• Babybel

Startade pergotime 7/6 2012...råd

Aria skrev 2012-11-18 20:26:12 följande:
    hej fortf ingen mens, mer lotion aktiga flytningar, även lite vita tjocka trådiga liksom, väldigt hungrig hela tiden, uppsvälld mage, kissar hela tiden, trött, strålningskänsla och klåda i brösten, tydligare bröstvårtor som i princip står ut och brösten är spända samt massor med finnar

men ingens mens och negativt på testet i måndags så jag vet inte riktigt vad jag ska göra bara vänta :I)

själv då?

Aria, det låter ju helt klart spännande. Faktum är ju att du vet att du har haft ägglossning, och då ska liksom mensen komma. Har du varit i kontakt med din gyn angående detta. Du har ju massa symptom och du borde vara i veckan då de flesta symptom kickar in. För mig blir det ju under kommande vecka. Hittills har jag bara känt av brösten egentligen och lite molande i livmodern. Men brösten känns mindre ömma nu (är kanske ett dåligt tecken iofs)
  • Babybel
    Aria skrev 2012-11-21 13:46:33 följande:
    hej tack :) tio dagar ska jag ta den och jo det är bekräftat att jag fått ÄL men mensen lyser fortf med sin frånvaro och de tog ett hcg test igår också via blod och den va densamma som några dagar efter Äl dvs under 2, så jag vet inte om det är tänkt att mensen skulle kommit om ytterligare en vecka eller så men jag kör med provera nu så att det går lite fortare

MYCKET märkligt detta. Det enda jag kan gissa på är ett tidigt missfall. För du SKA få mens om du haft ägglosssning (om din livmoderslemhinna inte är extremt tunn!?).

Det stämmer angående Provera, det skadar inte ett eventuellt foster.
  • Babybel
    Aria skrev 2012-11-22 12:04:22 följande:
    nej slemhinnan är tjock det var den innan och det var den sist också, så ja jag fattar fortfarande inte fortf samma symptom ont i magen, ryggen, halsbränna och kliande och värkande bröst :)

jag undrar också om det kan vara så att de där klumparna jag fick 8 dagar efter ÄL var en misslyckad befruktning, kändes nästan så då och även nu så nya tag som gällerd å :)

Hur gåre för dig då? Känner du dig gravid? :)

Mjäe, inte direkt. Tydligen ska fler symptom komma denna vecka (illamående och trötthet) men de lyser med sin frånvaro. Jag känner fortfarande av brösten men inte värre än att det är hanterbart.

Jag har ett första ultraljud om 13 dagar och då har jag precis gått in i vecka 8. Så jag får se då om det finns en bebis därinne på riktigt och om den har ett hjärta som slår eller inte. Det känns rätt nervöst faktiskt, men jag är ändå glad att jag får komma iväg så tidigt. Men det beror ju på att jag fått hjälp att bli gravid. Tror missfallsrisken är lite större då!
  • Babybel
    Rufsi 406 skrev 2012-11-26 10:28:28 följande:
    @Babybel: Jag mådde lite illa i början, tänkte att det inte var så farligt. Men tji fick jag. Det blev värre för varje vecka. Det är först nu i v 13 som jag tycker att det lättat lite. Nu har jag grymt ont i ryggen istället. Det släpper tidigare på dagen och vissa dagar mår jag bara lite illa. Så vänta du bara ;) Ang det här med missfalsrisk så har iaf inte jag haft några komplikationer än så länge och nu är ju de första 12 veckorna över så jag tror inte du behöver oroa dig. Fast jag vet att det är lättare sagt än gjort.

Jo, jag hoppas ju att man kan andas ut lite efter vecka 12, men det känns som ÅR dit ;) Går in i vecka 7 imorgon. Man blir lite extra orolig när det inte kommer nya symptom. Sen har jag hört att ju kraftigare symptom desto stabilare graviditet (eftersom man har högt hormon då) men jag vet inte om det stämmer.
    När började illamåendet för dig?
  • Babybel
    Aria skrev 2012-11-26 12:19:05 följande:
    Va roligt tjejen :) min mamma säger att om man är riktigt illamående så är det en flicka annars är det en pojke och jag såg många år senare ett program på discovery cannel om att flickfoster oftast är mer rörliga och så hade det något med tecken på fingrar att göra också och att detta kunde skapa ett illamående hos mamman så du kanske bär på en liten pojke bara :)

Också haft kompisar som inte känt ett enda tecken utom att magen och brösten växte och detta senare in i graviditeten så finns inget att oroa sig för :)

Vilken spruta var det du fick köra förresten? har glömt bort :)

Har själv fortf inte fått någon mens så jag är inne på dag sex på provera så kommer förmodligen köra igång med ny behandling nästa vecka :)
    Haha, ja jag får hoppas att det beror på könet då ;)

Jag fick Puregon. Tog en dos på 50 i 6 dagar och fick en stor äggblåsa på 21mm. Vi hade haft sex på morgonen samma dag jag sedan tog ovitrellen. Jag trodde ju verkligen inte att det skulle gå så fort. Sen hade vi sex ytterligare 3 dagar på raken efter det.

