• Anonym (Fattig...)

Kronofogden gör utmätning...

Vi är en familj på 5 personer. Jag har inget jobb. Min sambo får ut ca 20 000 efter skatt. Vi får "precis" ekonomin att gå runt just nu. Men nu ska kronofogden göra en utmätning på sambons lön så han kommer få 12 000, med barnbidragen så kommer vi få in ca 15000 i månaden. Räkningarna ligger på mellan 10-15000 varje månad, räkningar som MÅSTE betalas, hyra, el, försäkringar, dagis, bilen. Vi har alltså varit tvugna att "strunta" i räkningar som inte är akuta måsten så därför har vi fått kf på oss. Hur ska vi få det att gå runt nu? För att över huvud taget kunna köpa mat så måste vi alltså strunta i fler räkningar och dom kommer också gå till kf så vi kommer sitta fast i skuldträsket. Jag måste vara världens minst kompetenta människa för jag lyckas inte få ett enda litet jobb, söker o söker o söker. Men lyckas inte få städjobb, reklam utdelningsjobb, tim vik på äldreboenden, affärer eller dagis ens. Jag MÅSTE ha ett jobb nu för att kunna ge mina barn mat och kläder och tak över huvudet. Allt håller på o rasar samman. Jag sitter o skakar nu för att jag har verkligen slut på idéer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 10:27
    Jag kan INTE få varken CSN eller vårdnadsbidrag, jag har skulder hos CSN som jag inte kunnat betala så dom lånar inte ut till mig innan jag betalat av den gammla skulden. Kommunen vi bor i har inte vårdnadsbidrag. Jag kan inte heller ta bort dagis platsen, den dagen jag får ett jobb behöver barnet ha någonstans att vara.

Kronofogden hade räknat fel, vi kommer att ha mer pengar att röra oss på, det är enbart en månad som det kommer vara tight

• Svar på tråden Kronofogden gör utmätning...
  • Anonym (Fattig...)
    Anonym (vårdbidrag) skrev 2012-06-14 07:28:53 följande:
    om du ta ut ditt barn från dagis kan du ansöka på fkassan om vådnadsbidrag.. då få du 3000:-

Nej det kan jag inte
  • Anonym (Caroline)

Om man har en familj på 5 alså 3 barn då kan inte kronofogden ta så mycket om det är TS sambo. Dom utgår oxå på hur många barn som man har i familjen och boendekostnad. Är det TS som står på kontraktet räknar dom inte det som hans. Dom räknar så konstigt. Men har han hyreskontrakt och 3 barn kan dom inte dra så mycket. Min sambo hade oxå detta men sedan han fick sin son gick dom från 6000-7000 till 1700 av hans lön. Nu är han helt fri snart då han haft detta i 3 år och inte hade så mycket skulder. Jag stod på kontraktet av lägenheten då kunde dom dra mera av han. Dom utgick från mat konstnader och den hyran han hade innan mig på hyra 3500 och mat 2000. han fick behålla mindre än halva sin lön. som mest har dom dragit 9000kr i 5 månader sträck innan jag kom in i bilden.

• themix

TS, sök en utbildning med restplatser (tror att det är för sent att söka alla utbildningar nu) och se till att du får CSN. Om inte så var hemma med barnen och få vårdbidraget. Då slipper ni dessutom föskoleavgift. Ring ALLA företag vars fodran ni inte har möjlighet att betala! Många gånger kan man få uppskov och slippa inkasso och kronofogden. Det är många tusenlappar i sjön.

Limitless undying love which shines around me like a million suns and callls me on and on across the universe. ��L
  • Lindisg

Hej TS,

Har ej läst hela tråden!

var bor du? vilken stad, kommun?

• Anonym (Fattig...)
    Lindisg skrev 2012-06-14 10:52:14 följande:
    Hej TS,

Har ej läst hela tråden!

var bor du? vilken stad, kommun?

bor i en liten kommun i västmanland
  • Anonym

Sätt upp lappar om att du kan städa hemma hos folk.

• Lindisg

Ok, då kan jag tyvärr ej hjälpa dig....

