• Anonym (Ledsen :()

Ingen studentmottagning :(

Måste bara skriva av mig, känner mig så himla ledsen. Nästa vecka tar jag studenten. Mina föräldrar är verkligen låginkomsttagare och har svårt att hålla i de få pengar de har. Jag har varit den drivande i den kommande studentmottagningen, visst de är stolta över mig att jag går ut gymnasiet och de har varit ganska delaktiga kring planerna kring mottagningen efter utspring. Jag har själv fixat inbjudningskort och skickat ut till vänner och släkt. Jag vet att de har det tufft ekonomiskt så jag har bara bjudit de allra närmaste.

Men så igårkväll säger min mamma att de inte kommer att ha råd att fixa mottagning för mig, varken köpa mat eller dricka. Det känns för jäkligt. de har ändå vetat om att den här dagen ska komma i 3 år nu. Jag tycker att de kunde planerat och försökt spara lite...de köper ändå en del onödiga saker som ny tv och mobiler förra månaden. Mamma tycker att det är min uppgift att ringa runt och ställa in mottagningen. Så himla genant tycker jag. Jag tror inte ens de fixat ett studentplakat till mig. Vita kläder har jag fått ta gamla hemifrån garderoben, studentmössan har jag köpt för lånade pengar. Vill bara sjunka genom jorden och vakna upp när "den lyckligaste dagen i mitt liv" är över.

Jag är så ledsen över att inte få bli firad :( 

• Svar på tråden Ingen studentmottagning :(
  • Ejin
    Wittra skrev 2012-06-07 17:49:27 följande:
    Men driver du med oss eller? Du tipsar alltså seriöst om att sjukskriva sig och hålla sig borta? För att TS föräldrar så jävla lata att de inte ens kan skramla ihop till en tårta och lite saft?!

Skrikandes

Jag blir helt vansinnig när jag läser om sådant här. JA man kan ha det jättedåligt ställt men herregud, vi pratar tårta. Går att baka hemma. Vi pratar om saft/cider, finns urbilliga varianter. Vi pratar om plakat ( går faktiskt att ta en bit kartong själv och skriva på! Det har både jag och min bror fått, de var jättefint målade och hemgjorda! 

men TS föräldrar väljer att köpa mobiler eller TV o annan skit framför att fira att sitt barn går ur gymnasiet. Fy fan! Att man inte åker utomlands, köper dyra märkeskläder, etc är väl en sak men att fira sina barns student/examen och deras födelsedagar + jul anser jag vara det minsta man kan göra för sina barn.

och har man inte ens råd med detta, ja då ska man fasen inte heller ha nån ny mobil!!!           
  • Anonym

Men driver du med oss eller? Du tipsar alltså seriöst om att sjukskriva sig och hålla sig borta? För att TS föräldrar så jävla lata att de inte ens kan skramla ihop till en tårta och lite saft?!

Skrikandes

Jag blir helt vansinnig när jag läser om sådant här. JA man kan ha det jättedåligt ställt men herregud, vi pratar tårta. Går att baka hemma. Vi pratar om saft/cider, finns urbilliga varianter. Vi pratar om plakat ( går faktiskt att ta en bit kartong själv och skriva på! Det har både jag och min bror fått, de var jättefint målade och hemgjorda! 

men TS föräldrar väljer att köpa mobiler eller TV o annan skit framför att fira att sitt barn går ur gymnasiet. Fy fan! Att man inte åker utomlands, köper dyra märkeskläder, etc är väl en sak men att fira sina barns student/examen och deras födelsedagar + jul anser jag vara det minsta man kan göra för sina barn.

och har man inte ens råd med detta, ja då ska man fasen inte heller ha nån ny mobil!!!           
    Ja? Jag skrev ju också att TS' föräldrar gjorde fel, eftersom det är viktigt för HENNE. Men om det nu ÄR så att hon inte kan få vita kläder, studentmössa, kanske en klänning till kvällen (framgick inte?) dessutom. Och om hon inte KAN ha en mottagning, eller bli hemskjutsad på något lövat fordon. Då blir det mindre kränkande att inte vara där alls, än att vara avvikande den dagen, och att alla ska se henne när hon lommar hem ensam i sina gamla paltor, medan de andra sitter på lövat flak i vita mössor och kostymer och klänningar.

Jag tycker för övrigt inte att man ska sjukskriva sig utan att vara sjuk, men iband är det force majeure, liksom... 
  • GrönaDruvan

Studenten var en av mina bästa dagar i livet hittils (förutom barnen såklart). Jag förstår om du är besviken, och jag begriper mig inte på föräldrar som inte sparar och hjälper till vid detta. Helt obegripligt.  Det var 15 år sedan jag tog studenten och jag minns dagen som igår! Helt underbart kul!
    Jag tycker så synd om dig ts... 

