• Anonym (Fattig...)

Kronofogden gör utmätning...

Vi är en familj på 5 personer. Jag har inget jobb. Min sambo får ut ca 20 000 efter skatt. Vi får "precis" ekonomin att gå runt just nu. Men nu ska kronofogden göra en utmätning på sambons lön så han kommer få 12 000, med barnbidragen så kommer vi få in ca 15000 i månaden. Räkningarna ligger på mellan 10-15000 varje månad, räkningar som MÅSTE betalas, hyra, el, försäkringar, dagis, bilen. Vi har alltså varit tvugna att "strunta" i räkningar som inte är akuta måsten så därför har vi fått kf på oss. Hur ska vi få det att gå runt nu? För att över huvud taget kunna köpa mat så måste vi alltså strunta i fler räkningar och dom kommer också gå till kf så vi kommer sitta fast i skuldträsket. Jag måste vara världens minst kompetenta människa för jag lyckas inte få ett enda litet jobb, söker o söker o söker. Men lyckas inte få städjobb, reklam utdelningsjobb, tim vik på äldreboenden, affärer eller dagis ens. Jag MÅSTE ha ett jobb nu för att kunna ge mina barn mat och kläder och tak över huvudet. Allt håller på o rasar samman. Jag sitter o skakar nu för att jag har verkligen slut på idéer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 10:27
    Jag kan INTE få varken CSN eller vårdnadsbidrag, jag har skulder hos CSN som jag inte kunnat betala så dom lånar inte ut till mig innan jag betalat av den gammla skulden. Kommunen vi bor i har inte vårdnadsbidrag. Jag kan inte heller ta bort dagis platsen, den dagen jag får ett jobb behöver barnet ha någonstans att vara.

Kronofogden hade räknat fel, vi kommer att ha mer pengar att röra oss på, det är enbart en månad som det kommer vara tight

• Svar på tråden Kronofogden gör utmätning...
  • Anonym
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 12:08:42 följande:

Ett barn på förskola, tyvärr räcker inte ekonomin till två barn på förskola...

Ni bor inte i Sverige?? Maxtaxa har vi ju annars i Sverige..

Hur kan du ha noll i inkomst?
  • Kjell2
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 13:51:44 följande:
    Tror att skulden kan ligga i hans företag så skuldsanering är inte aktuellt o vi har inte vårdbidrag i våran komun så det är inte heller aktuellt.
    Det enda som kan lösa våran situation är om jag börjar jobba och skulden krymper snabbare 
    Vilken bolagsform är det på företaget; enskild firma, aktiebolag, handelsbolag? Är det t ex aktiebolag kan det vara idé att låta företgat gå i kk för att stänga ner förlustverksamheten.
  • Sweet life
    Anonym skrev 2012-06-13 13:58:38 följande:

Ja, men det är fortfarande inte gratis att ha 3 barn på förskolan.

Noll i inkomst kan man ha genom att vara arbetslös och inte ha rätt till A-kassa t ex.
  • Anonym (Fattig...)
    Anonym skrev 2012-06-13 13:58:38 följande:

Jo vi bor i sverige, nu kommer jag inte ihåg exakta siffror och kan inte plocka fram papprena men för barn ett får vi tex betala 800 kr och för barn två bara 500 kr, man slipper inte dagisavgiften helt för barn två.

Jo jag har noll i inkomst för att det inte trillar in några pengar till mig, ett inte helt ovanligt fenomen när man är arbetslös och inte har rätt till A-kassa eller nån annan typ av bidrag. 
  • Anonym (Fattig...)

