• Babybel

Startade pergotime 7/6 2012...råd

manam skrev 2012-07-29 16:37:23 följande:
    Och nu är jag tillbaka! Efter semester vid Medelhavet och så en flytt på toppen av det."

Spännande Babybel med dubbelkuren. Det kommer funka! Känner det på mig .

Här har jag ju gått "obehandlad" nu under semestern. Och tror inte att jag haft någon ÄL på egen hand. Känns inte alls så. Men OM jag skulle haft det (och har normal cykel, vilket jag ju aldrig haft förut iofs) så har jag BIM på torsdag.

Var och lämnade nya prover i förra veckan för att se hur mitt TSH påverkats, så det är vad jag är mest nyfiken på nu. 
    Wow, det var inte igår ;) Långsemester? Jag och killen far till Grekland vecka 35, men fram till dess har jag semester helt solo i Sthlm (rätt skönt att inte ha späckat schema så)

Men hur  härlig är inte du, jag hoppas att du känner rätt? :))) 

Hur lång tid tar det att få svaren på dina prover? Visst hade du ätit medicin för att få ner värdena?

Vad är planen framöver? För du nån mer Pergotime innan dina värden är bättre? Sen funderade jag lite på vad dina värden innebär rent praktiskt. Är det helt kört att bli gravid eller kan det få andra konsekvenser bara om du skulle bli det? 

Har du flyttat bortom sthlm eller inom? Är det inte bra härligt ändå med en flytt, vidrigt när man håller på (sist flyttade jag 70 mil) men så underbart med uppackandet. Bara att bestämma att "här är vårt porslins-skåp" osv tycker jag är supermysigt.

Oj, vad långt detta blev, är märkligt sällskapssjuk ikväll tror jag ;)))) 
  • Babybel
    manam skrev 2012-07-29 20:53:00 följande:
    Haha...nej, har faktiskt bara haft tre veckor. Men de har varit totalt fullspäckade å andra sidan. Inte helt fel att fly söderut heller, har ju inte varit det bästa sommarvädret precis. Vi som brukar ha tur här i Stockholm i alla fall...

Låter ju inte helt fel med en vecka i Grekland att se fram emot. Särskilt havet kommer ju vara fantastiskt då. Yes, jag är en badkruka av rang som ogärna doppar mig om det är mindre än 24 grader .
    Gosh, tell me about it. Jag har fan inte badat på 10 år.

Vi har flyttat till en större lägenhet inom stan. Känns verkligen perfekt och bra. Lite småfix att göra med den såklart, men inga akuta stora saker. Vi har ägnat senaste veckan till att måla om i två rum bl a.

"Angående mina prover så tror jag att svaren kom i slutet av denna vecka, men jag glömde att kolla av med min läkare. Jag har ätit Levaxin som ska få ner TSH men tydligen är det svårt att få till rätt dos, så vi får se om det hjälpt nu. Har ätit den lägsta dosen"

Men visst hade du inte så hemskt farliga värden väl? Det borde ju inte vara så svårt att åtgärda eller?

Om värdena är bra vet jag inte riktigt vad planen är. Eftersom allt tyder på att jag ägglossade av en kur Pergo så blir det troligen ytterligare ett försök på den vägen.

Men vet du, där tycker jag nog att du ska propsa på en dubbelkur faktiskt. Det blir kanske dubbla biverkningarna men det är den vanliga vägen att gå för de flesta gynekologer oavsett, och eftersom du inte har en hundraprocentig garanti på ägglossning (även om det är väldigt troligt) så skadar det ju inte att köra en dubbelkur 

"Att ha högt TSH gör det inte omöjligt att bli gravid...särskilt inte när värdet är så måttligt förhöjt som hos mig...men det är inte särskilt gynnsamt, och missfallsrisken kan öka. Så det känns verkligen lika bra att fixa till detta innan plusset kommer."

