• Anonym (Fattig...)

Kronofogden gör utmätning...

Vi är en familj på 5 personer. Jag har inget jobb. Min sambo får ut ca 20 000 efter skatt. Vi får "precis" ekonomin att gå runt just nu. Men nu ska kronofogden göra en utmätning på sambons lön så han kommer få 12 000, med barnbidragen så kommer vi få in ca 15000 i månaden. Räkningarna ligger på mellan 10-15000 varje månad, räkningar som MÅSTE betalas, hyra, el, försäkringar, dagis, bilen. Vi har alltså varit tvugna att "strunta" i räkningar som inte är akuta måsten så därför har vi fått kf på oss. Hur ska vi få det att gå runt nu? För att över huvud taget kunna köpa mat så måste vi alltså strunta i fler räkningar och dom kommer också gå till kf så vi kommer sitta fast i skuldträsket. Jag måste vara världens minst kompetenta människa för jag lyckas inte få ett enda litet jobb, söker o söker o söker. Men lyckas inte få städjobb, reklam utdelningsjobb, tim vik på äldreboenden, affärer eller dagis ens. Jag MÅSTE ha ett jobb nu för att kunna ge mina barn mat och kläder och tak över huvudet. Allt håller på o rasar samman. Jag sitter o skakar nu för att jag har verkligen slut på idéer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 10:27
    Jag kan INTE få varken CSN eller vårdnadsbidrag, jag har skulder hos CSN som jag inte kunnat betala så dom lånar inte ut till mig innan jag betalat av den gammla skulden. Kommunen vi bor i har inte vårdnadsbidrag. Jag kan inte heller ta bort dagis platsen, den dagen jag får ett jobb behöver barnet ha någonstans att vara.

Kronofogden hade räknat fel, vi kommer att ha mer pengar att röra oss på, det är enbart en månad som det kommer vara tight

• Svar på tråden Kronofogden gör utmätning...
  • Vinxen

Sälj allt ni inte behöver. Elever ni ha bil eller klarar ni er med busskort? Storhandla! Gör storkok och frys in alla rester. Baka eget bröd. Säg upp mobilabonemang om ni har å skaffa kontantkort. Säg upp tv och bredband om ni har det. Eller ta det billigaste alternativet. Försök att spara å sälja saker så ni kan betala direk till fogden istället så slipper ni utmätning. Är det mycket pengar det handlar om? Allt går bara man vill!

• Kjell2

Steg ett:
    Försök skära i räkningsfloran
    Billigare bil
    Billigare boende
    Bort med TV, mobiler, kabel-TV, prenumerationer, föreningar, alkohol, tobak
    Minska dagis

Steg två
    Sälj saker och använd pengarna till att lösa dyra skulder

Steg tre
    Har ni dyra lån med hög ränta at ett snack med er bank om ni kan få ett lågräntelån och på det sättet lösa dyra krediter

• Anonym

ni måste ju ha existensminimum beräknat på fem pers ink hyran, har de alltså bedömt att 15000 ska täcka hyra plus mat till fem personer?

• sextiotalist

Jag kollade på deras hemsida, man kan tydligen göra en egen uträkning, de kan ha gjort fel, kolla av själv så se om det är rätt

• Anonym (Fattig...)
    Vinxen skrev 2012-06-13 10:48:56 följande:
    Sälj allt ni inte behöver. Elever ni ha bil eller klarar ni er med busskort? Storhandla! Gör storkok och frys in alla rester. Baka eget bröd. Säg upp mobilabonemang om ni har å skaffa kontantkort. Säg upp tv och bredband om ni har det. Eller ta det billigaste alternativet. Försök att spara å sälja saker så ni kan betala direk till fogden istället så slipper ni utmätning. Är det mycket pengar det handlar om? Allt går bara man vill!

bilen måste vi ha annars tar sig inte sambon till jobbet, går inte tåg/buss så att han hinner dit i tid, har redan kollat upp busskort och det skulle bli dyrare än vad bensinen kostar.
    har billigaste tv och bredband abonemanget som går att ha, för att det ska finnas en chans alls att jag ska kunna få jobb behöver vi ha internet hemma. Mobilerna kan vi inte säga upp, bidningstiden är fortfarande kvar. Handlar alltid det billigaste vi kan hitta i matväg och är nere på en matkostnad på ca 3000 i månaden nu, vet inte om det går att skära ner den mer. Har ingenting att sälja 
    Kjell2 skrev 2012-06-13 10:49:23 följande:
    Steg ett:
    Försök skära i räkningsfloran
    Billigare bil
    Billigare boende
    Bort med TV, mobiler, kabel-TV, prenumerationer, föreningar, alkohol, tobak
    Minska dagis