• Ess

Skrikandes

Precis, man behöver inte ha värsta vräkigaste bjudningen. Kaffe, saft och sockerkakor och en hembakade tårta är inte speciellt varken dyrt eller svårt.
  • KimPossible

Usch, nu blev jag ledsen. Rynkar på näsan

Jag minns att när jag tog studenten (anno dazumal) så bodde min bästa kompis i en annan del av landet. Hon berättade på tel att hon inte skulle få någon uppvaktning alls, hennes mamma tyckte det var dyrt med blommor och ville dessutom inte masa sig upp till utspringet på em eftersom hon "behövde sova". Inte ens fika eller nån liten present skulle hon få när hon kom hem, och kläderna hade hon köpt själv för pengar hon jobbat ihop på loven.

Min mamma blev så ledsen när hon hörde det att hon tog kontakt med skolan och ordnade med en jättebukett och presentkort som avlämnades vid utspringet. 

När jag blev tillsammans med maken berättade han att han mörkat för sin mamma (hans pappa bodde utomlands då) när studenten var, eftersom han insåg att hon ändå inte skulle göra något. När det sen var dags för svågern att ta studenten och jag frågade vad som var tänkt blev svaret "ni kan väl komma hit och dricka lite kaffe, jag har inte råd med mer". (Att hon rökte två paket cig om dagen var visst irrelevant...)

Då bestämde jag mig enväldigt (fast maken hängde raskt på) att vi skulle fixa en studentmottagning för honom, se till att han hade plakat, kläder, mössa, blommor och rubbet! Dyrt blev det, men så lycklig han var!

Med det sagt, man ska inte behöva stå utanför en sån dag om man inte vill. Jag kan till viss del förstå föräldrar som har att välja på att bli vräkta, hamna hos fogden, inte kunna köpa livsviktiga mediciner osv, men inte alla som bara säger "vi har inte råd"! Det går att dra in lite här och där, man kan ansöka om medel ur fonder, kontakta kyrkan, gå ihop nära/kära och dela på summan etc.

Så Ts, jag säger som flera andra; bor du i närheten av Stockholm kan jag hjälpa dig! Inboxa mig bara. Min smörgåstårta är nästan läskigt god och jag gör gärna en plåt extra (ska ändå göra en till sonens födelsedag)!

Det blev långt, sorry. Hoppas du får en fin dag, och ett stort grattis till din student! {#emotions_dlg.flower}Skål 

• Margaux

Åh vad tråkigt att höra!! Vilka yxskaft till föräldrar....

Var bor du TS? Klart du ska ha studentbjudning!!
    Dessutom är det ju inte du utan dina föräldrar som ska skämmas! Tala om som det är för de du har bjudit så ska du se att det ordnar sig! Om inte så klarar vi säkert i gemensamhet här att fixa käk till er..... Min mamma bor i Värmland med x-antal överfulla frysar med bär, svamp och kött! Kanske du kan hjälpa henne att tömma lite?  

• MajaVira

Även jag har problem med en frys som är full med fikabröd och bär, så skulle vara en lättnad att bli av med lite av det. Finns i Västernorrland.

• Wittra
    Anonym skrev 2012-06-07 17:54:12 följande:
    Ja? Jag skrev ju också att TS' föräldrar gjorde fel, eftersom det är viktigt för HENNE. Men om det nu ÄR så att hon inte kan få vita kläder, studentmössa, kanske en klänning till kvällen (framgick inte?) dessutom. Och om hon inte KAN ha en mottagning, eller bli hemskjutsad på något lövat fordon. Då blir det mindre kränkande att inte vara där alls, än att vara avvikande den dagen, och att alla ska se henne när hon lommar hem ensam i sina gamla paltor, medan de andra sitter på lövat flak i vita mössor och kostymer och klänningar.

Jag tycker för övrigt inte att man ska sjukskriva sig utan att vara sjuk, men iband är det force majeure, liksom... 

NÄ! Ts ska fan inte stanna hemma, eller känna sig tvungen att stanna hemma, för att hennes mähän till föräldrar inte har bättre koll på ekonomin och prioriterar åt helvete fel. Att man ens råder en 18-åring student till detta är helt fel.

Vore jag TS skulle jag mobiilisera alla krafter jag har, till att försöka dra ihop något. Förhoppningvis finns det någon generös annan förälder eller anhörig av något slag som kan göra något.

Hoppas TS får något slags firande och då tycker jag föräldrarna kan få vara hemma. De har ju sina mobiler och sin TV Demon    
  • KimPossible

Ja, att lägga över ansvaret på att ringa runt och ställa in hela mottagningen, det var nog droppen!

Kör föräldrarna unplugged hjärnmässigt, eller vad står på?!  

• Wittra
    KimPossible skrev 2012-06-07 18:11:51 följande:
    Ja, att lägga över ansvaret på att ringa runt och ställa in hela mottagningen, det var nog droppen!

Kör föräldrarna unplugged hjärnmässigt, eller vad står på?!  

Eller också bara tillhör de släktet "Idioticus föräldracus".....en art som tyvärr verkar vara rätt utbredd. Sorry men jag blir så förbannad på de där föräldrarna. Är helt ställd över vilket beteende de uppvisar...
Svar på tråden Ingen studentmottagning :(