• Anonym

Studera utan studiemedel då - det är bättre med en bra utbildning oavsett och du får ju ändå inga jobb.
    Man kan studera och jobba samtidigt, men du kan inte vara kräsen.

Och ni måste flytta till ett billigare boende.

• Anonym (Fattig...)
    Anonym skrev 2012-06-14 11:30:15 följande:
    Studera utan studiemedel då - det är bättre med en bra utbildning oavsett och du får ju ändå inga jobb.
    Man kan studera och jobba samtidigt, men du kan inte vara kräsen.

Och ni måste flytta till ett billigare boende.

Ursäkta men hur vet du hur billigt boende vi har eller dyrt som du tror att det är....
  • Anonym
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-14 12:07:14 följande:
    Ursäkta men hur vet du hur billigt boende vi har eller dyrt som du tror att det är....
    Men om er inkomst inte räcker så är det ju för dyrt, hur billigt det än är.
  • Anonym (Fattig...)
    Anonym skrev 2012-06-14 12:47:39 följande:
    Men om er inkomst inte räcker så är det ju för dyrt, hur billigt det än är.

Jo våran inkomst räcker till boendet i vanliga fall.. Sen kan vi inte hitta ett billigare boende, ska vi bo i tält i skogen istället tycker du? Vi har precis minskat boende kostnaden med ca 6000 i månaden, det går inte att minska den mer.

Skulden hos KF beror inte på att vi bor för dyrt, den beror på felprioriteringar i företaget för ett år sedan 
  • Anonym (......)

Hej!
    Du kanske redan har fått information om hur mycket ni får behålla av lönen.
    Men ville berätta att min sambo fick behålla ca.14.600 kr av sin lön när han hade utmätning, vi är också 5 pers i familjen och jag hade ingen inkomst som räknades in av krono.Så det bör ju bli något liknande för er.
    Mvh    

• Anonym (c)

Varför inte plugga till truckförare, busschaufför eller liknande? Ganska korta utbildningar och då har du iaf jobb och lön om några månader.

• Anonym (lever på gränsen)

(ber om ursäkt för min kommande stavning på en gång)

ALLTSÅ ALLVARLIGT TALAT!!!!!

uppenbart finns det en del folk här som ALDRIG haft problem med ekonomi eller kronofogden! och det är ju skönt i sig, men man kanske inte ska ge "expertråd" när man inte har en blekaste om vad det handlar om eller ens verkar ha förmåga att sätta sig in i andra människors problem!

både jag och min sambo har av olika anledningar hammnat hos kf och har nu haft utmätning under flera år....och det är skit tufft!!!! när man väl har hamnat där så blir det en ond cirkel som man fastnar i.

det här med att plugga kan ni ju sluta tipsa om nu HON HAR INTE RÄTT TILL CSN!!!!!!!!!

till TS:

kolla noga deras uträkningar, är ni minsta osäker på nått belop (oavsätt om det gäller några få kronor) ring dom och fråga! så länge man är trevlig mot dom och inte skyller på dom, dom gör ju faktiskt bara sitt jobb och dom har sina regler, så är dom väldigt hjälpsamma och trevliga på kf.

sätt er ner VARJE månad och gör upp en månadsbudjet....och gör allt ni kan för att hålla er till den. om din sambo har möjlighet att jobba över lite ibland och på så sett få lite lite högre lön så kan det ju hjälpa någon månad i alla fall....för det funkar ju så att om ni EX ska få behålla 1000 kr och kf ska få 1000 och han en månad tjänar 3000 så får ni den månaden behålla 2000, kronis får inte dra mer än det beloppet som står på uträkningen att dom ska dra. (bara han inte jobbar över för mycket och varje månad för då ökar ju hans månadslön till nästa uträkning, dom brukar "räkna om"  en gång per år och går då endast på arbetsgivares uppgifter...)

jag vet hur hopplös och värdelös man känner sig....men berätta det för din sambo oxå, gör inte misstaget att du inte ska "tynga ner" honom med dina känslor och problem, om han har nån vett i sig så kommer han förklara för dej att det inte är ditt fel och att ni tar er igenom det så länge ni gör det i hop!

vi väntar vårat andra barn och jag vet hur paniken kan komma när man öppnar kylen och det inte finns nått där och det är slut på kontot.....men på nått konstigt sätt brukar det alltid lösa sig....ge inte upp!

köp nån billig lott nån gång i bland...vem vet ni kanske vinner stort......

hoppas ni löser det! bara att kämpa på!
    styrkelsekramar från en som vet 

• Anonym (Fattig...)
    Anonym (lever på gränsen) skrev 2012-06-14 18:40:41 följande:

uppenbart finns det en del folk här som ALDRIG haft problem med ekonomi eller kronofogden! och det är ju skönt i sig, men man kanske inte ska ge "expertråd" när man inte har en blekaste om vad det handlar om eller ens verkar ha förmåga att sätta sig in i andra människors problem!

både jag och min sambo har av olika anledningar hammnat hos kf och har nu haft utmätning under flera år....och det är skit tufft!!!! när man väl har hamnat där så blir det en ond cirkel som man fastnar i.

det här med att plugga kan ni ju sluta tipsa om nu HON HAR INTE RÄTT TILL CSN!!!!!!!!!

till TS:

kolla noga deras uträkningar, är ni minsta osäker på nått belop (oavsätt om det gäller några få kronor) ring dom och fråga! så länge man är trevlig mot dom och inte skyller på dom, dom gör ju faktiskt bara sitt jobb och dom har sina regler, så är dom väldigt hjälpsamma och trevliga på kf.

sätt er ner VARJE månad och gör upp en månadsbudjet....och gör allt ni kan för att hålla er till den. om din sambo har möjlighet att jobba över lite ibland och på så sett få lite lite högre lön så kan det ju hjälpa någon månad i alla fall....för det funkar ju så att om ni EX ska få behålla 1000 kr och kf ska få 1000 och han en månad tjänar 3000 så får ni den månaden behålla 2000, kronis får inte dra mer än det beloppet som står på uträkningen att dom ska dra. (bara han inte jobbar över för mycket och varje månad för då ökar ju hans månadslön till nästa uträkning, dom brukar "räkna om"  en gång per år och går då endast på arbetsgivares uppgifter...)

jag vet hur hopplös och värdelös man känner sig....men berätta det för din sambo oxå, gör inte misstaget att du inte ska "tynga ner" honom med dina känslor och problem, om han har nån vett i sig så kommer han förklara för dej att det inte är ditt fel och att ni tar er igenom det så länge ni gör det i hop!

vi väntar vårat andra barn och jag vet hur paniken kan komma när man öppnar kylen och det inte finns nått där och det är slut på kontot.....men på nått konstigt sätt brukar det alltid lösa sig....ge inte upp!

Nu ska dom ju som jag sagt flera ggr göra en ny uträkning, enligt den uträkningen man gör själv på deras sida så ska dom inte dra nånting alls. Så fort det blir minsta förändring i ekonomin så ska vi höra av oss så att dom kan dra rätt summa varje månad. 
    Han jobbar redan över så mycket han bara kan, nu kommer den skillnaden inte längre synas i plånboken utan på skulden istället.
    Jag har gått igenom perioder då jag haft riktigt dåligt med pengar, så jag vet hur illa det kan gå. Men det funkar alltid tillslut. Ungarna har alltid haft mat på bordet så det oroar jag mig egentligen inte för. Jag vet att det löser sig på nåt sätt tillslut med just den biten iaf.   
  • Anonym
    Anonym (lever på gränsen) skrev 2012-06-14 18:40:41 följande:

till TS:

Man är faktiskt välkommen på utbildningar i Sverige utan att ta emot csn-pengar. Det är inte en hjälp till ekonomin just nu, men kan mycket väl vara i framtiden. Man kan läsa tex 25% samtigit som man söker jobb, eller mer om man anser att man har tiden. Den mesta studentlitteratur går att låna på bibliotek. 
  • Ismabiba

Jamen allvarligt....  Detta var verkligen trådens sämsta råd.  Man kan väl inte råda någon som redan går på knäna ekonomiskt att spela sig ur sina problem.  Ett spelberoende är väl det sista TS behöver?

Lotterier är en extra skatt för idioter.    
Svar på tråden Kronofogden gör utmätning...