• Babybel

Startade pergotime 7/6 2012...råd

BTW, fick just positivt ÄL-test, YAY!!! V i s s t e liksom att det var på gång, har ju haft kraftiga känningar i 2 dagar och nu gör det ont till och med att ha min plyschmorgonrock på mig då det smärtar så i bröstvårtorna.

Jag och killen låg imorse, och nu blir jag lite fundersam på när vi bör göra det nästa gång. Man har ju hört att för ofta inte heller är bra. Varannan dag ska ju "räcka", men man funderar ju på om det verkligen skadar att ha sex varje dag. 

• Babybel
    Hannah8401 skrev 2012-08-13 14:55:01 följande:
    Babybel, är det ett säkert tecken för dig att du får ont i bröstvårtorna när du har ägglossning? Hur länge varar det? Är ni flera som får det?
    Tydligen kan både progesteronet och östrogenet göra att brösten ömmar. Beroende på vad som framkallar det ömma så kan man få ont antingen innan eller efter ägglossning (eller bägge om man reagerar så på båda hormonen). I mitt fall verkar jag reagera på östrogenet eller LH-ökningen.
  • Babybel
    langtarefterbarn78 skrev 2012-08-13 15:01:28 följande:
    @ Babybel: Grattis till ÄL! Hade det varit jag hade jag bara kört på och haft sex varje dag runt ÄL, tror inte det skadar även om vissa säger att sex varje dag ger lite sämre spermier. Alternativt varannan dag då. ÄL är ju så kort tid än då så det är väl bara att passa på hoppas ni lyckas blir gravida nu!
    Jo, så tänker jag lite också. Eftersom min kille har bra spermier enligt spermatest så borde det ju inte vara ett stort problem ändå väl.
    Känns lite sjukt att min gynekolog säger bägge gångerna att jag troligen inte får ägglossning och så får jag positivt test varje gång ändå (dock senare än hon säger att det bör ske). Kanske borde boka tid för att ta det där blodprovet. Hur sent kan man göra det tro? 
  • Babybel
    manam skrev 2012-08-15 14:31:26 följande:
    Ååååååh, börjar bli galen på min kropp! Detta riskerar att bli ett frustrerat inlägg, sorry.

Jag är ju "mellan pergo" nu i avvaktan på att sambon kollas upp. Han har fått tid den 30:e så det känns bra. Men detta innebär ju att jag såklart febrilt letar efter ägglossningstecken hela tiden. Än så länge har jag inte fått mens av mig själv. Hade en i början av juli efter pergo. Sedan dess är kroppen precis lika oberäknelig som innan. Tycker t ex jag har ägglossningsaktiga flytningar (vattninga i kombination med äggvitelika) mest hela tiden - ursäkta detaljer. Tappen försöker jag också analysera men ser inget mönster där heller, tycker för det mesta den är rätt hög och våt men ganska hård. Och hur ska det egentligen kännas när den är "öppen"?

Någon som känner igen sig i detta? Trodde faktiskt jag hade ÄL ett litet tag där för någon vecka sedan (spänningar i brösten, finnar, magont) men då borde väl flytningarna ha ändrat sig sedan dess...?

Nu längtar jag faktiskt, hur knäppt det än låter, efter att knapra piller igen så att jag har koll på vad som händer i kroppen.
    Jag tror absolut du kan ha ägglossning utan tydliga flytningar eller ändringar i de. Stämmer mina ÄL-test så har ju iaf jag haft ägglossning utan att jag märkt nåt på flytningar. Jag skulle snarare säga att jag inte har speciellt mycket flytningar alls annat än innan mens.

Du testade inte med ÄL-test förra veckan då? Är ju ganska skönt att få kvitto på om man får äl eller inte. Också för att man kan lära sig just sina individuella tecken på ägglossning. Jag tror att jag börjar bli lite haj på mina tecken nu, och framför allt få koll på vilken dag jag ägglossar med Pergotime. För min del gör det mig liksom mindre analyserande av alla tecken de övriga dagarna och gör att jag kan slappna av massvis.
  • Babybel
    Utlandssvensk76 skrev 2012-08-15 22:37:37 följande:

Prova att tempa samma tid varje morgon. Dagen efter din ägglossningen kommer din temp att gå upp 0.4 grader ungefär och hålla sig högre till dagen före mensen kommer eller samma dag (såvida man inte lur gravid). Jättebra metod.
     När börjar man med detta? Jag är på ÄL+2 idag, om jag börjar tempa nu så bör alltså min temp vara 0.4 högre nu då? (vet iofs inte vad jag brukar ha, hehe)
  • Babybel
    Aria skrev 2012-08-22 02:20:17 följande:
    ojoj här verkar det vara full rulle, flera nick jag inte känner igen :)

Så här har det gått för oss...maken fick lämna ett test som visa sig vara mycket bra (mest rutin) jag tog provera i tio dagar och fick hormonsprutor utskrivet så nu är jag inne på dag 2 på sprutorna, på måndag ska jag åka och kolla hur äggen växer, längtar massor :)

jag höll på svimma igår när jag skulle ta sprutan och blev helt yr och svimfärdig av egenskapad rädsla men det har gått bra och har ännu inga biverkningar :)

någon ur urpsrungsgruppen från 7/5 som hunnit bli gravida ännu? :)

Har varit inaktiv pga mycket jobb och villaköpet som nu är avklarad :)

Grattis till huset!! Är inte aaaaalls avundsjuk ;)

Spännande med sprutorna, de bör ju vara väldigt effektiva, kommer du att ta ovitrellesprutan också? kan du inte ta hjälp av din kille med sprutorna?

Jag är inte gravid utan väntar på mens eller inte mens, ÄL +8 idag. Känns inte som att det det tagit sig nåt, men det borde jag ju inte känna nu ändå kanske!?
  • Babybel
    Snobbs skrev 2012-08-22 12:09:18 följande:
    Spännande Aria. Hoppas på att du får fina ägg som släpper!
    Jag är gravid ska på vul på tors nästa vecka å kolla hur det ser ut.

Spännande med VUL och se hur det ser ut. Får jag ställa en äcklig fråga ;) Alla pratar om att man ska få massa genomskinliga flytningar när man är gravid? Är det så för dig? och när kom de i så fall? Jag har nämligen haft märkligt lite flytningar och de jag har är tunna vita.

Mår du bra i övrigt!
  • Babybel

Aria: Hur gick det i måndags? Var äggblåsorna mogna nog?

Hur går det för er andra? 

Jag fick en blödning imorse så jag antar att mensen startar idag (15 dagar efter ägglossning). Borde kanske vara besviken men helt ärligt känns det grymt skönt att kroppen funkat p r e c i s som den ska denna månad. Känns som ett bra kvitto på att jag faktiskt fått ägglossning. Och det är liksom första månaden som allt funkat efter att jag slutat med p-piller, så det känns som att kroppen kommer igång mer och mer.
    Planen nu är en ny kur Pergo med start på mensdag 5 och så ska jag äta östrogen för att bygga upp slemhinnan. 

• Babybel
    Aj88 skrev 2012-08-29 12:04:47 följande:
    För mig går det skit dåligt som vanligt! Hade ju två äggblåsor på 19mm när jag tog ovitrelle sprutan. Men fick mens som vanligt 14 dagar efter sprutan. Så idag börjar jag min FEMTE kur pergotime!
    Det kommer aldrig funka för mig!
    Kommer det visst det! Glöm inte att det är normalt att det tar upp till ett år att bli gravid.

Jag har hört att det är enklare att bli gravid om man får orgasm när man har samlag eftersom livmoderhalsen vidgar sig ytterligare då och liksom masserar upp spermierna dit de ska. Kanske lite privat så, men ser du till att komma när ni har sex kring ägglossning?
  • Babybel
    Utlandssvensk76 skrev 2012-09-10 22:13:46 följande:

Jag plussade imorse på ÄL plus 10 dagar! Är överlycklig och hoppas allt år bra! Hade sån himla mensvärk igårkväll och trodde det var kört. Hur hartset gått för dig, du hade ju ÄL justbföre mig va?
    WOOOOOW, fasen vad kul!!! Kände du det på dig alls denna omgången?
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd