Anonym (Hmm) skrev 2012-06-07 18:30:43 följande:
Jag tycker att det är så sorgligt att det ska behöva kosta så mycket pengar som det gör nu för tiden. Alltså det här med bal och student. Min syster har gått på bal förra veckan och tar studenten i morgon. Kan skriva lite vad det kostat. Hennes vänner har betalt mer än detta. Vist man kan ta bort ex fixa håret och göra det hemma. Men hur många gör det nu för tiden? Telefonerna går på högvarv på frisör salongerna och studenter forsar in en efter en. Jag vet att det är folk som säger att "jag VILL inte gå det är endå tråkigt" Varför går dom inte? Förmodligen för att dom inte har råd med detta. 500kr för bara maten på balen ex, det är mycket pengar bara det! Jag tycker att detta är fruktansvärt onödigt.
Skor: 500kr
klänning: 3500kr
Maten på balen: 500kr
Limousin till balen: 1000kr styck
Fixa håret: 1000kr = 6500kr för en kväll HON ÄR INTE ENSAM OM ATT BETALA SÅ MYCKET DÅ DE FLESTA TILL OCH MED BETALAR MER!! Sjukt enligt mig.
Studenten vet jag inte exakt priser men cirka...
Klänning: 500kr
Studentflak: Ca 500kr
Studentmössa: Ca 1000kr
Plakat: ca 400kr
Kommer hem ca 40 personer för mottagning efteråt till dem = mat till alla, pastasallad, bröd, kallskuret, 3 tårtor och dricka. Pris? Antagligen en del.
Säg i alla fall cirka pris på detta kalaset 4000kr då vi inräknar grejer som ska hänga runt halsen med mera.
Shit hoppas det där bara är påhittade summor? eller så måste du bo i någon byhåla eller något? för dom där priserna? jisses!
balen/studentmiddagen: Dom flesta av oss som va med på den hade samma kläder som vi skulle ha på studenten,då denna föll in rätt tight på våran student. vi hade då en via skolan och en via någon skolförening på någon krog i stan.
Kläder för mig: 0 jag hade tur som hade syrrans ex jag kunde låna av
Mat: 500????!!!!!! Vi betalade 50spänn, och då ingick fördrink,massa kallskuret,3 olika varmrätter och efterrätt till maten ingick då 2 glas vin alt 2 öl
hade man valt någon lokal skolförenings tillställning,hade man för samma sak betalat mellan 2-350 spänn.
limo? WTF? här kom vi alla i olika bilar, allt från gamla 740is till någon med bättre ställt som kom med en BMW eller något.
fixa håret ute?! det har man väl någon släkting alt kompis som kan göra? alt få fram ett fast pris om man e flera som kmr?
Studenten:
kläder samma sak där lånade 0kr
500 spänn för studentflak? nu hade vi turen att vi gick transport o kunde använda skolans bilar. vi betalade 40spänn var(32elever) för att täcka upp lite blommor osv + betala våran DJ vi hade på flaket. men har aldrig hört talas om någon klass som behövt betala 500/person för ett flak?
studentmössa: 1000spänn?!!!!! är den gjord i guld? vi betalade typ 500 max 600 för ett paket om 1 studentmössa med tryck fram o bak,visselpipa,sverigeband,T-shirt,Boxershorts(trosor till tjejerna då) och ett champagneglass i plast. så 1000spänn? wtf?!
400spänn för plakat? vissa gör dom själva(vilken min familj alltid gjort,och som vi gjorde till brorsan) men har aldrig sett så dyrt? runt 200spänn brukar dom flesta ta för ett normalstort plakat med bild o text på
Och nu valde jag helt enkelt att inte ha någon mottagning,utan vi firade alla tillsammans ute på krogarna på kvällen långt in på natten :)