Men ändå. Jag tycker ni ska satsa nu ändå! Jag har en bra känsla för dig också serdu ;)

• Babybel
    Aria skrev 2012-08-02 13:12:26 följande:
    Hejsan tjejer
    det var inte igår...har haft fullt upp med planerat villaköp så det har varit lite stressigt plus mycket jobb.

Någon mens har jag fortfarande inte fått och magen har fått sig en rund fin bula men negativa graviditetstester jag har fått en tid den 7 augusti så väntar tills dess :)
    OJ, det låter ju onekligen spännande med en bula på magen!! Men märkligt att du får negativa tester, vid det här laget borde du ju få positivt utslag. Men å andra sidan har man hört om märkligare saker än så. Min mamma plussade assent med mig, hon fick massa negativa test och fick propsa på undersökning för att få rätt (hon kände liksom att hon var gravid, och så var det ju trots negativa tester. Visserligen var detta för 33 år sen men ändå) Blir spännande att höra hur det går den 7:e augusti!! Du måste uppdatera oss ;)

Kul med villaköp, är det färdigt och klart eller fortfarande på planeringsfasen?

• Babybel
    manam skrev 2012-08-03 09:27:48 följande:
    Äntligen ett steg i rätt riktning!

Fick provsvar nu, och mitt TSH är nere på 0.9. Helt okej att bli gravid nu med andra ord. Såååå skönt!

Innan jag får nästa kur pergo vill dock gyn kolla min sambo. Vi "slapp" det vid första försöket. Kanske för att det ändå ganska uppenbart är problem med mig. Men visst det kan ju ligga problem hos min sambo också.

Så nu ska jag be honom att ringa och boka tid. Ni som vet...vad kommer han utsättas för? Mer än spermaprov alltså.
    WUHUUU!!!! Fasen vad härligt med TSH-värdena!

I mitt fall kollades min sambo innan jag fick någon hjälp alls, men det gick fort och smärtfritt måste jag säga. Han fick följa med första besöket och fick svara på frågor om han gjort någon gravid förut eller om han har haft några problem eller sjukdomar. Sen skickades en remiss till Huddinges fertilitetsenhet som i  sin tur skickade en lite kopp som killen skulle lämna provet i. Kunde man ta sig till sjuhuset inom 2 timmar efter provet så kunde man göra det hemma. Jag fick agera spermabud och ta bilen på morgonen med provet mellan tuttarna (det ska hållas varmt). Annars kunde man göra provet på plats där om man ville. Så jag lämnade in provet och 1.5-2 veckor senare hade vår gyn fått svaren att allt såg bra ut.
    Mer än så gjordes inte. Det behövs ju inget annat än att sperman är bra så jag tror inte de gör andra tester på killen om den är godkänd. 
  • Babybel
    Fiffig skrev 2012-08-03 23:07:32 följande:
    Vi utreddes båda samtidigt så då blev det mer naturligt att även han gick till gyn, men det verkar ju vara olika på olika sjukhus. I vårt fall är alla prover som tagits perfekta. Trots det är vi inne på andra dosen med pergotime nu. Hoppas, hoppas att det gått vägen den här gången men jag är rätt pessimistisk...
    Hur långt har du kommit på andra dosen nu? Jag är på dag 11 och måste säga att jag typ inte har en enda biverkning den här gången. Känner liksom ingenting. Jo, huvudvärk har jag, men inte alls den där molande smärtan jag hade konstant sist eller illamåendet och svettandet. Men det är ju faktiskt så att det egentligen inte ska kännas så mycket när man får ägglossning.
  • Babybel
    Fiffig skrev 2012-08-04 15:12:19 följande:
    Hej babybel! Jag är på dag 22 med enkeldos igen. I början av den här kuren fick jag också för mig att jag kände mindre än förra gången. Nu hade jag iofs inte så mycket symptom första gången heller, trots att jag vid vul på dag 12 hade fem blåsor! Båda gångerna har jag blivit väldigt hård i magen och rätt så gasig :-/ Strax innan äl blev jag också öm om magen och en liten osmickrande putmage dök upp! Den här gången har samma symptom kommit, men de har känts lindrigare. Men jag tror att jag haft ägglossning ändå. Bara kanske inte så rejäl som sist. Bim om en fem-sex dagar om det blir som förra cykeln. Nu har jag inga symptom förutom ömma bröstvårtor, men brukar jag få.
    Och du? Fick du äl sist eller hur gick det? Några tecken på att äl kan vara på gång snart?
    Ja JESUS bad hård i magen jag är, hövva ;)))) Har varit sen första kuren dock.