Steg två
    Sälj saker och använd pengarna till att lösa dyra skulder

Steg tre
    Har ni dyra lån med hög ränta at ett snack med er bank om ni kan få ett lågräntelån och på det sättet lösa dyra krediter
    Går inte att sära ner mer än vad vi gjort
    Tror inte det går att få så mycket billigare bil än vad vi redan har
    Finns inte en chans i världen att vi ska kunna skaffa billigarre boende, har precis flyttat och skurit ner boende kostanden med ett antal tusenlappar.
    Säger vi upp tvn påverkar det bredbandskostnaden så att det blir dyrare
    Dagis avgiften är densamma även fast barnet bara går där 15 timmar i veckan

Har inget att sälja

banken kan tyvärr inte hjälpa oss, redan försökt             

• Anonym (Fattig...)
    Anonym skrev 2012-06-13 10:50:38 följande:
    ni måste ju ha existensminimum beräknat på fem pers ink hyran, har de alltså bedömt att 15000 ska täcka hyra plus mat till fem personer?

Jag vet inte hur dom har räknat...
    sextiotalist skrev 2012-06-13 10:54:33 följande:
    Jag kollade på deras hemsida, man kan tydligen göra en egen uträkning, de kan ha gjort fel, kolla av själv så se om det är rätt

dom ska räkna om, sambon tyckte det lät väldigt lite och misstänkte att dom bara räknat på att det är han som bor här. Så vi hoppas att dom räknat fel...
  • Anonym (***)

Det belopp din sambo har kvar är baset på att han är ensamförsörjare och är då existensminimum.
    Skulle du få ett jobb i nuläget kommer det som dras på hans lön att öka.

Existensminimum är boendekostnader + driftskostnader inklusive mat.
    Allt annat är lyx och det kan ni slopa tex tv, internet, bil etc etc. Jag tror inte att ni bor i hus på landet så även om det är kämpigt kan man gå till affären och handla. Din man kan högst troligt samåka med någon till jobbet, cykla, buss eller gå för att hålla kostnaderna nere.

Sen kommer många andra att säga så då gör jag det också. Börja med att rensa ut och sälj. Med 5 barn så finns det garanaterat leksaker ni kan sälja, kläder, skivor, etc etc. Även om du bara tar 10 kr för något så är det pengar. På vissa orter ordnas "bak-lucke-loppis" och än så länge har ni bil - åk och sälj.

Vad gäller övriga kreditorer (dom ni har räkningar till) vad är det för några som du nu tror att ni inte kan betala?
    Skriv upp allt inklusive belopp så ska jag försöka ge dig råd.

Styrke-Kram!

• Anonym
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 10:58:54 följande:
    Jag vet inte hur dom har räknat...

dom ska räkna om, sambon tyckte det lät väldigt lite och misstänkte att dom bara räknat på att det är han som bor här. Så vi hoppas att dom räknat fel...
    bra att de ska räkna om, låter helt galet!
  • Kjell2
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 10:57:28 följande:
    bilen måste vi ha annars tar sig inte sambon till jobbet, går inte tåg/buss så att han hinner dit i tid, har redan kollat upp busskort och det skulle bli dyrare än vad bensinen kostar.
    har billigaste tv och bredband abonemanget som går att ha, för att det ska finnas en chans alls att jag ska kunna få jobb behöver vi ha internet hemma. Mobilerna kan vi inte säga upp, bidningstiden är fortfarande kvar. Handlar alltid det billigaste vi kan hitta i matväg och är nere på en matkostnad på ca 3000 i månaden nu, vet inte om det går att skära ner den mer. Har ingenting att sälja 

Går inte att sära ner mer än vad vi gjort
    Tror inte det går att få så mycket billigare bil än vad vi redan har
    Finns inte en chans i världen att vi ska kunna skaffa billigarre boende, har precis flyttat och skurit ner boende kostanden med ett antal tusenlappar.
    Säger vi upp tvn påverkar det bredbandskostnaden så att det blir dyrare
    Dagis avgiften är densamma även fast barnet bara går där 15 timmar i veckan

Har inget att sälja

banken kan tyvärr inte hjälpa oss, redan försökt             

Vid nått läge måste man nog ge upp för stunden. Har de räknat rätt på förbehållsbelopetoch ni ändå har mer pengar ut än in så är det bara att bita i det sura äpplet och låta mera gå till KFM.

Förhoppningsvis kan ni sen när du får jobb få balans i er ekonomi och börja röja upp i skuldträsket.

Bor ni billigt och har låga fast andra utgifter borde det vara möjligt att gå runt på förbehållsbeloppet.
Svar på tråden Kronofogden gör utmätning...