• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • 200512

ja okej, kanske ge henne några timmar till. mitt fel. kände bara så många som vill hjälpa så blir ledsen om hon inte ens ser det.

• sirisdotter
    Kews skrev 2012-06-07 14:24:42 följande:
    Beklagar, men jag tror du kan fixa det om du vill! Det är inte alls farligt att baka eget fika bröd och servera kaffe. Du är den som ska firas så alla kommer följa dig, hoppas du kan lösa och hitta något som kan avleda dina föräldrars nonchalanta gest. Överväg att sälja någon gammal mobil eller så.
  • fairie

Jag har inte läst tråden men jag ser att många erbjudit sig att hjälpa till. Om ingen i Stockholm trätt fram ännu gör jag det gärna! Skriv ett meddelande till mig i sådant fall. Och du TS - ha en underbar student, det är du värd!

• Anonym (Sara)
    Grattis vännen till din student!Skrattande{#emotions_dlg.flower}

Urs vad tråkigt med dina föräldrar. Det bästa du kan göra är att strunta i dem, köra ditt eget race, ordna en egen mottagning och att bestämma dig för att du inte ska göra så mot dina framtida barn!
    Det kan vara svårt att se när man är mitt i alltihopa, men ofta så gör såna här problem och besvikelser att man blir mer självständig, påhittig och får ökat självförtroende, liksom att man klarar saker själv (förutsatt att man tar itu med problemet!) Glad 

Tips på att göra saker billigare:

* Låna klänning av någon eller köp second hand
    * Gör eget fika. En enkel sockerkaka är alltid populärt och gott!
    * Pastasallad är billigt. Kostar max en hundring!
    * Eldorados dunkar saft kostar ca 25 kronor för 3 liter oblandad saft!
    * Be gäster att ta med saker t.ex. ballonger.

Huvudsaken är inte att man ska ha ett pangkalas. Huvudsaken är att du har personer där som du tycker om och som gratulerar dig till din student. :)             
  • Emeliie89

Helt seriöst, jag hade blivit galen! Spelar ingen roll hur dåligt ställt man har det som förälder, man VET att dagar som dessa ska komma och det gör att man kan planera in så att man har råd att fira. Riktigt as till föräldrar verkar du tyvärr ha.

• themix

Jag förstår att du ät otroligt besviken och att det känns skit nu men ta av dig offerkoftan och ring runt till släktingarna och be de ta med en sak var om du inte själv har sparat av studiebidraget till din mottagning. En kan ta med en burk kakor, en annan en liter mjöl och en tredje ett paket kaffe. Sådär, nu kan du ha en alldeles underbar studentmottagning trots att dina föräldrar inte vill hjälpa till. I framtiden önskar jag att du inte litar på deras krafter då de uppenbarligen visat att de inte går att lita på.

Limitless undying love which shines around me like a million suns and callls me on and on across the universe. 💙Lee 2011
  • Gumsegumsan

fy för dina föräldrar ts. de har ju vetat om den här dagen i MINST tre år (oftast går man ju gymnasiet så i princip skulle jag säga att de vetat om det i 19 år snarare) 
    de hade kunnat spara typ 40 kr per månad under din gymnasietid i tre år vilket hade blivit 1440 kr. det hade man kommit en bit på och 40 kr per månad kan så gott som alla lägga undan. (de kan väl sälja sina gamla tv-apparater och mobiler nu när de köpt nya?)

nåja, det är ju lätt att vara efterklok, nu är läget som det är.

vilka har du bjudit in till studenten? Du säger att det bara är de närmaste, kan du inte ta ett prat med dem och förklara läget? med tanke på hur många som erbjuder sig här inne så borde ju dina nära inbjudna gäster kunna tänka sig att hjälpa till efter förmåga kan man tycka. någon kanske kan baka och någon kan fixa en potatissallad osv.

lycka till och grattis till studenten!      

• Anonym (samma här)

Trist med föräldrar som inte prioriterar sina barn. Dessutom behöver det ju inte kosta alls mycket. Folk förstår väl om man bara har råd att bjuda på kaffe och hembakat? Alla kan ju inte ha råd med värsta middan??

