde uppenbarligen då att de skulle ha pengar, så vad fan har de gjort av pengarna till din mottagning nu? Och sen som grädde på moset att de tycker DU ska ringa runt och förnedra dig och berätta att det inte blir något.

Riktigt, riktigt uselt gjort av dem.
  • Anonym (Elin)

Det dina föräldrar gjort är inte ok. Som barn i fattiga familjer blir man expert på att dölja, ursäkta föräldrarna och täcka upp. Den här gången ska du inte acceptera det dina föräldrar bestämt. Visst är du över 18 år med? Nä, även om det inte blir en påkostad mottagning så kan man alltid baka lite själv, be om hjälp från någon släkting osv. Huvudsaken är att du blir uppmärksammad vilket du förtjänar. Det behöver inte kosta mycket. I värsta fall får  man låna några hundralappar som du lovar betala tillbaka vid första jobbet du få. Lycka till och grattis till studenten!

• Alltiallo

Känner igen mig i dig.
    Har fått klara mig själv & "nöja" mig hela mitt liv.
    Tänker inte skämma bort mina barn för det men såna här saker,
    är riktigt viktiga & följer med en & sånt skall ej fattas mina barn.
    Jag struntade helt i allt vad delta vid min student innebar =(
    Låtsades att det var enligt mig löjligt men ville bara dölja att den dagen ej var viktig eller jag prioretad utav min familj.. Så här sitter man utan att man tagit studenten..

Visst har man klarat sig ändå men inget kul alls.
    Önskar & hoppas det löser sig så du kan få njuta & bli firad.
    Din släkt borde kanske veta hur din familj är.
    Så det kanske ej är så oväntat att just du ej tas om hand om.
    & du kan bli firad ändå knytis eller vad som..

Bara så du VET DU är inte  mindre värd eller duktig,
    du har bara jäkla dåliga förutsättningar!!

Grattis i förskott & lycka till..

Svar på tråden Ingen studentmottagning :(