Blir ledsen för din skull TS. Så trist att dina föräldrar inte kunnat förbereda sig lite med tanke på att de i flera år vetat att du ska ta studenten. Så dyrt behöver det inte vara....
Men jag kan känna igen mig i det hela, fast än mer egentligen i att ha en förälder som inte ens vill delta eller göra något för att fira en. Delvis utifrån att det på hennes tid, eller snarare i hennes rätt dysfunktionella familj, inte firades så stort alls....(min egen familj är också rätt dysfunktionell ska väl sägas - p.g.a min mamma)....
Min mamma är ensamstående och ville inte heller varken hjälpa till eller betala för något egentligen.
Balen insåg jag att jag inte skulle kunna gå på, alla vännerna skulle dit. Jag själv fick förklara att det hade jag inte råd med - och jag var faktiskt helt okej med det även då. Om man inte har råd så kan man inte bara göra saker, det visste jag redan då, även om det så klart kändes lite trist. Men inte hela världen. Men mina vänner ville väldigt gärna dela balupplevelsen med mig vilket resulterade i att mina närmsta 5 väninnor på gymnasiet en dag kom med ett underbart, hemmagjort kort med glada önskningar och roliga kommentarer och däri hade de lagt varsin 100-lapp så att jag hade inträdet till balen (alla biljetter kom med +1 plats).
Mammas väninna gav mig i studentpresent, i förväg under våren, en slant så att jag kunde köpa mig en balklänning (min kostade runt 1000-lappen). Håret fixade jag hemma, min nuvarande svågers dåvarande tjej hjälpte mig och svågern skjutsade in mig och maken, (som fick ny kostym av sin mamma, dagen i ära - han tog nämligen aldrig studenten själv), till balen i deras gamla saab. Gick finemang och var så fint att ha vänner/familj runt sig som ställde upp när inte mamma kunde/ville.
Maten som vi bjöd på under min studentmottagning, för en sån blev det trots allt tjat om vad allt kostade och hur mkt tid allt tog - jag gjorde hälften av allt förberedande på egen hand med en svärande och suckande mamma till "hjälp", var enkel pastasallad med kassler och ost. Ett gäng exotiska frukter från en billig frukt- och grönthandel och två stora (5l) lådor med det som då var min favvoglass till det. Billigt och gott och jag hjälpte till att betala det hela (om jag inte minns helt fel).
Smycken till studentdagen fick jag av hon som i dag är min svärmor och min svåger. Jag önskade mig ett set med smycken för typ 150-200 spänn från Guldfynd och fick detta dagen före balen och hade dem både då och på studentdagen. En ring med turkosa stenar fick jag av min pojkvän/nuvarande make som matchade min studentklänning, (som var vit- och turkosrandig). Studentklänningen hade jag råd till via de pengar jag fick av min mammas väninna till balklänningen - har ännu båda dessa fina klänningar kvar och jag är 27 år gammal och har faktiskt använt balklänningen 3 ggr om och studentklänningen ännu fler ggr....;)
Studentplakatet gjorde min pojkvän/nuvarande make till mig och jag fick rota, rota, rota bland alla foton därhemma för att hitta några tänkbara alternativ. Mamma orkade eller ville inte det, hon tyckte inte det var nödvändigt alls - det är det kanske inte men det är ändå något som "alla" har och som inte behöver bli nåt dyrt eller svårt projekt att fixa heller och en kul grej den dagen.
På själva studentdagen ringde min mamma flera ggr och skällde på mig och sa att hon inte skulle hinna till mitt utspring för att hon var tvungen att koka massa kaffe till min mottagning och hon ville inte sitta i kö....
Det var några timmar före utspringet hon ringde och hon hade typ 3 timmar på sig efter utspringet innan mottagningen började. Vem bryr sig om inte kaffet skulle vara helt klart tills dess? Det är ju inte det första man dricker....
Min mellansyrra ville med ut och se när jag gick ut, men hon fick inte utan hon fick stanna hemma och passa kaffet som min mamma satte i gång. Mamma kom alltså ut men först efter att jag sagt att hon skulle vara den enda mamman som inte skulle vara där, å andra sidan var hon aldrig ute på mitt gymnasium under de övriga åren jag gick där heller - visste knappt vart det låg....något hon också var den enda föräldern som inte var då jag gick en utbildning där det fanns många trevliga möjligheter och inbjudningar om att få vara med på olika elevprojekt på min skola....
Mamma sa hej och grattis och åkte hem igen, min pojkväns/nuvarande makes mamma med man, pappa med fästmö, hans farmor och farfar, bror med tjej var alla kvar ett tag och hurrade för mig och hans pappa körde mig och två vänner i hans björkris-utsmyckade cab.
Hade det inte varit för den familj jag numera är ingift i hade min student blivit en katastrof kan jag säga, även om själva förberedandet och känslan som jag hade runt det hela än i dag kan ge mig magont när jag tänker på det hela. Det var något jag ville fira och något jag var glad över, men det var så mycket om och men och inte mycket fokus allt på glädjen i det hela. Inte för att mamma inte hade så fett med pengar, utan för att hon bara, som vanligt, satte sig själv i centrum. Hon gnällde, tjatade och gnatade sönder hela den våren om allt och inget runt det hela, kring vad som var möjligt eller vad hon orkade/ville göra - även om jag redan från början sa till henne att jag var beredd att själv gå in och att själv fixa mkt av det praktiska och även betala typ hälften av det.
Vi har ingen kontakt alls i dag, jag och min biologiska mamma, det beror på många andra saker än hennes egocentriska tänkande - även om det också är en central del bland anledningarna till att både jag och mina yngre syskon brutit helt med henne....
Men oh, jag ville egentligen bara berätta att jag vet hur skruttigt det kan kännas TS!
Jag har dock många glada minnen från min student från stunder med mina vänner, att släkt och vänner firade mig, att jag fick uppbackning från annat håll från folk som verkligen såg glädjen i att fira studenten.
Med små medel går det att få ihop en fest, TS jag tycker inte att dina föräldrar har någon god ursäkt att ställa in det hela - särskilt inte när du har insikten om pengafrågan och är villig att möta dem i det och har varit sparsam med vilka du bjuder in, det går ju även att vara "sparsam" valet av vad man bjuder på och borde inte vara så svårt eller dyrt att lösa den biten...