Mina föräldrar fixade inget plakat och bara lite fika efteråt för närmsta släkten. Kanske 7-8 pers. Kändes kanske lite trist men det är långtifrån den lyckligaste dan i ditt liv-tro mig. Hur mycket man än firar så har du haft viktigare dagar och kommer definitivt ha i framtiden. Lycka till TS! 

• Tigern86
    Anonym (Hmm) skrev 2012-06-07 18:30:43 följande:
    Jag tycker att det är så sorgligt att det ska behöva kosta så mycket pengar som det gör nu för tiden. Alltså det här med bal och student. Min syster har gått på bal förra veckan och tar studenten i morgon. Kan skriva lite vad det kostat. Hennes vänner har betalt mer än detta. Vist man kan ta bort ex fixa håret och göra det hemma. Men hur många gör det nu för tiden? Telefonerna går på högvarv på frisör salongerna och studenter forsar in en efter en. Jag vet att det är folk som säger att "jag VILL inte gå det är endå tråkigt"  Varför går dom inte? Förmodligen för att dom inte har råd med detta. 500kr för bara maten på balen ex, det är mycket pengar bara det! Jag tycker att detta är fruktansvärt onödigt.

Skor: 500kr
    klänning: 3500kr
    Maten på balen: 500kr
    Limousin till balen: 1000kr styck
    Fixa håret: 1000kr  = 6500kr för en kväll HON ÄR INTE ENSAM OM ATT BETALA SÅ MYCKET DÅ DE FLESTA TILL OCH MED BETALAR MER!! Sjukt enligt mig.

Studenten vet jag inte exakt priser men cirka... 
    Klänning: 500kr
    Studentflak: Ca 500kr
    Studentmössa: Ca 1000kr
    Plakat: ca 400kr
    Kommer hem ca 40 personer för mottagning efteråt till dem = mat till alla, pastasallad, bröd, kallskuret, 3 tårtor och dricka. Pris? Antagligen en del.

Säg i alla fall cirka pris på detta kalaset 4000kr då vi inräknar grejer som ska hänga runt halsen med mera.
    Shit hoppas det där bara är påhittade summor? eller så måste du bo i någon byhåla eller något? för dom där priserna? jisses!

balen/studentmiddagen: Dom flesta av oss som va med på den hade samma kläder som vi skulle ha på studenten,då denna föll in rätt tight på våran student. vi hade då en via skolan och en via någon skolförening på någon krog i stan.

Kläder för mig: 0 jag hade tur som hade syrrans ex jag kunde låna av       

Mat: 500????!!!!!! Vi betalade 50spänn, och då ingick fördrink,massa kallskuret,3 olika varmrätter och efterrätt till maten ingick då 2 glas vin alt 2 öl

hade man valt någon lokal skolförenings tillställning,hade man för samma sak betalat mellan 2-350 spänn.    

limo? WTF? här kom vi alla i olika bilar, allt från gamla 740is till någon med bättre ställt som kom med en BMW eller något.

fixa håret ute?! det har man väl någon släkting alt kompis som kan göra? alt få fram ett fast pris om man e flera som kmr?

Studenten:

kläder samma sak där lånade 0kr

500 spänn för studentflak? nu hade vi turen att vi gick transport o kunde använda skolans bilar. vi betalade 40spänn var(32elever) för att täcka upp lite blommor osv + betala våran DJ vi hade på flaket. men har aldrig hört talas om någon klass som behövt betala 500/person för ett flak?

studentmössa: 1000spänn?!!!!! är den gjord i guld? vi betalade typ 500 max 600 för ett paket om 1 studentmössa med tryck fram o bak,visselpipa,sverigeband,T-shirt,Boxershorts(trosor till tjejerna då) och ett champagneglass i plast. så 1000spänn? wtf?!

400spänn för plakat? vissa gör dom själva(vilken min familj alltid gjort,och som vi gjorde till brorsan) men har aldrig sett så dyrt? runt 200spänn brukar dom flesta ta för ett normalstort plakat med bild o text på  

Och nu valde jag helt enkelt att inte ha någon mottagning,utan vi firade alla tillsammans ute på krogarna på kvällen långt in på natten :)    

• nevermind

Men hur FAN kan se köpa ny tv istället för att ha en studentmottagning???!!!! Jag blir så ARG!!!

Försök låna pengar och ordna själv. Föräldrarna behöver inte komma tycker jag. Du bjuder ju vem du vill.

Svar på tråden Ingen studentmottagning :(