Kjell2 skrev 2012-06-13 14:00:54 följande:
    Vilken bolagsform är det på företaget; enskild firma, aktiebolag, handelsbolag? Är det t ex aktiebolag kan det vara idé att låta företgat gå i kk för att stänga ner förlustverksamheten.
    Nej det är enskild firma

Sweet life skrev 2012-06-13 14:01:09 följande:

Noll i inkomst kan man ha genom att vara arbetslös och inte ha rätt till A-kassa t ex.
    Inte för att det spelar nån roll egentligen men ett barn är i skolålder, barn nr två börjar skolan till hösten och varn tre ska då börja på dagis, i vilket fall som helst blir det max 2 avgifter
  • Anonym
    Sweet life skrev 2012-06-13 14:01:09 följande:

Har man ingen inkomst så betalar man heller inte något. Det är ju upp till er att lämna korrekt inkomstinfo till kommunen. man har dessutom rabatt på de nästkommande barnen om man har fler barn på förskolan.

Inte rätt till a-kassa? Man har inte varit medlem menar du?
    Har du sökt alfakassa? Eller uppfyller du inte de kraven?
    hur länge har du varit arbetlös? inte tagit någon praktik eller dyl för att få rätt till ersättning? Funderart på att studera?
  • Kjell2
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 14:03:30 följande:
    Nej det är enskild firma

Inte för att det spelar nån roll egentligen men ett barn är i skolålder, barn nr två börjar skolan till hösten och varn tre ska då börja på dagis, i vilket fall som helst blir det max 2 avgifter
    Lite hårt. Har ha en enskild firma med en massa skulder som ligger och tickar är ni rätt rökta. Även med förbehållbeloppet lär det bli svårt att få det att gå ihop. Tänk ockå på att ju mer som landar hos kfm desto mer räntor mm blir det att betala, dvs skuldfällan.

Ni får nog börja tänka lite utanför tidigare ramar, tex flytta mot jobb, du söker jobb i hela Sverig och långpendlar, börja plugga för att i alla fall få CSN och senare bättre jobbmöjligheter
  • Sweet life
    Anonym skrev 2012-06-13 14:06:24 följande:
    Har man ingen inkomst så betalar man heller inte något. Det är ju upp till er att lämna korrekt inkomstinfo till kommunen. man har dessutom rabatt på de nästkommande barnen om man har fler barn på förskolan.

Inte rätt till a-kassa? Man har inte varit medlem menar du?
    Har du sökt alfakassa? Eller uppfyller du inte de kraven?
    hur länge har du varit arbetlös? inte tagit någon praktik eller dyl för att få rätt till ersättning? Funderart på att studera?
    Men herregud! Dom är ju faktiskt två i familjen, vilket betyder att även sambons inkomst räknas som inkomst när man ska ha barnomsorg!

Jo tack, jag vet hur maxtaxan fungerar! Då vi har två barn på förskolan. Det kostar oss ändå 2000kr i månaden trots att JAG saknar inkomst, men min sambo har inkomst som även den räknas!
  • Kjell2

TS: Ni khar inga släktningar ni kan förnedra er lite hos och be om privatlån alternativ förskott på arv? En klummp pengar som löser alla dumskulder skulle få er på rätt sida om nollstrecket och sen är läget inte lika akut. När du sen får jobb börjar ni betala tillbaka.

• Anonym
    Sweet life skrev 2012-06-13 14:09:21 följande:
    Men herregud! Dom är ju faktiskt två i familjen, vilket betyder att även sambons inkomst räknas som inkomst när man ska ha barnomsorg!

Jo tack, jag vet hur maxtaxan fungerar! Då vi har två barn på förskolan. Det kostar oss ändå 2000kr i månaden trots att JAG saknar inkomst, men min sambo har inkomst som även den räknas!

Men ts partner har ju ingen stor inkomst. Och ett företag som inte går runt.
    Något måste man ju göra för att få det bättre? Och då är det väl smart att se till så att man itne betalar för mycket?

Gör de inget så kommer de bara att sjunka. Och det verkar ju som om de är rätt handlingsförlamade redan nu (vilket inte ovanligt att man blir) då borde alla tips vara bra att få.

Derqas ekonomi har ju varit kass under en längre tid och inget har hänt.
Svar på tråden Kronofogden gör utmätning...