• skruljo

Surrogatmamma dog

Alltså, detta gör mig så upprörd! Att västerländska par åker till Indien och köper en kvinna som ska bära fram ett barn. Nyligen dog en indisk surrogatmamma och två indiska barn blev moderlösa. Det västerländska paret fick dock "sin" bebis. Modern slavhandel tycker jag att det är. Vad tycker du?

The Guardian har skrivit om händelsen:

www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jun/05/india-surrogates-impoverished-die

• Svar på tråden Surrogatmamma dog
  • Tonårsmamman1
    RosaBabyfilt skrev 2012-06-20 10:56:43 följande:
    I fattigdom finns aldrig riktiga valfriheter, bara överlevnadsinstinkter.
    Och det är OK om vi i västvärlden utnyttjar detta, menar du?
  • Louella

En sak är säker - jag skulle aldrig kunna använda mig av en indiskt surrogatmamma, hur stark min barnlängtan än var. Att veta att man köpt en annan människa och riskerat deras liv och hälsa, såväl mentalt som fysiskt. Tycker detta är helt fel och borde regleras hårdare, både i Indien och utomlands.

• RosaBabyfilt
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-20 10:59:47 följande:
    Och det är OK om vi i västvärlden utnyttjar detta, menar du?
    Det är mindre okej att förbjuda dem sätt att dra in pengar så att de klarar av vardagen.
  • vampyria2

Nää jag kan inte se att det skulle vara så fel, förstår ni inte vilken skillnad det kan göra i kvinnornas liv? Jag såg en dokumentär om det för ett tag sedan och kvinnorna berättade att de kunde köpa hur och skicka sina barn till skolan med hjälp av dessa pengar, är det verkligen bättre att ta bort det valet från dem?

De vet att barnen kommer till familjer som verkligen vill ha dem och som har råd att ge dem ett underbart liv.

Slavar är några som far illa och får jobba gratis och väldigt hårt, dessa kvinnor blir väl omhändertagna och får bra sjukvård och mat.

Visst i en drömvärld så mår dessa kvinnor bra i vilket fall och får underbara liv men i väntan på att den drömmen ska slå in så ska vi inte ta ifrån dem en bra väg att tjäna stora pengar på.

Om ni fick välja antingen lever du och din familj i enorm fattigdom eller så bär du ett annat pars barn och ser till att din familj får det bra?  Sen vem säger att dessa kvinnor inte känner att de vill göra detta, många kvinnor mår bra av att hjälpa andra som inte kan få barn att få det, att de dessutom blir rik på det hela är ju bara plus i kanten.

• BuoBä

Är det bättre att anlita en amerikansk surrogatmamma, för att det är ett rikare land?

Och hur rimmar det här med abortmotståndarnas argument att kvinnor borde föda och adoptera bort sina barn istället för att göra abort? Man kan dö då också, riskerar att bli några tonåringar per år som stryker med.

Jag är inte odelat för surrogati, men det är för enkelt att bara säga "usch och fy" för att det är i Indien och de är fattigare än oss (generellt).

• TantForm
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-20 10:35:45 följande:
    Nej, fattiga kvinnor i Indien har inte alltid valmöjligheter så som vi i den rika världen har. Om de inte fick betalt, hur många tror du skulle göra det då? Tycker du det ok att rika människor ska kunna köpa organ från fattiga människor också?
    Fast hur många indiska kvinnor tror du skulle jobba under usla, hälsovådliga fabriker som tillverkar leksaker till våra barn om dom inte fick betalt? Eller hur många indiska kvinnor tror du skulle arbeta med hälsovådliga kemikalier när dom färgar tyger som blir till kläder vi köper på HM, om dom inte fick betalt?

Jag tycker att det är ett enormt hyckleri att förfasa sig över surrogatmödraskap när miljontals fattiga människor offrar sina hälsa för att vi i väst ska kunna ha shopping som en hobby.
  • Tonårsmamman1
    RosaBabyfilt skrev 2012-06-20 12:14:45 följande:
    Det är mindre okej att förbjuda dem sätt att dra in pengar så att de klarar av vardagen.
    Jag säger inte att vi ska förbjuda dom, jag förstår mkt väl varför de gör som de gör. Men jag vill att barnlösa föräldrar i västvärlden avstår från att utnyttja desa kvinnor. Vill man hjälpa folket i Indien till ett drägligare liv finns det andra sätt att göra det på.
  • lennartsdotter

Låt kvinnor få bestämma över våra kroppar själva. Låt oss själva få välja om vi vill vara surrogater eller inte. Den här kvinnan hade lika gärna kunnat dö till följd av en arbetsplatsolycka i en fabrik där hon tillverkar billiga produkter till oss i väst. Hade ni reagerat på det? Hade det stått i någon tidning? Skulle det fått er att sluta köpa billiga produkter ifrån Indien?

Det bästa är väl om surrogatmödraskapet regleras. Att företagen har en skyldighet inte bara att ta hand om barnet utan om kvinnan och att de är skyldiga att informera henne om riskerna. Att det tecknas försäkringar till fördel för kvinnans egna barn om något händer henne. Ge surrogaterna och deras familjer mer trygghet. Förbjud det inte och lämna det svarta marknaden. 

• Tonårsmamman1
    TantForm skrev 2012-06-20 12:36:19 följande:
    Fast hur många indiska kvinnor tror du skulle jobba under usla, hälsovådliga fabriker som tillverkar leksaker till våra barn om dom inte fick betalt? Eller hur många indiska kvinnor tror du skulle arbeta med hälsovådliga kemikalier när dom färgar tyger som blir till kläder vi köper på HM, om dom inte fick betalt?

Jag tycker att det är ett enormt hyckleri att förfasa sig över surrogatmödraskap när miljontals fattiga människor offrar sina hälsa för att vi i väst ska kunna ha shopping som en hobby.
    Visst är det så, men två fel blir inte ett rätt. Naturligtvis ska vi verka för att alla männsikor får bra arbetsförhållanden.
    Att resonera som du gör är ju att hela tiden skylla ifrån sig. Det gör inget att vi utnyttjar fattiga kvinnor till barnafödande, det har det så taskigt i alla fall. Det gör inget att jag skräpar ner, för det gör dom så mycket i andra länder.
  • Eisa
    lennartsdotter skrev 2012-06-21 12:17:27 följande:
    Låt kvinnor få bestämma över våra kroppar själva. Låt oss själva få välja om vi vill vara surrogater eller inte. Den här kvinnan hade lika gärna kunnat dö till följd av en arbetsplatsolycka i en fabrik där hon tillverkar billiga produkter till oss i väst. Hade ni reagerat på det? Hade det stått i någon tidning? Skulle det fått er att sluta köpa billiga produkter ifrån Indien?

Det bästa är väl om surrogatmödraskapet regleras. Att företagen har en skyldighet inte bara att ta hand om barnet utan om kvinnan och att de är skyldiga att informera henne om riskerna. Att det tecknas försäkringar till fördel för kvinnans egna barn om något händer henne. Ge surrogaterna och deras familjer mer trygghet. Förbjud det inte och lämna det svarta marknaden. 

Svar på tråden Surrogatmamma dog