• Anonym (Fattig...)

Kronofogden gör utmätning...

Vi är en familj på 5 personer. Jag har inget jobb. Min sambo får ut ca 20 000 efter skatt. Vi får "precis" ekonomin att gå runt just nu. Men nu ska kronofogden göra en utmätning på sambons lön så han kommer få 12 000, med barnbidragen så kommer vi få in ca 15000 i månaden. Räkningarna ligger på mellan 10-15000 varje månad, räkningar som MÅSTE betalas, hyra, el, försäkringar, dagis, bilen. Vi har alltså varit tvugna att "strunta" i räkningar som inte är akuta måsten så därför har vi fått kf på oss. Hur ska vi få det att gå runt nu? För att över huvud taget kunna köpa mat så måste vi alltså strunta i fler räkningar och dom kommer också gå till kf så vi kommer sitta fast i skuldträsket. Jag måste vara världens minst kompetenta människa för jag lyckas inte få ett enda litet jobb, söker o söker o söker. Men lyckas inte få städjobb, reklam utdelningsjobb, tim vik på äldreboenden, affärer eller dagis ens. Jag MÅSTE ha ett jobb nu för att kunna ge mina barn mat och kläder och tak över huvudet. Allt håller på o rasar samman. Jag sitter o skakar nu för att jag har verkligen slut på idéer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 10:27
    Jag kan INTE få varken CSN eller vårdnadsbidrag, jag har skulder hos CSN som jag inte kunnat betala så dom lånar inte ut till mig innan jag betalat av den gammla skulden. Kommunen vi bor i har inte vårdnadsbidrag. Jag kan inte heller ta bort dagis platsen, den dagen jag får ett jobb behöver barnet ha någonstans att vara.

Kronofogden hade räknat fel, vi kommer att ha mer pengar att röra oss på, det är enbart en månad som det kommer vara tight

• Svar på tråden Kronofogden gör utmätning...
  • Anonym (Fattig...)
    Kattdamen skrev 2012-06-13 12:07:15 följande:
    Men du hade ju barn på förskola? Eller går de inte på förskola alltså?

Det går ju att jobba på kvällar och nätter också.

Ett barn på förskola, tyvärr räcker inte ekonomin till två barn på förskola...
  • Anonym
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 11:29:12 följande:

Alla räkningar förutom hyran och dagis är räkningar HAN dragit på sig....

Räknade lite snabbt på sidan nu och det verkar som att kf enbart ska kunna dra 290:- med de siffror jag angav   

Har han dragit så sig alla utgifterna? Nyss var det ju nödvändigt att ha internet hemma för att DU skulle kunna söka jobb. Och pratade du inte om mobilabonnemangen i plural?
  • Kattdamen
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 12:08:42 följande:
    Ett barn på förskola, tyvärr räcker inte ekonomin till två barn på förskola...
    Om du jobbar som telefonvärdinna så kan du ju ha båda barnen på förskola, eftersom du då jobbar.
    En kopp te, tack.
  • Anonym (Fattig...)
    Anonym skrev 2012-06-13 12:13:56 följande:

Har han dragit så sig alla utgifterna? Nyss var det ju nödvändigt att ha internet hemma för att DU skulle kunna söka jobb. Och pratade du inte om mobilabonnemangen i plural?
    Han vehöver ha internet för att kunna jobba hemifrån de dagar det behövs också... Min mamma betalar min mobil. Ja så kass är jag, "vuxen" trebarns mor som leker parasit på både mamma och sambo
  • Anonym (***)
    Anonym (Fattig...) skrev 2012-06-13 12:02:59 följande:
    En förklaring bara till varför jag inte vet exakta kostaderna på alla räkningar, inget försök att få bort min skuld
    Tyvärr måste jag då svara dig - dålig förklaring. En bra hade varit att "tyvärr - jag har varit slö och struntat i hur det legat till så jag vet inte hur illa ställt det är men jag ska ta tag i det och återkommer snarast".
    Svaret du gav var typ att HAN var orsaken till att NI är hos fogden.

Jag vet - det här med att skriva är inte lätt, svårt att få fram rätt saker och det är så lätt att misstolka. Just nu tror jag du "hör" det som om jag är arg eller nosig mot dig. Hade du pratat med mig att du hört en ödmjuk person som vill hjälpa.

Tänk på att ju mer du förklarar och skriver - ju lättare är det för oss som läser att förstå och tolka rätt.
  • Anonym (Fattig...)
    Anonym (***) skrev 2012-06-13 12:19:48 följande:
    Tyvärr måste jag då svara dig - dålig förklaring. En bra hade varit att "tyvärr - jag har varit slö och struntat i hur det legat till så jag vet inte hur illa ställt det är men jag ska ta tag i det och återkommer snarast".
    Svaret du gav var typ att HAN var orsaken till att NI är hos fogden.

Jag vet - det här med att skriva är inte lätt, svårt att få fram rätt saker och det är så lätt att misstolka. Just nu tror jag du "hör" det som om jag är arg eller nosig mot dig. Hade du pratat med mig att du hört en ödmjuk person som vill hjälpa.

Tänk på att ju mer du förklarar och skriver - ju lättare är det för oss som läser att förstå och tolka rätt.
    Nej då jag förstår att du försöker hjälpa, annars hade jag inte bemödat mig att svara.. Är ganska så upprörd just nu så jag är inte bäst i världen på att formulera mig så det jag skriver kan tydligen misstolkas rätt grovt.
  • Tirem

Du skrev...

Jag har barnen 24/7... Varför betalar du då barnomsorgsavgift?

• Sweet life
    Tirem skrev 2012-06-13 12:37:31 följande:
    Du skrev...
    Jag har barnen 24/7... Varför betalar du då barnomsorgsavgift?
    Hon har ju skrivit att hon har ETT av barnen på förskola.....
  • Sweet life

Kom och tänka på en sak. Om du inte har barnen på förskola, har du kollat med kommunen om dom erbjuder vårdnadsbidraget?

• Tirem
    Sweet life skrev 2012-06-13 12:38:57 följande:
    Hon har ju skrivit att hon har ETT av barnen på förskola.....

Började skriva mitt inlägg men fastnade med amning så det tog tyvärr ett tag för mig att posta det och under den tiden skrevs de andra inläggen... Mitt fel!

Svar på tråden Kronofogden gör utmätning...