• Babybel

Startade pergotime 7/6 2012...råd

Utlandssvensk76 skrev 2012-08-07 15:41:14 följande:

Kör du med ÄL test? Jag är på dag 19.
    Japp, började med det idag. Negativt som väntat, men jag känner att jag har fått en temphöjning sedan senaste dygnet och det kan ju vara ett tecken (blev väldigt varm förra kuren).

Du har väl redan haft din ägglossning va? Konstaterade du det med test? När har du BIM? 
  • Babybel

Nu har jag varit hos gyn för att mäta äggblåsorna. Och hon hittade en på 13 mm men sa att hon inte trodde på ägglossning denna månad (det sa hon visserligen förra gången också). De växer ju 2mm per dag och i så fall skulle jag ägglossa på söndag (dag 19 precis då jag fick positivt ältest sist). Måste säga att jag känner mig lite nedslagen då slemhinnan enligt henne var 4 mm.
    Men idag skickar hon iaf en remiss till fertilitetsenheten i huddinge, och det är ju bra antar jag. Har hört att det är 2 års väntetid dit så det känns ju kasst.

• Babybel

Det är min andra kur. Förra gången när hon sa samma sak så var största äggblåsan 9 mm (på dag 12) så egentligen följer jag exakt samma takt denna gång eftersom de ju växer 2 mm per dag borde största vara 13 nu. Men hon har så svårt att hitta och mäta både blåsor och slemhinna så jag vet inte vad jag kan lita på alls (hon är helt nyexad och det känns som att jag googlar mig till mer kunskap än vad hon har. Hon kände inte alls till att det fanns en medicin som fick slemhinnan att växa till sig bl.a.)

• Babybel

Manam: jo, jag har bokat tid på mamma Mia i september.

Aria: är inte det bra med hormonsprutor? Nu får du ju riktig action liksom. Du ska se att du blir gravid på ett kick nu!

• Babybel

Ah kul, det är honom jag ska till! Kul! Låter ju bra att du är nöjd :) hur villig/ovillig är han att skriva ut pergotime. Verkar ju vara olika det där!

• Babybel
    Utlandssvensk76 skrev 2012-08-10 22:35:33 följande:

9mm låter tyvärr lite på dag 12. Jag tycker att du ska be att få ta blodprov efter du tror att du har haft ÄL för att kolla progesteronet, det kommer att visa om du hade ägglossning.
    Jo, fast förra gången fick jag ju faktiskt ett positivt ägglossningstest på dag 19 (och de ska ju vara 99% säkra) så det troliga känns ju som att jag faktiskt hade ägglossning.
    Idag är jag på dag 19 så jag "räknar" väl mer eller mindre med ett positivt ältest idag, hehe.

När gör man blodprovet efter ett positivt ältest? Alltså, hur många dagar behöver man vänta om jag nu får ett positivt test idag? 
  • Babybel
    Fiffig skrev 2012-08-11 08:21:51 följande:
    Min andra kur gick också åt skogen, fast jag får ju ägglossning till skillnad från er. Nu har vi en dos kvar, men vi känner oss mer och mer övertygade om att det är något annat som gör att det inte funkar för oss. Sambon har ställt in sig på att det nog får bli ivf för oss, hoppas bara kön inte är för lång. All den här väntan tar liksom knäcken på mig. Känns så orättvist att drabbas av det här. Så här skulle det ju inte bli! Vi skulle ju haft en liten nu enligt vår första plan, nu vet jag inte om vi någonsin kommer få barn. Lite deppigt här alltså..
    Hur menar du? Får du ägglosssning utan Pergotime också? För jag tror nog att alla vi har lyckats få ägglossning med Pergo nu. Men ägglossning räcker inte tyvärr ju. Det finns mycket som kan påverka utan att det behöver vara fel på er. Till exempel så har jag hört att man kan öka sina chanser avsevärt om tjejen får orgasm först för då vidgar sig "passagen" ytterligare och gör att det är enklare för spermierna att vandra dit de ska. Sen tror jag tidpunkten man har sex kan påverka mycket också.

Du får inte glömma att det normala är att det tar ett år för folk att bli gravida just på grund av alla små olika förutsättningar som ska stämma. Att din andra kur inte kur inte funkade betyder ingenting än så länge. Det kommer att gå vägen för dig också. Men jag kan verkligen förstå att väntar tär på dig. Man får försöka distrahera sig. Jag har börjat äta LCHF och promenera en mil om dagen och den här månaden har liksom flugit fram (maten kräver massa planering och promenaden tar tid).
  • Babybel
    Aj88 skrev 2012-08-12 11:40:40 följande:
    Hej.
    Förstår verkligen hur det känns att misslyckas gång på gång!!
    Är inne på min fjärde kur enkeldos pergotime. Efter att ha försökt i 2 år. Har ägglossat på de tre innan varav ett med ovitrelle spruta.
    Va hos Gyn i onsdags på cd 10 och den största äggblåsan va då 14mm. Ska tillbaka i morgon cd 15 för att se om det är aktuellt med en ovitrelle spruta.
    Så orättvist att det aldrig ska gå!
    Lycka till alla!!
    Låter ju väldigt lovande med en äggblåsa på 14 mm redan! Lycka till!
  • Babybel
    Utlandssvensk76 skrev 2012-08-12 20:29:49 följande:

Nu har jag räknat ut att 9 mm på dag 12 inte alls är lite om man beräknarbatt själva ÄL är på dag 20 (efter positivt ÄL test dag 19), då hann äggblåsan växa till sig till 25mm, vilket är jättebra. Får be om ursäkt att jag drog negativ slutsats innan jag gjorde matten ordentligt! Fick du positivt test idag? Nu är det bara att fortsätta att nya, förhoppningsvis har ni fått till det ett par ggr redan Själv fick jag negativt igen på dag 9 efter äl blir det negativt igen morgon tror jag chansen är liten att jag är gravid....
    Haha, såg nu att det såg ut som jag skrivit lite surt tidigare, så menade jag inte. Men jag har gott hopp ännu även om jag faktiskt fick negativt äl-test igår. Jag har sådana sjuka ägglossningskänningar nu så jag är övertygad om att det sker vilken dag som helst nu. Igår kväll började mina bröstvårtor ömma nåt helt sjukligt och det är samma idag. Men men, time will tell.

Angående dig så är du typ 2-3 veckor för snabb att ge upp hoppet. Vet att jag har länkat till denna förr men jag gör det igen så att du inte blir deppig för tidigt i onödan. www.familjeliv.se/Forum-1-3/m26985-2.html
    Du kan verkligen fortfarande ha lyckats denna månad! :) 
  • Babybel
    Fiffig skrev 2012-08-13 14:08:34 följande:
    Sista chansen med pergo för mig! Nu måste det bara gå. Sen blir vi skickade till Sahlgrenska för vidare utredningen. Har beställt en kräm som jag läst om lite på olika forum som tydligen kan ta bort mina spottings som jag alltid får innan mens, progesterall heter den. Man ska ta den efter äl och fram till mens för att ev ägg lättare ska fastna. Låter lite långsökt, men visst okej, vi är redo att testa allt. Men nu läste jag i bruksanvisningen att man inte bör kombinera krämen med pergotime. Nån som har testat krämen eller vet varför det kan vara så. Jag börjar ju ta den först efter äl så den bör ju inte störa pergon.
    Vet du hur lång kö det är till Sahlgrenska sen? 

Jag skulle undvika den där krämen faktiskt och istället prata med din gyn som kan ge dig "riktiga" progesterontabletter om du behöver dem för att bli gravid. 
Svar på tråden Startade pergotime 7/6 2012...råd