• Anonym (Fattig...)

Kronofogden gör utmätning...

Vi är en familj på 5 personer. Jag har inget jobb. Min sambo får ut ca 20 000 efter skatt. Vi får "precis" ekonomin att gå runt just nu. Men nu ska kronofogden göra en utmätning på sambons lön så han kommer få 12 000, med barnbidragen så kommer vi få in ca 15000 i månaden. Räkningarna ligger på mellan 10-15000 varje månad, räkningar som MÅSTE betalas, hyra, el, försäkringar, dagis, bilen. Vi har alltså varit tvugna att "strunta" i räkningar som inte är akuta måsten så därför har vi fått kf på oss. Hur ska vi få det att gå runt nu? För att över huvud taget kunna köpa mat så måste vi alltså strunta i fler räkningar och dom kommer också gå till kf så vi kommer sitta fast i skuldträsket. Jag måste vara världens minst kompetenta människa för jag lyckas inte få ett enda litet jobb, söker o söker o söker. Men lyckas inte få städjobb, reklam utdelningsjobb, tim vik på äldreboenden, affärer eller dagis ens. Jag MÅSTE ha ett jobb nu för att kunna ge mina barn mat och kläder och tak över huvudet. Allt håller på o rasar samman. Jag sitter o skakar nu för att jag har verkligen slut på idéer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 10:27
    Jag kan INTE få varken CSN eller vårdnadsbidrag, jag har skulder hos CSN som jag inte kunnat betala så dom lånar inte ut till mig innan jag betalat av den gammla skulden. Kommunen vi bor i har inte vårdnadsbidrag. Jag kan inte heller ta bort dagis platsen, den dagen jag får ett jobb behöver barnet ha någonstans att vara.

Kronofogden hade räknat fel, vi kommer att ha mer pengar att röra oss på, det är enbart en månad som det kommer vara tight

• Svar på tråden Kronofogden gör utmätning...
  • Severus
    Ravenna skrev 2012-06-13 11:23:56 följande:
    SJukt om det är sant. Jag vet många barnfamiljer som inte har 30 000 kronor plus att röra sig med...

Vi är 7 pers och är inte i närheten av några flashiga 30.000:-
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Anonym
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 11:42:30 följande:

Det fattar väl jag också att det är mitt fel att ekonomin är kass eftersom jag inte arbetar.... bättre att jag tar mitt pick o pack o sticker så jag inte drar ner honom i skiten mer

Om du drar så lär han verkligen hamna i skiten
  • Ravenna
    Waldo skrev 2012-06-13 11:36:05 följande:
    Jag gjorde fel och räknade på 5 barn om du ser omräkningen på 3 barn så hamnar den på 25 tkr

Vilket är det du tycker är sjukt?
    Att så många barnfamiljer i din omgivning har så lite pengar att röra sig med eller hur lagen är skriven?
    Det jag tycker är sjukt är att kronis inte är hårdare än så mot människor som inte kan betala sina skulder. 30 000 kronor klarar man sig väldigt väldigt bra på. Då skulle det vara bättre om de tog lite mer, så att skulderna blev lösta på den här sidan evigheten.
  • Anonym (***)
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 11:46:16 följande:
    Klart som fan det är mitt fel, hade jag haft ett jobb o kunnat bidra med NÅNTING så hade han kunnat betala sina räkningar och det här hade aldrig hänt
    Men varför sa du då som du gjorde tidigare?

"Alla räkningar förutom hyran och dagis är räkningar HAN dragit på sig...."

Mina kommentarer till dig är baserat på detta uttalande och för mig känns inte det som om du tycker att du behöver ta något ansvar i ekonomin.
  • Anonym (Fattig...)
    Anonym skrev 2012-06-13 11:59:18 följande:

Om du drar så lär han verkligen hamna i skiten
    Hur då? Jag bidrar inte med nånting, kostar bara en massa...
  • Anonym (***)

Vill tillägga... Kanske låter som om jag gör påhopp på dig... Vad jag vill är bara att du ska vakna upp i er sitation och börja ta tag i saker. Jag menar inte att trycka ner dig! Det var därför jag tidigare bad dig skriva upp alla räkningar och skulder du har för att kunna ge dig råd i hur du ska gå till väga.

• Anonym (Fattig...)
    Anonym (***) skrev 2012-06-13 12:01:01 följande:
    Men varför sa du då som du gjorde tidigare?

"Alla räkningar förutom hyran och dagis är räkningar HAN dragit på sig...."

Mina kommentarer till dig är baserat på detta uttalande och för mig känns inte det som om du tycker att du behöver ta något ansvar i ekonomin.

En förklaring bara till varför jag inte vet exakta kostaderna på alla räkningar, inget försök att få bort min skuld
  • Anonym (***)
    Kattdamen skrev 2012-06-13 11:54:36 följande:
    Sälj trosor eller bli telefonvärdinna.

Då tjänar du lite pengar iaf.
    Ha ha - seriöst! Var säljer man sina trosor??? Har gott om gamla som jag gärna säljer för att
    köpa nytt och inte pga dålig ekonomi!  :)  Men man kanske kan unna sig nåt lite extra lyxigt!
  • Anonym (Fattig...)
    Anonym (***) skrev 2012-06-13 12:04:25 följande:
    Ha ha - seriöst! Var säljer man sina trosor??? Har gott om gamla som jag gärna säljer för att
    köpa nytt och inte pga dålig ekonomi!  :)  Men man kanske kan unna sig nåt lite extra lyxigt!

På internet så klart.. Finns fullt med "gubbar" som gärna betalar en slant för använda trosor
  • Kattdamen
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 11:56:49 följande:
    För att kunna sälja trosor måste jag kunna köpa trosor... Telefonvärdinna har jag funderat på mendet funkar inte när jag har barn runt mig 24/7
    Men du hade ju barn på förskola? Eller går de inte på förskola alltså?

Det går ju att jobba på kvällar och nätter också.
    En kopp te, tack.
Svar på tråden Kronofogden gör utmätning...