Skönt att köra igång igen nästa vecka för dig då! Väntan är ju det värsta.
  • Babybel
    Aria skrev 2012-11-27 01:25:48 följande:
    vem har sagt att det skulle vara bättre att må illa????

Hahaha, det var faktiskt en kollega till mig igår som berättade om sin graviditet där hon drabbats av det där extrema illamåendet (hypernånting) och att läkarna sagt att det i grund och botten var något bra då det betydde att hon hade en stabilare graviditet (på grund av hög hormonhalt).

Vet inte om det stämmer eller inte.
  • Babybel
    manam skrev 2012-11-27 09:30:34 följande:
    Ibland kan man nästan få en känsla av att personer inom vården säger sånt där lite som ett plåster på såren... För att man ska stå ut med illamåendet då i detta fallet.

Jag var t ex en fruktansvärt jobbig bebis, som sov pyttelite och skrek väldigt mycket. BVC-personalen så då till min ömma moder att sådana barn brukar bli väldigt driftiga och självständiga individer, och att mödan man har medan de är små uppvägs av att de inte ställer till det mycket när de blir äldre. Vet inte hur mycket lugnare mor blev av detta...eller hur vetenskapligt underbyggt det var...haha...

Jo, så kan det säkert vara! Min kollega kräktes ju så fruktansvärt att hon blev inlagd med dropp under perioder. Så det är klart att man kanske då är orolig för att det ska vara bra med barnet. Så det kan nog vara en lugnande sak att säga då.
  • Babybel
    manam skrev 2012-11-27 09:30:34 följande:
    Ibland kan man nästan få en känsla av att personer inom vården säger sånt där lite som ett plåster på såren... För att man ska stå ut med illamåendet då i detta fallet.

Jag var t ex en fruktansvärt jobbig bebis, som sov pyttelite och skrek väldigt mycket. BVC-personalen så då till min ömma moder att sådana barn brukar bli väldigt driftiga och självständiga individer, och att mödan man har medan de är små uppvägs av att de inte ställer till det mycket när de blir äldre. Vet inte hur mycket lugnare mor blev av detta...eller hur vetenskapligt underbyggt det var...haha...

Förresten, hur har det gått för dig. Blev det någon egen ägglossning? Borde du inte vara i BIM-trakterna snart?
  • Babybel
    Aria skrev 2012-11-27 10:56:40 följande:
    Det värsta jag varit med om var när vi åkte in med min kompis gallskrikande 10 månaders bäbis som hade världens förstoppning och sjuksköterskan sa till föräldrarna osm var jätte oroliga och helt förstörda över den smärta deras dotter genomgick att "det är väl inget hon ska ju en dag genomgå mensvärk och förlossning se detta som kroppens sätt att förbereda sig och vänja sig vid sådan smärta"

Ja ni förstår väl att jag gick igång efteråt och gav henne en utskällning som hette duga

Haha, det de brukar säga om oss PCO:are är kanske exakt samma sak, en slags tröst. Jag har fått höra från 2 experter att kvinnor med PCO är en utveckling på kvinnligheten och alltså en mer utvecklad kvinna. En sa till och med en superkvinna och refererade till att så många kvinnliga idrottare hade PCO, samt att vi var rustade för ett längre liv eftersom vår fertilitet kommer igång senare. Idag är ju den allmänna fertiliteten väldigt tidig med tanke på hur lång livslängd vi har. När vi bara blev 40 kanske det var mer rimligt att man var superfertil mellan 15-20 år.
  • Babybel

Manam, jag håller med dig till fullo! Åldern har stressat mig i flera år nu. Fyller ju 33 snart. Och trots att jag är gravid nu så räknar jag redan framåt för att se när jag måste hinna med graviditet nr 2. Och det är också åldern som ger mig mest ångest när det kommer till missfall.
    Längtar till onsdag då jag går mitt första VUL, så jag får se om det iaf hittills går som det ska (då går jag in i vecka 8)

Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd