• Anonym (Fattig...)

Kronofogden gör utmätning...

Vi är en familj på 5 personer. Jag har inget jobb. Min sambo får ut ca 20 000 efter skatt. Vi får "precis" ekonomin att gå runt just nu. Men nu ska kronofogden göra en utmätning på sambons lön så han kommer få 12 000, med barnbidragen så kommer vi få in ca 15000 i månaden. Räkningarna ligger på mellan 10-15000 varje månad, räkningar som MÅSTE betalas, hyra, el, försäkringar, dagis, bilen. Vi har alltså varit tvugna att "strunta" i räkningar som inte är akuta måsten så därför har vi fått kf på oss. Hur ska vi få det att gå runt nu? För att över huvud taget kunna köpa mat så måste vi alltså strunta i fler räkningar och dom kommer också gå till kf så vi kommer sitta fast i skuldträsket. Jag måste vara världens minst kompetenta människa för jag lyckas inte få ett enda litet jobb, söker o söker o söker. Men lyckas inte få städjobb, reklam utdelningsjobb, tim vik på äldreboenden, affärer eller dagis ens. Jag MÅSTE ha ett jobb nu för att kunna ge mina barn mat och kläder och tak över huvudet. Allt håller på o rasar samman. Jag sitter o skakar nu för att jag har verkligen slut på idéer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 10:27
    Jag kan INTE få varken CSN eller vårdnadsbidrag, jag har skulder hos CSN som jag inte kunnat betala så dom lånar inte ut till mig innan jag betalat av den gammla skulden. Kommunen vi bor i har inte vårdnadsbidrag. Jag kan inte heller ta bort dagis platsen, den dagen jag får ett jobb behöver barnet ha någonstans att vara.

Kronofogden hade räknat fel, vi kommer att ha mer pengar att röra oss på, det är enbart en månad som det kommer vara tight

• Svar på tråden Kronofogden gör utmätning...
  • Anonym (Fattig...)
    Anonym skrev 2012-06-13 14:06:24 följande:
    Har man ingen inkomst så betalar man heller inte något. Det är ju upp till er att lämna korrekt inkomstinfo till kommunen. man har dessutom rabatt på de nästkommande barnen om man har fler barn på förskolan.

Inte rätt till a-kassa? Man har inte varit medlem menar du?
    Har du sökt alfakassa? Eller uppfyller du inte de kraven?
    hur länge har du varit arbetlös? inte tagit någon praktik eller dyl för att få rätt till ersättning? Funderart på att studera?

Min man har inkomst dom räknar på den Flört

Jag har inte rätt till A-kassa för att jag aldrig haft ett jobb
    Jag har inte rätt till alfakassa för att jag inte är inskriven på arbetsförmedlingen, detta för att dom har som krav att man ska söka jobb över hela landet och den möjligheten har inte jag av olika anledningar. Jag vill förövrigt ha ett jobb inte bidrag.
    ´Jag har varit arbetslös hela mitt vuxna liv, har inte råd att studera. Har försökt få en praktikplats genom arbetsförmedlingen flera gånger då när jag var inskriven där men det var en massa saker som stod ivägen. Efter många om och men kom dom fram till att jag fick praktisera men hade inte rätt till ersättning
    Kjell2 skrev 2012-06-13 14:13:17 följande:
    TS: Ni khar inga släktningar ni kan förnedra er lite hos och be om privatlån alternativ förskott på arv? En klummp pengar som löser alla dumskulder skulle få er på rätt sida om nollstrecket och sen är läget inte lika akut. När du sen får jobb börjar ni betala tillbaka.
    Nope, det har vi tyvärr inte..

• Kjell2

TS: vidare - Om du varit arbetslös ett tag borde det kunna bli akturellt med någon form av stödåtgärd, FAS3 tex. Inte drömmen men det ger i alla fall lite pengar och en tå in på arbetsmarknaden.

• Sweet life
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 14:25:30 följande:
    Min man har inkomst dom räknar på den Flört

Jag har inte rätt till A-kassa för att jag aldrig haft ett jobb
    Jag har inte rätt till alfakassa för att jag inte är inskriven på arbetsförmedlingen, detta för att dom har som krav att man ska söka jobb över hela landet och den möjligheten har inte jag av olika anledningar. Jag vill förövrigt ha ett jobb inte bidrag.
    ´Jag har varit arbetslös hela mitt vuxna liv, har inte råd att studera. Har försökt få en praktikplats genom arbetsförmedlingen flera gånger då när jag var inskriven där men det var en massa saker som stod ivägen. Efter många om och men kom dom fram till att jag fick praktisera men hade inte rätt till ersättning
    Nope, det har vi tyvärr inte..
    Hur menar du med att inte har råd att studera?
    Men varför inte läsa en yrkesutbildning på distans och då kunna få studiemedel? Du får en utbildning och ni får en inkomst. CSN är väl för övrigt något som räknas som outmätningsbar inkomst av KFM?
  • Anonym (Fattig...)
    Sweet life skrev 2012-06-13 14:27:57 följande:
    Hur menar du med att inte har råd att studera?
    Men varför inte läsa en yrkesutbildning på distans och då kunna få studiemedel? Du får en utbildning och ni får en inkomst. CSN är väl för övrigt något som räknas som outmätningsbar inkomst av KFM?

Jag har studieskulder så jag får inget csn... Eftersom man inte kommer nånstans här i världen utan att ha studerat så har jag en gång i tiden studerat o dragit på mig studieskulder som jag inte kan betala eftersom jag inte får nåt jobb hur många jag än söker, det gör att jag inte har råd att studera vidare
  • Kjell2
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 14:31:27 följande:
    Jag har studieskulder så jag får inget csn... Eftersom man inte kommer nånstans här i världen utan att ha studerat så har jag en gång i tiden studerat o dragit på mig studieskulder som jag inte kan betala eftersom jag inte får nåt jobb hur många jag än söker, det gör att jag inte har råd att studera vidare
    Men om du inte har jobb, behöver man betala tillbaka då? Studieskulder i sig är inget hinder för att få igen så den vägen borde inte vara helt låst.

Missade det du tigare skrivit om AF och praktik. Kanske dags att återta kontakten och faktist börja titta på jobb i hela Sverige och även praktik.Om alternativet är skuldfällan så kanske det trots allt är en möjlighet,
  • Anonym (Fattig...)
    Kjell2 skrev 2012-06-13 14:35:30 följande:
    Men om du inte har jobb, behöver man betala tillbaka då? Studieskulder i sig är inget hinder för att få igen så den vägen borde inte vara helt låst.

Missade det du tigare skrivit om AF och praktik. Kanske dags att återta kontakten och faktist börja titta på jobb i hela Sverige och även praktik.Om alternativet är skuldfällan så kanske det trots allt är en möjlighet,
    Ja CSN tycker iaf att jag ska betala tillbaka och dom ger mig inga fler lån innan jag iaf har påbörjat att betala tillbaka.

Jag kan tyvärr inte söka jobb i hela sverige, den typen av jobb som jag kan söka är den typen jag skrev om i TS. Får jag ett städjobb nere i skåne och tackar nej till det så är jag nere på dag 0 hos AF igen, om jag tar det städjobbet så måste jag hitta ett boende åt mig där nere, jag måste ta med mig de två barnen jag hade innan jag träffade min nuvarnde man eftersom dom måste stå skrivna hos en vårdnadshavare, min sambo kan inte flytta med eftersom han har sitt jobb här uppe. Är det bara ett timvik så kanske jag får ett jobb uppe i lappland nästa gång och ska dra med barnen dit. Det funkar inte, det skulle splittra hela familjen och skulle förmodligen spräcka ekonomin ännu mer eftersom kf ändå måste dra en viss procent o plötsligt kommer flyg/tåg kostander för att familjen ska kunna träffas också.
    Praktik får jag fortfarande inga pengar på, och det är inte en sysselsättning jag vill ha det är ett jobb   
  • sextiotalist
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 14:46:19 följande:
    Ja CSN tycker iaf att jag ska betala tillbaka och dom ger mig inga fler lån innan jag iaf har påbörjat att betala tillbaka.

Jag kan tyvärr inte söka jobb i hela sverige, den typen av jobb som jag kan söka är den typen jag skrev om i TS. Får jag ett städjobb nere i skåne och tackar nej till det så är jag nere på dag 0 hos AF igen, om jag tar det städjobbet så måste jag hitta ett boende åt mig där nere, jag måste ta med mig de två barnen jag hade innan jag träffade min nuvarnde man eftersom dom måste stå skrivna hos en vårdnadshavare, min sambo kan inte flytta med eftersom han har sitt jobb här uppe. Är det bara ett timvik så kanske jag får ett jobb uppe i lappland nästa gång och ska dra med barnen dit. Det funkar inte, det skulle splittra hela familjen och skulle förmodligen spräcka ekonomin ännu mer eftersom kf ändå måste dra en viss procent o plötsligt kommer flyg/tåg kostander för att familjen ska kunna träffas också.
    Praktik får jag fortfarande inga pengar på, och det är inte en sysselsättning jag vill ha det är ett jobb   
    Sannolikheten att du skall få ett städjobb flera mil från dig är mycket liten. Så du kan mycket väl skriva in dig på AF och ställa upp på villkoren.

Om du blir anmodad att söka ett arbete i 30 mil från dig så berättar du lite om dig själv och din familj, små barn, man med egen firma etc, jag lovar du kommer inte bli kallad till intervju.
  • Kjell2
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 14:46:19 följande:

Låter som det tyvär blir skuldfällan för er.
  • Anonym (Fattig...)
    sextiotalist skrev 2012-06-13 14:52:34 följande:
    Sannolikheten att du skall få ett städjobb flera mil från dig är mycket liten. Så du kan mycket väl skriva in dig på AF och ställa upp på villkoren.

Om du blir anmodad att söka ett arbete i 30 mil från dig så berättar du lite om dig själv och din familj, små barn, man med egen firma etc, jag lovar du kommer inte bli kallad till intervju.

Nej men jag kan tvingas ta ett jobb inom pendlingsavstånd med så pass låg lön att vi skulle förlora ekonomiskt på det
  • Anonym
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 15:09:17 följande:
    Nej men jag kan tvingas ta ett jobb inom pendlingsavstånd med så pass låg lön att vi skulle förlora ekonomiskt på det

Hur kan man förlora ekonomiskt på att ta ett jobb?
Svar på tråden Kronofogden gör utmätning...