• Pallas

Mattebegåvad ettagluttare

Vi har en nybliven sjuåring här hemma, som ska börja första klass till hösten. Han ÄLSKAR matte och vi vill gärna uppmuntra hans talang, precis som vi uppmuntrar storebrors språktalang lite extra.

Nu behöver jag lite funderingar och tips för hur vi ska förhålla oss till det här med skolarbete och läxor, tex. Om jag tittar på de läxor som storebror haft (han har just gått ut ettan) så är min rädsla att lillebror kommer att dö av tristess om undervisningen inte individanpassas. Matten i ettan handlar mycket om plus och minus med tal upp till 10, medan vår 7-åring håller på med primtal, ekvationer, roten ur osv. Tror att det blir ett väldigt stort steg att individanpassa för läraren? Kan det gå? En rolig grej var att när de andra barnen satt och klippte snöflingor av papper, så klippte han fraktaler. Han fick lov att förklara för lärarna vad det var.

Är det någon annan som har eller har haft samma tankar? Hur har ni gjort? Hur skulle du göra i ett sånt här fall om du var lärare? Jag "oroar" mig kanske helt i onödan, på grund av mina egna dåliga erfarenheter av att vara lite för bra för min ålder på olika saker i skolan.

• Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare
  • Flickan och kråkan
    Noran skrev 2012-08-24 08:49:29 följande:

Kan det inte vara t.ex. 5? 1 fågen, 1 katt, 1 hund och 2 andra djur?

Inte med tanke på att de djur vi vet att han har står i plural.
  • Noran
    Flickan och kråkan skrev 2012-08-26 14:02:14 följande:
    Inte med tanke på att de djur vi vet att han har står i plural.
    Nä just det. Smart.
  • thanisa

Nu har sonen gått lite drygt en vecka i förskoleklass och hans lärare hörde idag av sig till oss. Det för att de uppmärksammat hans matematiska tänkande och räknande. Då vi bor i en universitetsstad skulle hon höra sig för hur de ska gå vidare för att sonen ska få utvecklas i sin takt. Vi har valt att inte säga något innan utan att  först se vad skolan tycker. Hennes snabba bedöming var att han var förbi de flesta på mellanstadiet, förutom då att han inte kan skriva sakerna själv eller läsa deras frågor. Men får han sakerna upplästa löser han uppgifter snabbt. Hon hörde av sig då hon ville höra om det var okej om hon hörde sig vidare för att kunna få saker som passar honom och även se vilket stöd han kan få för att det ska fungera.

• Tweetie

Kanske anmäla honom till en fristående kurs på universitetet? Primtal och roten ur när man går i nollan?? Antingen skojar du eller så är han ett geni.

• stickkontakt
    Tweetie skrev 2012-08-31 22:24:55 följande:
    Kanske anmäla honom till en fristående kurs på universitetet? Primtal och roten ur när man går i nollan?? Antingen skojar du eller så är han ett geni.

Jag tycker inte det låter alls osannolikt att en sjuåring förstår primtal och roten ur. Inte jättevanligt men inget extremt heller. Fristående kurs på universitetet kräver betydligt mycket mer förståelse än så.
  • Pallas
    stickkontakt skrev 2012-09-01 12:17:36 följande:

Jag tycker inte det låter alls osannolikt att en sjuåring förstår primtal och roten ur. Inte jättevanligt men inget extremt heller. Fristående kurs på universitetet kräver betydligt mycket mer förståelse än så.
    Framför allt måste man kunna läsa, det kan han inte :D
  • Pallas
    Tweetie skrev 2012-08-31 22:24:55 följande:
    Tror inte att han är ett geni, han är bara vansinnigt intresserad när han ramlar över något. Han förstår principen bakom primtal och roten ur, samt för enkla ekvationer.
  • Equal

Är det en bra skola och en bra lärare så kan h*n individanpassa. Min son är otroligt duktig i både matematik och svenska och har alltid fått jobba före och fått utmaningar i hans nivå.

• stickkontakt
    Pallas skrev 2012-09-01 14:25:55 följande:
    Framför allt måste man kunna läsa, det kan han inte :D

Hehe, det underlättar ja
  • Noran
    Equal skrev 2012-09-01 14:41:57 följande:
    Är det en bra skola och en bra lärare så kan h*n individanpassa. Min son är otroligt duktig i både matematik och svenska och har alltid fått jobba före och fått utmaningar i hans nivå.
    Hur gör dom? måste han först göra alla de vanliga uppgifterna, typ skriv en etta 30 ggr och träna på 10-kompisar. Får h*n sen egna uppgifter att göra när h*n är klar? Får h*n vara med på lektioner med äldre barn? Eller gör dom en grupp av barnen som kommit längre från olika klasser som kan få extra utmaningar? Får h*n utmanande läxor eller bara de vanliga h*n redan kan? Har h*n nån att prata och diskutera matte med eller får h*n göra allt på egen hand? Har du fått pusha på att det ska hända nåt eller har fröken hanterat det bra på egen hand?

Min kille har just börjat ettan, så jag avvaktar än så länge, men vill gärna ha lite tips på hur man ska göra på bästa sätt.
Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare