• Anonym (Fattig...)

Kronofogden gör utmätning...

Vi är en familj på 5 personer. Jag har inget jobb. Min sambo får ut ca 20 000 efter skatt. Vi får "precis" ekonomin att gå runt just nu. Men nu ska kronofogden göra en utmätning på sambons lön så han kommer få 12 000, med barnbidragen så kommer vi få in ca 15000 i månaden. Räkningarna ligger på mellan 10-15000 varje månad, räkningar som MÅSTE betalas, hyra, el, försäkringar, dagis, bilen. Vi har alltså varit tvugna att "strunta" i räkningar som inte är akuta måsten så därför har vi fått kf på oss. Hur ska vi få det att gå runt nu? För att över huvud taget kunna köpa mat så måste vi alltså strunta i fler räkningar och dom kommer också gå till kf så vi kommer sitta fast i skuldträsket. Jag måste vara världens minst kompetenta människa för jag lyckas inte få ett enda litet jobb, söker o söker o söker. Men lyckas inte få städjobb, reklam utdelningsjobb, tim vik på äldreboenden, affärer eller dagis ens. Jag MÅSTE ha ett jobb nu för att kunna ge mina barn mat och kläder och tak över huvudet. Allt håller på o rasar samman. Jag sitter o skakar nu för att jag har verkligen slut på idéer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 10:27
    Jag kan INTE få varken CSN eller vårdnadsbidrag, jag har skulder hos CSN som jag inte kunnat betala så dom lånar inte ut till mig innan jag betalat av den gammla skulden. Kommunen vi bor i har inte vårdnadsbidrag. Jag kan inte heller ta bort dagis platsen, den dagen jag får ett jobb behöver barnet ha någonstans att vara.

Kronofogden hade räknat fel, vi kommer att ha mer pengar att röra oss på, det är enbart en månad som det kommer vara tight

• Svar på tråden Kronofogden gör utmätning...
  • Anonym (Fattig...)
    Ismabiba skrev 2012-06-13 16:02:34 följande:
    Anledningen till att jag frågar är att jag sitter i liknande situation som du yrkesmässigt.  Jag har bott utomlands hela mitt vuxna liv och har själv valt att inte arbeta de typ senaste 10 åren.  Jag är nu 37 år och har två små barn och ett tredje på väg.

Nu har jag varit tvungen att återvända till Sverige och har ett berg av obetalda csn skulder varav alldeles för mycket är hos kronofogden.

Jag försökte söka jobb en tid men utan framgång och har kommit fram till att jag förmodligen är ganska oanställningsbar pga av att jag har så lite arbetslivserfarenhet i förhållande till min ålder och att från en arbetsgivares synpunkt så verkar det helt enkelt lite för skumt för att ens få komma på en intervju.  Har ingen i princip förutom okvalificerade ströjobb.

Så nu tänker jag mer i banorna att den enda möjligheten för mig är förmodligen att starta något eget då jag själv vet att jag har stor kapacitet.

Mitt problem är dessvärre liknande ditt att jag har studerat något helt värdelöst från ett praktiskt perspektiv, i mitt fall politik och filosofi.   

I mitt fall tror jag att jag skulle vara bra på rena "affärer" typ köpa grejer i ett land och sälja i ett annat då jag har starka länkar med andra länder och kan mycket språk och funderar att kanske läsa någon kvällskurs i eget företagande.

Kanske du kan tänka lite så.  Vad du tror att du är bra på och som du kan göra självständigt.  Jag vet inte i vilka brancher man kan ha nytta av psykologi.  Men tänker kanske barnomsorg hemma till att börja med.  Jag själv tycker att det hade kännts tryggt att lämna mina barn hos någon som har läst psykologi och som dessutom redan har tre barn själv.  Kanske det finns någon kurs som arbetsförmedlingen kan hjälpa till att pröjsa och sedan starta eget bidrag.      

Saken är den att det känns som att jag verkligen inte är bra på någonting alls, ingen bra grund för att starta eget. Just nu finns inte tiden eller kraften till det heller. Men det är en dröm som jag i framtiden hoppas kunna uppnå
  • Ismabiba
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 16:16:17 följande:
    Saken är den att det känns som att jag verkligen inte är bra på någonting alls, ingen bra grund för att starta eget. Just nu finns inte tiden eller kraften till det heller. Men det är en dröm som jag i framtiden hoppas kunna uppnå

Klart att du är bra på något.  Det är alla!!!
  • Anonym (Fattig...)
    Ismabiba skrev 2012-06-13 16:18:47 följande:

Klart att du är bra på något.  Det är alla!!!

Jag är bra på att gnälla och tycka synd om mig själv Flört Nej men helt ärligt känner jag inte att jag har några kvalifikationer som skulle passa i arbetslivet just nu även om jag är bra på vissa saker.
  • Anonym (Fattig...)
    malingotene skrev 2012-06-13 16:40:51 följande:
    Vilken kommun bor du i?

En liten komun i västmanlands län.
  • Kjell2
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 16:46:55 följande:
    En liten komun i västmanlands län.
    I framförallt västar delarna brukar det finns jobb under sommaren i skogsbruket, allt från skogplantering till röjning. Blir heldagsjobb ute i friska luften. Inte jättebra betalt men inga större krav på utbildning och erfarenhet förutom för maskinjobben.
  • Anonym (Fattig...)
    Kjell2 skrev 2012-06-13 16:52:18 följande:
    I framförallt västar delarna brukar det finns jobb under sommaren i skogsbruket, allt från skogplantering till röjning. Blir heldagsjobb ute i friska luften. Inte jättebra betalt men inga större krav på utbildning och erfarenhet förutom för maskinjobben.
    Jag har inget körkort så jag kan inte ta mig till de jobven tyvärr eftersom dom har en förmåga att ligga lite utanför. Men tack för tipset. Utomhus jobb är trevliga
  • MuM2girls

Dyra pendlings kostander, se till att få skattereduseringen med en gång istället för att vänta på skatte återbäring.

Jobba som hemförsäljare, de söker hela tiden folk till att sälja saker. Tex partylite, tupeware osv. Kan ge en lite slant i plånboken, sedan så kan ju inte kronofogden ta dessa pengar eftersom de är en bisyssla upp till 55 000 tror jag iallafall..

Alla bäckar små, alla har ju säkert lite saker att sälja, böker, porslin, kläder, prydnad saker osv.

• Kjell2
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 16:54:44 följande:
    Jag har inget körkort så jag kan inte ta mig till de jobven tyvärr eftersom dom har en förmåga att ligga lite utanför. Men tack för tipset. Utomhus jobb är trevliga
    Ga inte upp för det. Hade kompisar som sommarjobbade med det. En del utan körkort. Vanligtvis var det samling någonstans hyfsat lättilgängligt och sen samåkning med plantorna till arbetsplatsen.

Ring till skogsbolagen och fråga runt lite. Inte direkt jobb som annonseras ut. Andra jobb att spana efter är skördejobb, t ex jordgubbar, frukt, grönsaker. Ring direkt till odlarna. Blir säkert rakt ackord men i all fal lite pengar,

Kolla också runt med grannar och sätt upp lappar om någon behöver hjälp med städ, fönsterputs, barnpassning, trädgårdsarbete, målning, hundpromenader mm Blir inte jättemycket pengar men några kronor som säkert hjälper.
  • Anonym (S)

Jag för min del tycker det låter konstigt att kf skulle ta så mycket. Jag har inga skulder eller anmärkningar men min man har sedan gamla syndfulla år. Det gjordes en utmätning på honom för något år sedan och kf kom fram till att det inte fanns något att mäta ut.

Och då tjänade han 22.000/mån och jag 16.000/mån plus alla bidrag för de fyra barnen. Jag sitter och tittar på utmätningsberäkningen just nu faktiskt. Vi har inte heller extremt mycket räkningar för dom att dra av heller.

Se till att uppmärksamma kf på att dom tagit för mycket. Eller så slirar ts själv nu lite med sanningen.

Svar på tråden Kronofogden gör utmätning...