Jag fick en trolig ägglossningsblödning och sen positivt ägglossningstest några dagar senare så det tyder ju på ägglossning. Men sen kom ingen mens igång så jag fick ta Provera för att framkalla blödning. Och det känns ju som att jag borde ha fått mens om jag faktiskt fått ägglossning.

Just nu känns det inte som att nåt händer alls faktiskt, men det borde det ju verkligen göra eftersom jag kör dubbelkur. Tror att jag fick så kraftiga symptom sist för att min ringrostiga kropp liksom rosslade igång. Och därför blir det mildare nu när kroppen kommit igång lite redan. 

Tar inte du ägglossningstest? Hur såg dina äggblåsor ut denna omgång? 
  • Babybel
    Utlandssvensk76 skrev 2012-08-04 19:41:59 följande:
    Fiffig - glömde att fråga hur dina äggblåsor var? Mitt senaste vul var på dag 13 och då var den större av de två blåsorna 21mm (lär alltså ha hunnit bli 25mm innan den släppte igår), den mindre på 15mm skulle inte släppa alls sa läkaren. Min slemhinna var 11.1mm, sa de nåt om din?
    Jag måste fråga, hur vet du när ÄL var? Vilken dag är du på nu? För har du tagit ÄL-test ger det ju utslag 1-2 dagar före ÄL. Förstår inte riktigt hur du vet exakt när de släppte. 

Spontant känner jag att hade ni sex på ÄL-dagen så bör saken vara biff. Man säger ju att om man har sex varannan dag är saken biff. Så hade ni haft det så hade ni haft sex antingen dagen innan eller på själva ÄL-dagen, vilket innebär att det inte kan bli fel. Sen är det bra att inte ha sex för ofta eftersom det ger bättre spermiekvalitet (optimalt är just 3 dagars "sparande"). Så nog tror jag att ni har en riktigt jäkla bra chans nu. Speciellt som du troligen släppt flera ägg. Blir kanske tvillingar å allt! ;) 
  • Babybel

Ledsen att vara hård med dig men du ÄR övernegativ!!! ;) du hade sex PRICK på ÄL-dagen ,trots att du har 48 timmars fönster att ha sex på då där i dagarna. Så du har nog fantastiskt bra chanser att bli gravid nu! Ens om du bara haft sex dagen innan el dagen efter ÄL-dagen hade chanserna varit jättebra! Så du jan pusta ut. Blir du inte gravid är det nåt annat skäl.

• Babybel
    Snobbs skrev 2012-08-05 21:33:05 följande:
    Jag tror jag plussat! Ahhhhhhhhh! Syns ett tydligt streck denna gång.
    Andra enkelkuren som tog.
    WOW, stort grattis!!! Verkligen kul att det funkar ju! 
  • Babybel
    Utlandssvensk76 skrev 2012-08-07 13:16:35 följande:
    Babbel - hur går det där dig? Du är väl i mitten av cykeln nu?
    Haha, antar att det är jag som är babbel Skrattande , mycket passande smeknamn, hehe.

Jag är på dag 14 idag, det var den dagen jag fick ägglossningsblödning sist och sen fick jag positivt äl-test dag 19. Så vi får se om jag följer samma mönster nu. har verkligen märkligt lite symptom. Förra gången kändes det ju massvis, men å andra sidan så kanske det var pga att kroppen liksom var så ringrostig då. Så nu vet jag liksom inte om jag ska vänta mig en äl-blödning denna gång också eller om det bara var en engångsgrej.

Vilken dag är du på nu? 
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd