• Anonym (Fattig...)

Kronofogden gör utmätning...

Vi är en familj på 5 personer. Jag har inget jobb. Min sambo får ut ca 20 000 efter skatt. Vi får "precis" ekonomin att gå runt just nu. Men nu ska kronofogden göra en utmätning på sambons lön så han kommer få 12 000, med barnbidragen så kommer vi få in ca 15000 i månaden. Räkningarna ligger på mellan 10-15000 varje månad, räkningar som MÅSTE betalas, hyra, el, försäkringar, dagis, bilen. Vi har alltså varit tvugna att "strunta" i räkningar som inte är akuta måsten så därför har vi fått kf på oss. Hur ska vi få det att gå runt nu? För att över huvud taget kunna köpa mat så måste vi alltså strunta i fler räkningar och dom kommer också gå till kf så vi kommer sitta fast i skuldträsket. Jag måste vara världens minst kompetenta människa för jag lyckas inte få ett enda litet jobb, söker o söker o söker. Men lyckas inte få städjobb, reklam utdelningsjobb, tim vik på äldreboenden, affärer eller dagis ens. Jag MÅSTE ha ett jobb nu för att kunna ge mina barn mat och kläder och tak över huvudet. Allt håller på o rasar samman. Jag sitter o skakar nu för att jag har verkligen slut på idéer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 10:27
    Jag kan INTE få varken CSN eller vårdnadsbidrag, jag har skulder hos CSN som jag inte kunnat betala så dom lånar inte ut till mig innan jag betalat av den gammla skulden. Kommunen vi bor i har inte vårdnadsbidrag. Jag kan inte heller ta bort dagis platsen, den dagen jag får ett jobb behöver barnet ha någonstans att vara.

Kronofogden hade räknat fel, vi kommer att ha mer pengar att röra oss på, det är enbart en månad som det kommer vara tight

• Svar på tråden Kronofogden gör utmätning...
  • Kjell2
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 18:35:42 följande:

Ja fast det syns hos skatteverket att vi bor ihop, hans gammla handläggare vet att vi bor ihop och dom har inte kontaktat honom för några uppgifter. Isf hade dom ju fått de uppgifter dom bad om.
    Han hade en skuld som han precis betalat färdigt när vi träffades, jag tror att dom gick efter gammla uppgifter på honom 

Jo jag vet jag är lite bitter just nu.. De flesta förslag som jag "avfärdar direkt" är saker jag redan prövat

Ja, det är säkert kfm´s fel att de drar för mycket.De har säkert inte skickat ut någon förfrågan om nuvarande läget eller uppgifter om grunder för beslutet om beloppsstorlek.

• Anonym (op.ssk)

Bli operationssjuksköterksa. Du får jobb överallt och med bra lön ;)

• Anonym (mamamia)

Ni kan söka hjälp hos en budget- och skuldrådgivare, de finns på kommunen och det är gratis att få hjälp. Skuldrådgivaren kan ju också se om ni uppfyller kriterierna för skuldsanering.

Jobbsökandet kan kännas hopplöst ibland. Det är otroligt deprimerande att vara arbetslös (been there), men det är viktigt att inte tappa självförtroendet och energin. Sök allt, även om det står att du ska ha körkort tex, för att det ordnar sig med skjuts i alla fall.

Hur länge ska utmätningen pågå? Det är bättre att ni kontaktar de företag vars fordran ni inte kan betala istället för att låta de skulderna gå till kfm. Vissa företag kan gå med på avbetalningsplaner, anstånd etc, men det är viktigt att man ringer och är ärlig.

Önskar er lycka till. Hoppas att du TS håller hoppet uppe.

• Anonym (Fattig...)
    Em00 skrev 2012-06-13 19:20:17 följande:
    Ts, är du över 25?

Ja
    Anonym (mamamia) skrev 2012-06-13 19:35:21 följande:
    Ni kan söka hjälp hos en budget- och skuldrådgivare, de finns på kommunen och det är gratis att få hjälp. Skuldrådgivaren kan ju också se om ni uppfyller kriterierna för skuldsanering.

Jobbsökandet kan kännas hopplöst ibland. Det är otroligt deprimerande att vara arbetslös (been there), men det är viktigt att inte tappa självförtroendet och energin. Sök allt, även om det står att du ska ha körkort tex, för att det ordnar sig med skjuts i alla fall.

Hur länge ska utmätningen pågå? Det är bättre att ni kontaktar de företag vars fordran ni inte kan betala istället för att låta de skulderna gå till kfm. Vissa företag kan gå med på avbetalningsplaner, anstånd etc, men det är viktigt att man ringer och är ärlig.

Önskar er lycka till. Hoppas att du TS håller hoppet uppe.
    Vet inte hur länge.. Men det gäller bara ca 100 000 så det är ingen helt hopplös situation.
  • Anonym (BaraSara)
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 21:03:25 följande:
    Ja

Vet inte hur länge.. Men det gäller bara ca 100 000 så det är ingen helt hopplös situation.

Vet inte hur länge? Det är väl bara att ta 100 000 delat på vilket belopp ni kan tänkas kunna betala så får du fram hur många  månader (ÅR) det handlar om. Och att kalla 100 000 kr för "bara" tycker jag är galet i er situation.
    Jag har inte läst hela tråden men jag ser att folk tipsat dig om att börja studera. Har du inte tagit fullt studielån sen tidigare så bara gör det! Det finns MASSOR av utbildningar, på distans till och med, som kan ge dig en nystart och en väg ut i arbetslivet. Dessutom får du pengar från CSN under tiden.

• Anonym (Fattig...)
    Anonym (BaraSara) skrev 2012-06-13 21:47:01 följande:

Vet inte hur länge? Det är väl bara att ta 100 000 delat på vilket belopp ni kan tänkas kunna betala så får du fram hur många  månader (ÅR) det handlar om. Och att kalla 100 000 kr för "bara" tycker jag är galet i er situation.
    Jag har inte läst hela tråden men jag ser att folk tipsat dig om att börja studera. Har du inte tagit fullt studielån sen tidigare så bara gör det! Det finns MASSOR av utbildningar, på distans till och med, som kan ge dig en nystart och en väg ut i arbetslivet. Dessutom får du pengar från CSN under tiden.

Nja, riktigt så enkelt är det inte OM dom skulle dra den summan som dom tänkt från början och OM det inte funnits nånting som heter ränta så skulle det ta ca ett år, men nu ska dom räkna om och vi vet inte om dom ska dra nånting alls, sen om min sambo får högre lön och jag får ett jobb så går det snabbare, förlorar han jobbet tar det längre tid. Det är inte bara att dela 100 000 på det beloppet dom ville dra och tro att det blir rätt..

Jag har skulder hos Csn annars hade jag pluggat 
  • Anonym (BaraSara)
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 22:55:38 följande:
    Nja, riktigt så enkelt är det inte OM dom skulle dra den summan som dom tänkt från början och OM det inte funnits nånting som heter ränta så skulle det ta ca ett år, men nu ska dom räkna om och vi vet inte om dom ska dra nånting alls, sen om min sambo får högre lön och jag får ett jobb så går det snabbare, förlorar han jobbet tar det längre tid. Det är inte bara att dela 100 000 på det beloppet dom ville dra och tro att det blir rätt..

Jag har skulder hos Csn annars hade jag pluggat 
    Nej det är klart att det är ränta mm inblandat. Men genom att dela på beloppet så har ni i alla fall ett hum om hur det kan bli. Om du bortser från räntan, låtsas att han betalar in 2000kr/mån och förutsätter att inget annat ändras så tar det 100/2 = 50 månader.
    Bestämmer de sig för att inte dra något alls och fordringsägarna vidhåller sina skulder så innebär det bara att ni skjuter betalningen framåt. Skulden försvinner inte. Och 100 000kr är fortfarande väldigt mycket pengar!

Trist med CSN-skulden. Men du kanske har tid att läsa något vid sidan av som kan öka dina jobbchanser. Utan att ta mer studielån?
  • Anonym (vårdbidrag)

om du ta ut ditt barn från dagis kan du ansöka på fkassan om vådnadsbidrag.. då få du 3000:-

Svar på tråden Kronofogden gör utmätning...